• Anonym (Mamman)

    Är det skadligt att lämna bort sin bebis?

    Läste i en annan tråd att växelvis boende för bebis är skadligt pga separationer osv.

    Då började jag tänka på min egen bebis. Han är 4 månader och har sovit borta från mig 4 gånger hos sina mor/farföräldrar. Eftersom jag lider av förlossningsdepression har jag verkligen behövt få komma ut med mina vänner och få rensa tankarna lite. Men hur skadligt är det egentligen? Min bebis har alltid varit snäll och glad då jag vart borta och har aldrig märkt någon skillnad då jag hämtat han.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Är det skadligt att lämna bort sin bebis?
  • nozpa

    Antar att dom är anknytningspersoner precis som du är. Och har du en förlossningsdepp så får man såklart väga fördelar mot nackdelar. Så är det ju i alla situationer.
    Vad det visar i framtiden är det ju ingen som vet.

  • Duschelina

    Är de anknytningspersoner som han känner igen och träffar ofta? - Isf är det ju lugnt. Precis som att lämna till en närvarande pappa eller vad som.

    Växelvisboende är väl egentligen varannan vecka man menar. Att det inte är lämpligt innan treårsålder (helst senare än så, då en treåring egentligen också är för lite för att åka som en jävla kappsäck framochtillbaka mellan två hem och aldrig ha en ordentlig fastpunkt i tillvaron).

    Men i ditt fall handlar det om ett dygn eller?

  • Anonym (Oroa dig inte)

    Om du upplever att du blir en bättre mamma genom att få tid för dig själv då tror jag definitivt att det gör mer nytta än skada. Bebisen mår ju inte bra om du är nere och ledsen heller. klandra dig inte, jag är övertygad om att Du gör så gott du kan!

  • Anonym (Mamman)
    Duschelina skrev 2015-01-25 22:02:12 följande:

    Är de anknytningspersoner som han känner igen och träffar ofta? - Isf är det ju lugnt. Precis som att lämna till en närvarande pappa eller vad som.

    Växelvisboende är väl egentligen varannan vecka man menar. Att det inte är lämpligt innan treårsålder (helst senare än så, då en treåring egentligen också är för lite för att åka som en jävla kappsäck framochtillbaka mellan två hem och aldrig ha en ordentlig fastpunkt i tillvaron).

    Men i ditt fall handlar det om ett dygn eller?


    Han träffar sin mormor och morfar nästan dagligen och sin farmor 4-5 gånger i månaden. Så dom är inte okända för honom.

    Jag har lämnat han på kvällen och sedan hämtat han på morgonen igen.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Oroa dig inte) skrev 2015-01-25 22:02:16 följande:

    Om du upplever att du blir en bättre mamma genom att få tid för dig själv då tror jag definitivt att det gör mer nytta än skada. Bebisen mår ju inte bra om du är nere och ledsen heller. klandra dig inte, jag är övertygad om att Du gör så gott du kan!


    Åh, tack. Jag försöker men det är svårt att samtidigt vara tvungen att genomgå en depression.
  • Ellonbellon

    Jag hade min brorson ofta när han var bebis och han blev som vilken unge som helst när han blev äldre. Jag tror inte dom lider av det så länge dom känner sig trygga med personen man lämnar till, och det märker man ju nästan direkt.

  • Duschelina
    Anonym (Mamman) skrev 2015-01-25 22:10:37 följande:
    Han träffar sin mormor och morfar nästan dagligen och sin farmor 4-5 gånger i månaden. Så dom är inte okända för honom.

    Jag har lämnat han på kvällen och sedan hämtat han på morgonen igen.
    Men träffas de dagligen så är det ju inget konstigt för honom att vara med dem. Du kan med gott samvete lämna honom nån kväll då och då.
  • Anonym (T)
    Anonym (Mamman) skrev 2015-01-25 21:56:50 följande:

    Läste i en annan tråd att växelvis boende för bebis är skadligt pga separationer osv.

    Då började jag tänka på min egen bebis. Han är 4 månader och har sovit borta från mig 4 gånger hos sina mor/farföräldrar. Eftersom jag lider av förlossningsdepression har jag verkligen behövt få komma ut med mina vänner och få rensa tankarna lite. Men hur skadligt är det egentligen? Min bebis har alltid varit snäll och glad då jag vart borta och har aldrig märkt någon skillnad då jag hämtat han.

    Någon som vet?


    Växelvisboende handlar ju om längre tid än över natten! Och just upprepat hela tiden

    inte att bebisen somnar, sover och vaknar och sen är hen tillbaka med dig och det bara händer då och då
Svar på tråden Är det skadligt att lämna bort sin bebis?