• Anonym (J)

    Mamma från helvetet - jag måste flytta!

    Jag är dotter till en överbeskyddande, kontrollerande, manipulativ tjuv och lögnare till mor. Jag är 18 år och därmed myndig.

    År 2013 fick jag en lägenhet i min mammas föräldrars namn, den är alltså inte "min", även om jag bor i den, sköter den, betalar den och underhåller den. Detta med underhåll och barnbidrag. Eftersom den inte är min har jag ingen möjlighet att byta lås. Morbröder och mostrar förstår inte konceptet med egen lägenhet och frihet, fem andra än jag har nyckeln till mitt egna hem och alla kan klampa in när de vill. Och de gör det.

    År 2014 fick jag ett jobb, det var tidigt på året, jag hade världens skitchef som jag bara ville kasta i kruka i huvudet på så fort han öppnade munnen. Alla nya och yngre på jobbet blev alltid smutskastade av denna chefen, oavsett vår prestation. Men jag hade i alla en lön och hade lättare för att försörja mig.

    Senare på året dyker min mamma upp på min arbetsplats utan min vetskap. Hon har nu fått reda på att jag jobbar där, för en av mina mostrar såg mig där i arbetskläder. För chefen drar hon världens rövarhistoria om hur otrevlig jag är mot kunderna, hur jag river sönder alla pengar jag får i lön och att jag planerar att tända fyr på hans kontor. Skitchef som han är, där förlorade jag mitt jobb. Fick reda på senare att min mamma var avundsjuk för att jag fick mer pengar än henne i månaden. Så ska det inte vara, hon var ju äldst.
    Idag är chefen och mamma best buddies.

    Sedan min födsel har jag fått 400 kronor var från farmor och farfar in på sparkontot. Nu är jag myndig och har kontroll över sparkontot, det var också då jag fick reda på detta. I 18 år har min mamma tagit 800 kronor i månaden från mig och också 17 000 kronor från mig på mitt sparkonto. Jag skulle alltså kunnat ha 172.800 kronor på kontot. Om jag visste om dem.

    Min mamma har stulit småpengar i min lägenhet, tjugolappar, femtiolappar, någon tia här och där och har gjort det sedan jag var 11. Jag har räknat ut att det är cirka 16.000.

    I Mars 2014 dök hon även upp på skolan och mordhotade min kurator, för att hon har "vänt" mig emot min mamma. Det slutade med att jag kasta allt jag hittade på mamma i det rummet kuratorn befann sig i. Något äpple, min mobil, något glas. Jag fick helt enkelt ett raseriutbrott. Jag stod såklart för alla konsekvenser senare.

    Denna veckan fick jag dock ett erbjudande om hjälp av min kurator. En egen lägenhet med socialens hjälp.

    Jag har övervägt nackdelar och fördelar, jag är så nerbruten av destruktiva föräldrar och familj att jag har knappt vågat säga nej till exakt allt. Om jag dock tar emot hjälpen har jag valt att hålla det hemligt så länge det går för hela familjen på mammas sida. 
    Vad kuratorn sa var att socialen kan hjälpa mig hitta en lägenhet eller erbjuda sig någon av sina egna. Har man inga möbler och behöver nya, får man även pengar för det, cirka 50.000. Där lät det dock för bra för att vara sant.

    Ska jag ta emot hjälpen? Har någon av er fått en lägenhet av soc och hur har det gått, hur gick det till? Kan jag lita på socialen och att mina föräldrar inte blandas in?

    Jag behöver hjälp och råd, för jag får knappt ork till en simpel vardag längre. Jag ger upp i skolan, jag kommer tillbaka i gamla banor med anorexi och självskadebeteende igen, jag känner att jag måste härifrån och det är väldigt snart. Hur gör jag?

  • Svar på tråden Mamma från helvetet - jag måste flytta!
  • Anonym (tachansen)

    Ta hjälpen. Men du kan glömma 50 000 till möbler. Haha de dummaste jag har hört !

    Bestäm möte med soc och ta gärna med din kurator om hen kan . Förklara din situation.de har tystadsplikt! Dom kommer inte ge ut info till någon om ditt boende osv. Försök se till så de ordnar med "hemlig adress". Att de inte finns på någon eniro eller hitta.se sida osv. De kommwr heller inte lyssna på din mammas skitsnack om de vet om din och hennes bakrund. De kan heller inte slänga ut dig från soc lägenheten om de inte har bevis för din mammas skit snack eller om du inte sköter de som du ska. Tex med att söka jobb osv.

  • Anonym (Frihet)

    Om du och din kurator, som känner dig och din situation bäst, har kommit fram till att det bästa för dig är att flytta, så ska du självklart göra det. Ta emot hjälpen om de erbjuder det.

    Du verkar ha, minst sagt, mkt komplicerad förhållande till din mor och till hennes släkt.

    Kämpa på, ge inte upp! ????

  • Anonym (TA DET)

    Du ska absolut tacka ja till denna hjälp! Och bryt med din mamma, hon är inte frisk! 

  • Anonym (J)

    Men hur går hela processen till? Hur lång tid tar det ens?

  • Anonym (tachansen)
    Anonym (J) skrev 2015-01-26 00:33:44 följande:

    Men hur går hela processen till? Hur lång tid tar det ens?


    Tid beror helt på situation och om de finns lägenheter lediga. I min lilla "stad" kan de ta lång tid tex då det är stor bostadsbrist. Men finns det ledigt kan de gå himla fort. Boka möte så fort som möjligt.
  • Anonym (ja)

    Ja, ta chansen om du blir erbjuden. Din situation är förjävlig och det här är din väg ut. Det kommer inte att bli enkelt att starta om på nytt helt på egen hand. Men det är ändå hundra gånger bättre än alternativet, att du blir kvar hos din familj. Chansa och satsa! :)

    Kom ihåg att du behöver skydda din identitet så gott du kan när du flyttat.

    Alla människor i sverige måste uppge sin adress till skatteverket, som sköter folkbokföringen i sverige. Det är offentliga uppgifter som vem som helst kan begära få ut. Om du inte vill bli hittad behöver du med andra ord fuska. Det bästa sättet är om du har någon pålitlig vän som du folkbokför dig hos. Då kommer ingen kunna luska fram din riktiga adress om inte vännen skvallrar. Sedan kan som tillägg till folkbokföring skaffa dig en 'särskild adress' (oftast tänkt tillfälligt till folk på semester i sommarstugor men jag har själv tidigare haft det åratal). Posten kommer nämligen till den särskilda postadressen. Och det bästa med den särskilda postadressen är att det kan vara en postbox om du vill. Då slipper du irritera din vän hela tiden om posten då du kan hämta din post i nån låda hos posten istället för hos din kompis. Du betalar skatt var din vän bor och alla bidrag styrs tyvärr därifrån. Och du hämtar din post på postkontoret. Men du var ha din bostad ifred.

  • Anonym (J)
    Anonym (ja) skrev 2015-01-26 01:12:23 följande:

    Ja, ta chansen om du blir erbjuden. Din situation är förjävlig och det här är din väg ut. Det kommer inte att bli enkelt att starta om på nytt helt på egen hand. Men det är ändå hundra gånger bättre än alternativet, att du blir kvar hos din familj. Chansa och satsa! :)

    Kom ihåg att du behöver skydda din identitet så gott du kan när du flyttat.

    Alla människor i sverige måste uppge sin adress till skatteverket, som sköter folkbokföringen i sverige. Det är offentliga uppgifter som vem som helst kan begära få ut. Om du inte vill bli hittad behöver du med andra ord fuska. Det bästa sättet är om du har någon pålitlig vän som du folkbokför dig hos. Då kommer ingen kunna luska fram din riktiga adress om inte vännen skvallrar. Sedan kan som tillägg till folkbokföring skaffa dig en 'särskild adress' (oftast tänkt tillfälligt till folk på semester i sommarstugor men jag har själv tidigare haft det åratal). Posten kommer nämligen till den särskilda postadressen. Och det bästa med den särskilda postadressen är att det kan vara en postbox om du vill. Då slipper du irritera din vän hela tiden om posten då du kan hämta din post i nån låda hos posten istället för hos din kompis. Du betalar skatt var din vän bor och alla bidrag styrs tyvärr därifrån. Och du hämtar din post på postkontoret. Men du var ha din bostad ifred.


    Att fuska med en lägenhet socialen har hand om, är nog inte världens bäst idé. Smart tänkt, men tror inte det funkar.
    Att däremot ha skyddad identitet kommer ju göra att skatteverket FÅR inte ge ut mina uppgifter till privatpersoner. Det är liksom det som är grejen med skyddad identitet.
  • Thyla

    Beklagar din sits.

    Däremot förstår jag inte varför du skulle ta emot lägenheten från socialen? Din kurator får förklara lite bättre varför du skulle behöva hjälp från socialen? För det är ju inte så du är oförmögen att jobba osv?
    Om du redan har en lägenhet?

    Skyddad identitet behöver du i vilket fall.
    Samt att du spelar in alla samtal, skaffa också minikamera som du kan ha som knapp. För att spela in allt din mamma säger till dig.

    vänd dig till en psykolog? famijejour? vadsom, inte hit på forumet som vimlar av en massa tomtar och troll, tom, flashback är något vassare än här- ta kontakt med riktigt folk-

    ska du liksom ha hjälp från socialen bör du ha dem med dig, de måste tro på dig, annars får du dem bara emot dig-

  • spirituality

    Jag tycker det låter som en bra idé. Du får en egen lägenhet som din familj inte får tillgång till. Du får en möjlighet att starta ett eget liv, utan att någon stör. 
    Lycka till!

  • Anonym (J)
    Thyla skrev 2015-01-26 07:20:21 följande:

    Beklagar din sits.

    Däremot förstår jag inte varför du skulle ta emot lägenheten från socialen? Din kurator får förklara lite bättre varför du skulle behöva hjälp från socialen? För det är ju inte så du är oförmögen att jobba osv?
    Om du redan har en lägenhet?

    Skyddad identitet behöver du i vilket fall.
    Samt att du spelar in alla samtal, skaffa också minikamera som du kan ha som knapp. För att spela in allt din mamma säger till dig.

    vänd dig till en psykolog? famijejour? vadsom, inte hit på forumet som vimlar av en massa tomtar och troll, tom, flashback är något vassare än här- ta kontakt med riktigt folk-

    ska du liksom ha hjälp från socialen bör du ha dem med dig, de måste tro på dig, annars får du dem bara emot dig-


    Jag har inget jobb, har letat och letat men inte hittat något. Behöver en lägenhet där jag kan vara ifred och ha stället för mig själv. Därför skulle jag "behöva" ta emot hjälpen ang. soc.
Svar på tråden Mamma från helvetet - jag måste flytta!