• Fairyd­ust
    Äldre 26 Jan 00:09
    4050 visningar
    15 svar
    15
    4050

    Mörkrädd 8-åring

    Har en dotter på 8 år som sedan några månader tillbaka inte kan sova själv på nätterna.

    Hon har alltid varit lite mörkrädd men det har eskalerat enormt senaste tiden.

    Jag pratar mycket med henne om detta, försöker ta reda på vad det är hon är rädd för osv. Har försökt att sitta med henne tills hon somnar om, men hon vaknar alltid strax efter att jag gått därifrån och kommer in till mig och gråter. Hon blir alldeles hysterisk om jag inte sover hos henne. Gråter och skakar och vägrar gå och lägga sig.

    Ibland sover jag hos henne, men gör jag inte det så kan hon ligga vaken halva nätterna. Men jag vill inte riktigt göra det varje natt, rädd att jag bara gör henne en björntjänst då. Att hon blir van vid det och att det blir ännu svårare för henne att klara av att sova själv sedan.

    Tänker jag fel?

    Någon med erfarenheter av liknande? Hur har ni hanterat det?

  • Svar på tråden Mörkrädd 8-åring
  • Äldre 26 Jan 00:19
    #1

    Du skulle kunna köpa sånna där "små lampor" på IKEA som man sätter in i uttaget och så börjar dom lysa när det blir mörkt? Dom lyser ganska starkt, men inte för mycket! Har inget mer råd att ge tyvärr, lycka till ts! 

  • Fairyd­ust
    Äldre 26 Jan 00:25
    #2
    sommarsol95 skrev 2015-01-26 00:19:35 följande:

    Du skulle kunna köpa sånna där "små lampor" på IKEA som man sätter in i uttaget och så börjar dom lysa när det blir mörkt? Dom lyser ganska starkt, men inte för mycket! Har inget mer råd att ge tyvärr, lycka till ts! 


    Vi har såna, och det hjälper tyvärr inte alls. Hon tänder istället varenda lampa i rummet, taklampa, fönsterlampa, sänglampa...men kan inte somna om. Tack ändå!
  • Äldre 26 Jan 00:34
    #3

    Hörde på en föreläsning om feng shui (bare with me, vet att det inte verkar ha med saken att göra) - att barn slutade kissa i sängen när de placerade om sängen! Funderar på om detta skulle kunna vara liknande och fungera?

    De gjorde alltså INGA andra förändringar, utan de bara flyttade sängen till ett "rätt" ställe. I förhållande till fönster/dörrar i rummet.

    Googla på det?

    Det kanske låter flummigt, och är kanske inte hela lösningen, men skulle ju vara enkelt om det gör minsta nytta tänker jag.

    Jag hade själv en period när jag var 8-9( efter att en klasskompis mamma tagit livet av sig) då jag hade stora problem med att sova/komma till ro. Hatade att gå och lägga mig och vara ensam i rummet. Just då hade jag behövt mer närhet. Har sömnproblem än idag. Om det har med detta att göra vet jag dock inte.

    Lycka till!

  • Fairyd­ust
    Äldre 26 Jan 00:52
    #4
    Aupendi skrev 2015-01-26 00:34:25 följande:

    Hörde på en föreläsning om feng shui (bare with me, vet att det inte verkar ha med saken att göra) - att barn slutade kissa i sängen när de placerade om sängen! Funderar på om detta skulle kunna vara liknande och fungera?

    De gjorde alltså INGA andra förändringar, utan de bara flyttade sängen till ett "rätt" ställe. I förhållande till fönster/dörrar i rummet.

    Googla på det?

    Det kanske låter flummigt, och är kanske inte hela lösningen, men skulle ju vara enkelt om det gör minsta nytta tänker jag.

    Jag hade själv en period när jag var 8-9( efter att en klasskompis mamma tagit livet av sig) då jag hade stora problem med att sova/komma till ro. Hatade att gå och lägga mig och vara ensam i rummet. Just då hade jag behövt mer närhet. Har sömnproblem än idag. Om det har med detta att göra vet jag dock inte.

    Lycka till!


    Intressant! Hon ska faktiskt byta rum är det tänkt. Kanske att vi kan få till det bättre med placering av sängen i det rummet!
  • Äldre 26 Jan 00:57
    #5

    Hoppas det kan göra nytta!

  • Fairyd­ust
    Äldre 26 Jan 08:12
    #6

    Någon mer?

  • Äldre 26 Jan 08:18
    #7

    Har ni gatlampor utanför så hon ser dem? Eller drar ni för helt? Alla mina barn sover med nån lampa tänd nu. Hon som är 8 hade ett tag en riktad rakt mot ansiktet och jag som vuxen fattar ju inte hur man kan vill ha det. Hon tyckte det var skönt och hon verkade ju sova av det. Sen har det kommit nån period när hon ville sova jämte mig och vaknade bara på grund av detta och jag sa att det var ok att hon kom till mig om hon var ledsen och inte kunde sova men då verkade problemet försvinna.

    Förmodligen är det väl en period hon går igenom nu, det hjälper inte att ha dörrar öppna och tänt i huset?

  • Äldre 26 Jan 08:26
    #8

    Låt dottern sova bredvid dig ett tag, när hon kommit ur denna persiod kanske hon själv väljer att sova ensam. Annars får ni ta tag i problem då.

  • Äldre 26 Jan 08:42
    #9

    För oss var storytel räddningen. 7 åringen ligger nu och lyssnar på ljudbok tills han somnar.

    Vi har också infört en kvällsrutin som är likadan varje kväll och köpt en mysig filt som han har i sin säng.

  • Äldre 26 Jan 09:21
    #10

    Finns det "konstiga" ljud hemma?

    jag har alltid hört "spöken" hemma och haft jättesvårt att sova för det, tror jag var 16-17 när jag kom på att det var pappa som snarkade och ljudet lät annorlunda genom väggen ^o)

  • Äldre 26 Jan 16:36
    #11

    Jag har flera barn som varit mörkrädda i åtta års åldern. Jag har legat bredvid eller låtit dem sova i min säng. Det går över så småningom. De behöver tanka närhet och känna att man är där. Det har i mina barns fall inte bara varit mörkret som varit läskigt utan många tankar om att vi ska dö ifrån dem, glömma bort dem osv. Det hör tydligen till åldern.

  • Äldre 27 Jan 14:39
    #12

    Såg på ett pogram i kunskapskanalen i går som handlade om barns ångest. Se det programmet!

    "Hjälpa barn med ångest"

  • Äldre 27 Jan 14:46
    #13

    Min son som är precis fyllda 8 har gått igenom något liknande på sista tiden, han är inte mörkrädd men har helt enkelt börjat bli rädd för att inte kunna somna och sen blivit upprörd över detta, har blivit som en ond cirkel att han börjar oroa sig för att gå och lägga sig osv. Värst är det efter lov, eller helger när vi har varit lediga.

    Vi har pratat och pratat och legat länge och läst, gått och lagt oss lite senare, han har fått somna i vår säng och det verkar ha släppt lite nu.

    Jag tror helt enkelt att iom att han alltid har somnat på två röda sekunder så har han inte haft strategier för att ligga en stund och vänta på att sömnen ska infinna sig. Att ha små projekt att tänka på har hjälpt, senast var att han skulle tänka på hur han ska omorganisera sin anslagstavla med nya roliga bilder osv.

    Han har också varit orolig för att vi ska bli arga på honom, vilket vi absolut inte blir (även om det är lite halvjobbigt...

    Så mitt råd är att gör ingen stor sak av det hela utan prata om det och kanske prova olika ställen att somna på, er säng?

  • Fairyd­ust
    Äldre 28 Jan 09:12
    #14

    Tack för era svar!

    Lampor och öppna dörrar fungerar tyvärr inte alls.

    Ljudbok ska vi prova!

    Hon är väldigt rädd för saker som hon hör om eller ser på tv, tex inbrott, bilolyckor, krig. Har förstått att det är vanligt i den här åldern.

    Hon stressar också upp sig redan innan hon gått och lagt sig över att hon kanske inte kan somna eller att hon ska vakna under natten.

    Ska absolut se det programmet på Kunskapskanalen!

  • Äldre 28 Jan 21:53
    #15

    Vår åttaåring har också varit rädd för att somna ett tag. Tillslut kom vi på att det främst var tapeten. Hon har alltid en sänglampa tänd och den lyser ju svagt mot tapeten. Det är såna där stora blommor i olika färger. Hon kan tycka att de "rör på sig". Vi gjorde bara så att vi vände på henne. Att hon sover med huvudet vid fotändan så att säga. För vi har bara tapet på ena väggen. Och det funkade i kombination med bokläsning. Förut har vi sagt till när hon ska sluta läsa eller pyssla med det hon gör i sängen för att sova. Men nu får hon läsa en bok (inte leka för då kan hon hålla på hela natten) ända tills hon är så trött så hon somnar. Boken får ju henne att tänka på annat. Och hon ligger inte speciellt länge och läser längre.

    Dock är hon mer rädd av sig överhuvudtaget just nu. Frågar ofta om det finns spöken. Vill inte gå själv på toaletten för hon tycker att fönstret där är läskigt. Drar ner rullgardinen när hon leker i rummet för hon tycker att hennes spegelbild är skrämmande när det är mörkt ute och såna saker. Det är nog något med åldern..

Svar på tråden Mörkrädd 8-åring