• Anonym (konfunderad)

    Säga fel namn till partner

    Är i en relativt ny relation med en man som jag är helt tokkär i, på riktigt vansinningt kär. Han säger att han är det i mig med och vi har planer att flytta ihop och bilda familj osv.

    Problemet som uppstått är lite märkligt och jag skulle vilja få lite råd i hur jag ska göra.
    Jag har en jättesnygg kompis som jag bor med. Min pojkvän har träffat henne ett fåtal gånger med de känner inte varandra. Men vid några tillfällen har han sagt hennes namn istället för mitt?! idag sa han det tre gånger, och han har sagt det igår och en gång tidigare. Nästan samtliga av gångerna har det varit vid kärleksfulla yttringar/kärleksförklaringar. Mycket märkligt för mig. Igår blev jag irriterad och idag med, mest ledsen och börjar ju faktiskt undra lite. 
    Han förnekar självklart att det skulle ligga nåt bakom detta och 'säger sig själv vara förvånad och ångerfull/ledsen. Är rädd att förlora mig.
    Vad är det frågan om? Vad ska jag göra och hur ska jag bemöta honom?
    Tänker att det är absurt att just hon kommer upp, det vore mer normalt om det vore ett ex eller nån som man har en närmare relation till.

  • Svar på tråden Säga fel namn till partner
  • Anonym (bangoo)

    de är väl inte mer än att säga fel namn till ett av sina barn

  • Anonym (konfunderad)

    galen av ilska blev jag inte, mest ledsen och förvirrad. Tror inte att det är konstruktivt att bli rasande men frågade honom självklart vad det handlade om och att jag tyckte det var märkligt vilket han höll med om.
    Säga fel namn till sina barn är ju inte konstigt, dem känner man ju, han känner inte henne ens och de träffas kanske en gång i veckan max om ens det.

  • Anonym (hmm)

    Bor ni 2 ihop och denna killen är där ofta eller liksom stöter på er båda så är det väldigt lätt att säga fel.. jag har sagt fel namn till många. Behöver inte ligga något bakom det.. jag hör dessutom fel namn såfort jag träffar min familj.

    Har 3 olika namn kan man säga.. mina 2 systrars namn, och min systers barns namn. Och likadant med de andra, det är tvärtom. Svårt att skilja ibland

  • Anonym (a)

    Hon finns ju uppenbarligen i hans huvud i alla fall. Kanske är han bara ytligt attraherad och menar inget med det, men jag skulle också bli otroligt irriterad och ta upp saken till diskussion. Vad är det han tänker om henne?

  • kasovi

    Jag har kallat min pojkvän för mitt ex både förnamn och efternamn... Exet misshandlade mig, så det var inte direkt någon baktanke i det hela.... :P Ta det lugnt.

  • Haskel

    Jag kallar ofta min fru, för mitt ex (barnens mamma) namn. Likaså blandar jag ihop barnens namn.

    Det handlar väl inte om att man har mer känslor för någon annan. Enbart att man rör ihop saker.

    Alls säger fel ibland. Att då säga fel namn är väl samma sak.

  • Anonym (a)

    Om han kallar henne för ett namn han brukar säga (t ex ett ex, en kollega, ett barn etc) så är det ju helt förståeligt. Men om väninnan är ensam om namnet i den närmaste kretsen, så kan man ju undra varför detta namn dyker upp så ofta.

  • Anonym (konfunderad)

    Det har bara hänt när hon inte ens varit i närheten eller han inte träffat henne på flera dagar. Som sagt är det normalt med felsägningar med ex såklart eller andra närstående.
    Har tagit upp det och undrar vad han tänker om henne då hon ploppar upp. Han förnekar att han gör det i överhuvudtaget. men sen händer det ändå likaväl...
    känns nästan som att han hakat upp sig.
    Just att det händer vid kärleksfulla yttringar som igår  hennes namn kom upp när han skulle beskriva hur han pratat med en annan om hur betydelsefull jag var...bortsett från att han sa hennes namn då. att hon betydde mycket för honom...

  • Anonym (a)

    Kan han förstå att det börjar bli jobbigt för dig? Kanske var det en ren miss första gången det hände, och sedan dess anstränger han sig så hårt för att det inte ska hända igen, att det blir fel bara för det.

Svar på tråden Säga fel namn till partner