• Anonym (Nervös tjej)

    PEPPA MIG, SNÄLLA

    (Jag vill vara anonym, så kategorin är väl inte helt 100.)

    Det jag önskar av er är pepp!
    Jag har precis börjat på högskolan, och det känns tufft.
    Jag har egentlige alltid ansetts som "bra" i skolan. Inte sådär MVG-bra, men att jag ändå haft lätt för det, och typ snittat VG eller så.

    Saken är den att jag inte behövt plugga så mycket förut för att lyckas. Nu måste jag det. Känns det som.

    HUR gör man det RÄTT?
    Ge mig lite solskenshistorier.
    Ni som inte varit MVG:iga i skolan men klarat högskolan - vad är nyckeln?
    Vilka saker kan man liksom "maska" med? Och vad SKA man göra 100%? Hur prioriterar man rätt?

    Det jag känner just nu är att jag har för tung litteratur som bara flyger över huvudet på mig, och jag måste anstränga mig för att förstå poängen/sammanhanget. Jag blir i ärlighetens namn lite sur när det tar för mycket tid.

    Ge mig alla tips ni har! Hjärta {#emotions_dlg.flower}

  • Svar på tråden PEPPA MIG, SNÄLLA
  • Nape

    Håll ut. Jag hade heller aldrig behövt plugga före högskolan, sedan kom smällen haha.

    Jag försökte antecka så mycket som möjligt och sammanfatta böckerna. Böcker/ teorier som känts för svåra har jag googlat på, det finns ganska många sammanfattningar och förklaringar, ibland föreläsningar, på nätet.

    Det blir bättre!

    Och sen blir det ännu värre, haha. Jag har två dagar på mig att skriva färdigt mitt examensarbete. Kräks ofta av stress och känner att allt snurrar.

  • Anonym (Nervös tjej)
    Nape skrev 2015-01-25 23:35:51 följande:

    Håll ut. Jag hade heller aldrig behövt plugga före högskolan, sedan kom smällen haha.

    Jag försökte antecka så mycket som möjligt och sammanfatta böckerna. Böcker/ teorier som känts för svåra har jag googlat på, det finns ganska många sammanfattningar och förklaringar, ibland föreläsningar, på nätet.

    Det blir bättre!

    Och sen blir det ännu värre, haha. Jag har två dagar på mig att skriva färdigt mitt examensarbete. Kräks ofta av stress och känner att allt snurrar.


    Tack :)

    Ska försöka göra användbara sammanfattningar! Det kan nog löna sig :)
  • Petrol

    Snacka med gamla studenter om kurserna, de är ofta rätt hjälpsamma med att reda ut vilka bitar som kommer vara viktiga och inte.

    Studiegrupper är också awsome, att bolla med andra som komplement till egenstudier och föreläsningar tycker iallafall jag  får en hel del bitar att falla på plats.

    Nu fixade jag förvissso inte mina studier ändå, men ovanstående gjorde att jag inte misslyckades fullt så stort som jag skulle ha gjort annars iallafall:)

    Lycka till!

  • aleydis

    Jag skulle tipsa att gå en kurs i studieteknik! Faktum är att du själv måste hitta vad som fungerar för dig- det beror oxå på vad man pluggar.

    Det jag tycker är den stora skillnaden mot etc gymnasiet är att man kan inte fokusera på att hinna allt, läsa alla böcker från pärm till pärm. Utan man måste snappa upp lite bitar här och där, som man sen sätter ihop till en helhet. Fokusera på att förstå, tex rita mindmaps mm.

    Jag pluggar själv till läkare och där har vi mkt föreläsningar/seminarier/praktik och lite tid till självstudier.

    Jag gör så här:

    - gå på föreläsningar/ alt om man missar kolla igenom föreläsningsslides

    - förbered dig noga inför seminarier, där tas det väsentliga ur kursen ofta upp. Använd kurslitteratur som uppslagsbok för att få ett grepp och kunna svara på frågor. Om du är bra att ta anteckningar, sammanfatta gärna tex på dator vad du lär dig på seminariet.

    - om tid finns: läs relevanta kapitel i kurslitteratur

    - inför tentan: gå igenom gamla tentor. Vad kan du, vad kan du inte? Diskutera gärna med kurskamrat , plugga ihop. Läs in från föreläsningar, seminarier och ev kurslitteratur

    Så gör jag, det viktiga är inte att ha läst böcker från à till ö, utan att först förstå och sen öva på att kunna förklara det.

    Sen måste man anpassa utifrån vilket program man går.

  • Anonym (Nervös tjej)
    aleydis skrev 2015-01-26 00:13:23 följande:

    Jag skulle tipsa att gå en kurs i studieteknik! Faktum är att du själv måste hitta vad som fungerar för dig- det beror oxå på vad man pluggar.

    Det jag tycker är den stora skillnaden mot etc gymnasiet är att man kan inte fokusera på att hinna allt, läsa alla böcker från pärm till pärm. Utan man måste snappa upp lite bitar här och där, som man sen sätter ihop till en helhet. Fokusera på att förstå, tex rita mindmaps mm.

    Jag pluggar själv till läkare och där har vi mkt föreläsningar/seminarier/praktik och lite tid till självstudier.

    Jag gör så här:

    - gå på föreläsningar/ alt om man missar kolla igenom föreläsningsslides

    - förbered dig noga inför seminarier, där tas det väsentliga ur kursen ofta upp. Använd kurslitteratur som uppslagsbok för att få ett grepp och kunna svara på frågor. Om du är bra att ta anteckningar, sammanfatta gärna tex på dator vad du lär dig på seminariet.

    - om tid finns: läs relevanta kapitel i kurslitteratur

    - inför tentan: gå igenom gamla tentor. Vad kan du, vad kan du inte? Diskutera gärna med kurskamrat , plugga ihop. Läs in från föreläsningar, seminarier och ev kurslitteratur

    Så gör jag, det viktiga är inte att ha läst böcker från à till ö, utan att först förstå och sen öva på att kunna förklara det.

    Sen måste man anpassa utifrån vilket program man går.


    Tack!

    Jag läser socionom. Har ju nyss börjat, men.

    Jag antecknar på föreläsningar, och skummar igenom litteraturen före. Ska börja sammanfatta seminarierna, bra tips! Har gått på föreläsning om studieteknik, men den gav inte jättemycket. Visste väl det mesta redan egentligen.

    Ska försöka tänka på att få olika litteratur-bitar att passa ihop och höra samman, för att få en helhet i kursen.

    Tack!
  • Mamori

    Jag har läst psykolog, det är rätt likt socionom. Klarat alla tentor på första försöket utan att plugga särskilt mycket alls.

    Hemligheten är detta:

    Skriv ut powerpointen innan föreläsningen och under föreläsningen så antecknar du viktiga grejer som sägs som inte står i den direkt på den. När du kommer hem så sammanfattar du det viktiga ur hela powerpointen på en A4-sida. Gärna lite fint och roligt med olika färger och så. Sedan lägger du undan den. Upprepa inför/efter varje föreläsning. Du behöver inte läsa igenom någon kurslitteratur eller kolla på powerpointen innan, då blir bara föreläsningen tråkig eftersom du vet vad de kommer att säga. Strunta i kurslitteraturen ifall det inte är något du tycker är extra intressant eller svårt, isf så läser du om det. Allt viktigt kommer att tas upp.
    Sedan när inläsningstiden börjar inför tentan så plockar du fram alla papper. Plugga in dem. När du läst alla papper några varv så ber du någon förhöra dig. Kan du ett helt papper så lägg undan det, de du inte klarar allt på läser du igen ett varv. Upprepa tills alla papper är i klarhögen. Gå på tentan.

    Seminarier etc hanterar du som föreläsningar utan powerpoint. Skriv ner det som är viktigt direkt efter. Bara ett A4 per seminarium eller mindre om det går.

    Jag har gjort såhär och behövt ägna kanske 3h/vecka åt detta förutom inläsningsperioden då jag har pluggat i lugn takt i två dagar ungefär.

  • Anonym (Nervös tjej)
    Mamori skrev 2015-01-26 00:40:22 följande:

    Jag har läst psykolog, det är rätt likt socionom. Klarat alla tentor på första försöket utan att plugga särskilt mycket alls.

    Hemligheten är detta:

    Skriv ut powerpointen innan föreläsningen och under föreläsningen så antecknar du viktiga grejer som sägs som inte står i den direkt på den. När du kommer hem så sammanfattar du det viktiga ur hela powerpointen på en A4-sida. Gärna lite fint och roligt med olika färger och så. Sedan lägger du undan den. Upprepa inför/efter varje föreläsning. Du behöver inte läsa igenom någon kurslitteratur eller kolla på powerpointen innan, då blir bara föreläsningen tråkig eftersom du vet vad de kommer att säga. Strunta i kurslitteraturen ifall det inte är något du tycker är extra intressant eller svårt, isf så läser du om det. Allt viktigt kommer att tas upp.
    Sedan när inläsningstiden börjar inför tentan så plockar du fram alla papper. Plugga in dem. När du läst alla papper några varv så ber du någon förhöra dig. Kan du ett helt papper så lägg undan det, de du inte klarar allt på läser du igen ett varv. Upprepa tills alla papper är i klarhögen. Gå på tentan.

    Seminarier etc hanterar du som föreläsningar utan powerpoint. Skriv ner det som är viktigt direkt efter. Bara ett A4 per seminarium eller mindre om det går.

    Jag har gjort såhär och behövt ägna kanske 3h/vecka åt detta förutom inläsningsperioden då jag har pluggat i lugn takt i två dagar ungefär.


    Detta låter super!

    Men jag tror vi får PowerPointsen först efteråt. Aldrig i förväg. Kan man komma runt detta? Jag kommer ju se den på föreläsningen, men inte kunna kladda PÅ just det pappret. Men jag kan ju anteckna sånt som inte redan står på annat papper och sammanställa efter?
  • Anonym (Nervös tjej)

    Är det lärarens åsikter/vinkling/ställningstagande som är viktigt?

    Ex vis om de påpekar att nåt perspektiv är helt åt skogen, och ett annat att föredra - är det viktigt att skriva ned?

    Slutsatser läraren drar?

    Vad mer?

    Exempel som ges? Konkreta exempel/fall? Ska det med?

    Var ligger fokus liksom?

  • Mamori
    Anonym (Nervös tjej) skrev 2015-01-26 00:48:41 följande:
    Detta låter super!

    Men jag tror vi får PowerPointsen först efteråt. Aldrig i förväg. Kan man komma runt detta? Jag kommer ju se den på föreläsningen, men inte kunna kladda PÅ just det pappret. Men jag kan ju anteckna sånt som inte redan står på annat papper och sammanställa efter?
    Ja det går att komma runt. Ha ett papper med dig och så skriver du numret på pp-sliden som rubrik, sedan dina anteckningar under och så ny rubrik för varje sida. Sedan skriver du ut den efteråt och skriver in anteckningarna medan du fortfarande minns var de ska vara. Jag har också fått göra så några gånger när de var sega på att lägga upp dem.
    Anonym (Nervös tjej) skrev 2015-01-26 00:55:38 följande:

    Är det lärarens åsikter/vinkling/ställningstagande som är viktigt?

    Ex vis om de påpekar att nåt perspektiv är helt åt skogen, och ett annat att föredra - är det viktigt att skriva ned?

    Slutsatser läraren drar?

    Vad mer?

    Exempel som ges? Konkreta exempel/fall? Ska det med?

    Var ligger fokus liksom?


    Är det läraren som gör tentafrågorna så kan det vara värt. Det läraren tycker är bra/viktigt är troligtvis det som kommer på tentan. Om läraren tycker att något är jättefel kan det också vara viktigt om det kommer en fråga typ "Varför stämmer inte XX?" Slutsatser är viktigt. Exempel kan vara värt att ha med om man tror att man inte kan komma på ett eget men oftast är det oviktigt och det är det generella och inte det specifika som kommer på tentan.

    Teorier och sånt är viktigast. Vad har du för kurs just nu så kanske jag kan ge lite mer specifika råd?

  • Anonym (Sofie)

    Det är första kursen. "Socialt arbete som teoretiskt och praktiskt fält."

    Hur är det med namn och årtal? Har svårt för det. Det fastnar sällan. Hela koncept är enklare att minnas när man väl förstår det.

  • Mamori
    Anonym (Sofie) skrev 2015-01-26 01:19:57 följande:

    Det är första kursen. "Socialt arbete som teoretiskt och praktiskt fält."

    Hur är det med namn och årtal? Har svårt för det. Det fastnar sällan. Hela koncept är enklare att minnas när man väl förstår det.


    Jag vet inte exakt hur det är för socionomer men i de kurser som vi har läst i sociologi så behövde vi bara kunna ett fåtal av de viktigaste namnen - de som hade namngett viktiga teorier och årtal var helt oviktigt. Det var ju bra kanske om man visste att "det där var någon gång i mitten av nittonhundratalet", inte exakta siffror.

    Det låter dock på titeln som en översiktskurs? Då kan jag tänka mig att det är vilka strömningar som har varit och vad som skiljer dem åt som är hvudpoängen. Och typ lite om "Vad är socialt arbete?" och sånt.
  • Anonym (Nervös tjej)
    Mamori skrev 2015-01-26 02:19:36 följande:
    Jag vet inte exakt hur det är för socionomer men i de kurser som vi har läst i sociologi så behövde vi bara kunna ett fåtal av de viktigaste namnen - de som hade namngett viktiga teorier och årtal var helt oviktigt. Det var ju bra kanske om man visste att "det där var någon gång i mitten av nittonhundratalet", inte exakta siffror.

    Det låter dock på titeln som en översiktskurs? Då kan jag tänka mig att det är vilka strömningar som har varit och vad som skiljer dem åt som är hvudpoängen. Och typ lite om "Vad är socialt arbete?" och sånt.
    Ja. Tack!

    Hoppas det blir bra och att jag förstår det övergripande! :) ska ta med mig dina tips!
  • Anonym (Pepp)

    Jag var på vippen att vi IG på gymnasiet i ett naturvetenskapligt ämne som jag har en master i från universitetet. Hade en lärare som jag inte funkade med på gymnasiet, lika som de flesta av alla andra elever han haft genom åren.

    Fick omtenta på de 5 första kurserna (låg ju efter i mina kunskaper), men klarade sedan i princip alla. På andra kursen hade jag en professor som sa att ni ska plugga 40 timmar i veckan, då gör ni ett bra jobb och ni har som jobb att gå på universitetet. Så jag pluggade 40 timmar i veckan med pausar borträknade (förutom vissa kurser då det inte behövdes). Tack vare det fick jag aldrig panik inför tentorna, utan fortsatte bara med mina 40 timmar i veckan.

    I övrigt gick jag på alla föreläsningarna, antecknade ordentligt och renskrev anteckningarna när jag kom hem, skrev fint med olika färger. När man hänvisade till boken så gick jag igenom den bilden eller så. Sedan lärde jag mig det som sagts på föreläsningarna (men efter renskrivningen har halva jobbet gjort). Kolla gamla tentor också, förvånansvärt ofta som frågor återkommer i liknande form... I övrigt gjorde jag också det jag skulle och deltog på allt (men vi hade typ halvdagar i schemat)

  • Anonym (Nervös tjej)

    Har första "riktiga" seminariet denna veckan, och även första (enskilda) inlämningen. Ska bli kul att se hur det går. Kanske känner jag att jag faktiskt "kan" och slipper lite press hädanefter.

    Ska även minnas att efteråt sammanfatta seminariet! Skål

  • Anonym (m)

    alltså varför ska du maska? Du kommer in på en utbildning och det första du tänker på är hur du ska slippa undan? Vill du inte lära dig nåt? Varför lägga tid och pengar av sitt liv att studera om du ändå inte tänker göra det på riktigt?

  • Anonym (paow)

    Seminarierna är jätteviktiga tycker jag, för jag tycker att samtalen om ämnena är det som gör att i alla fall jag lär mig bäst. Därför tycker jag också att study groups är bra!

    Nu vet jag inte hur det är på socionomprogrammet men på mitt program har vi mestadels litteratur på engelska och flera böcker vi haft är framtagna av Oxford University Press som har en hemsida som jag vill lobba för om ni har material från det förlaget. På hemsidan kan du söka upp boken och sen finns det massa extramaterial kopplat till just den boken som hjälper dig att förstå allt!

    Och sen det där med frustrationen när det tar tid, det känner jag så väl igen! Men samtidigt så försöker jag fokusera på mitt intresse för programmet jag valde. Då känns litteraturen inte lika mycket som ett ont måste, utan jag försöker tänka att jag VILL låta det ta tid, för att jag vill förstå det. Så försök påminna dig själv om varför du läser när det känns tungt. 

    Studieteknik brukar lösa sig efter ett par tentor tycker jag.

  • Anonym (Nervös tjej)
    Anonym (m) skrev 2015-01-27 20:58:24 följande:

    alltså varför ska du maska? Du kommer in på en utbildning och det första du tänker på är hur du ska slippa undan? Vill du inte lära dig nåt? Varför lägga tid och pengar av sitt liv att studera om du ändå inte tänker göra det på riktigt?


    Det här var ju inte så snällt sagt.
    Jag vill inte maska så som du får det att låta. Jag hade ju faktiskt bara skitit i allt om jag INTE velat lära mig, MEN jag vill göra RÄTT, och inte försöka läsa allting, skriva allting och sen bli uppslukad och inte ha förstått eller hunnit hälften.

    Jag ÄR inte lat eller en sådan som vill komma undan, men jag vill, kan jag ärligt säga, inte göra saker i onödan.
    Därför undrar jag vart fokus bör ligga för att klara av momenten och inte ha gjort oviktiga saker.
  • Anonym (Nervös tjej)
    Anonym (paow) skrev 2015-01-27 21:08:05 följande:

    Seminarierna är jätteviktiga tycker jag, för jag tycker att samtalen om ämnena är det som gör att i alla fall jag lär mig bäst. Därför tycker jag också att study groups är bra!

    Nu vet jag inte hur det är på socionomprogrammet men på mitt program har vi mestadels litteratur på engelska och flera böcker vi haft är framtagna av Oxford University Press som har en hemsida som jag vill lobba för om ni har material från det förlaget. På hemsidan kan du söka upp boken och sen finns det massa extramaterial kopplat till just den boken som hjälper dig att förstå allt!

    Och sen det där med frustrationen när det tar tid, det känner jag så väl igen! Men samtidigt så försöker jag fokusera på mitt intresse för programmet jag valde. Då känns litteraturen inte lika mycket som ett ont måste, utan jag försöker tänka att jag VILL låta det ta tid, för att jag vill förstå det. Så försök påminna dig själv om varför du läser när det känns tungt. 

    Studieteknik brukar lösa sig efter ett par tentor tycker jag.


    Tack!
    Seminarierna är alltså nyckeln, vad jag förstått det som. Ska verkligen lägga energin där!
    Vår litteratur ser mest ut att vara svensk, men jag ska komma ihåg tipset ändå! Och jag ska påminna mig om att det faktiskt kan bli riktigt intressant i slutändan när man får sammanhang i saker och ting :)
    Tack tack tack!
  • Anonym (Hahaha)

    Du "studerar" till socionom? Och är så extremt rädd? I staden där jag bor så lyckades alla som kom in bli socionomer oavsett hur lite de "pluggade". Det är inte en ingenjörsutbildning precis.

  • Anonym (Nervös tjej)
    Anonym (Hahaha) skrev 2015-01-27 22:16:11 följande:

    Du "studerar" till socionom? Och är så extremt rädd? I staden där jag bor så lyckades alla som kom in bli socionomer oavsett hur lite de "pluggade". Det är inte en ingenjörsutbildning precis.


    Okej...? Och felet med att jag oroar mig är?

    Antagningspoängen har ju höjts, och utbildningen har ändrats på senaste. Jag har hört om många avhopp och mycket stress och folk som inte klarat tentor.

    Oavsett så är det väl i grund och botten ett gott tecken med oro, eftersom det tyder på att det står något på spel som är av betydelse för mig?
Svar på tråden PEPPA MIG, SNÄLLA