• Äldre 26 Jan 00:29
    1934 visningar
    5 svar
    5
    1934

    nyttiga recept sökes !

    Vill gärna börja äta nyttigare och gärna minska några kilon i vikt . Men är fast i min vardagliga matlagning. Vill gärna ha tips och inspo till bra och nyttig mat. HELST utan fisk och skaldjur. Gärna både frukost och lunch/middag. Så kom gärna med era bästa nyttiga recept.

    Och ni som äter nyttigt . Hur ser en meny ut för er en vanlig dag ?

    Skriv gärna med hur många kalorier rätterna innehåller om ni vet de :)

    Och ja jag VET att motion och träning är viktigt osv. Men de behöver jag inte recept på :)

  • Svar på tråden nyttiga recept sökes !
  • Anonym (nina)
    Äldre 23 Oct 00:58
    #1

    Är också intresserad , kan vi få ?liv? i denna tråd ?

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 23 Oct 03:21
    #2

    Jag tycker att en bra bas är linssås. Det går att äta till typ vad som helst beroende på vilken "lära" man följer och vad man väljer/väljer att inte äta. Den fungerar bra till fullkornspasta, ris, bulgur, couscous, quinoa eller blandade grönsaker. Jag brukar göra storkok och frysa in!

    Recept 6 portioner

    2 dl röda linser

    2 burkar krossade tomater

    2-3 vitlöksklyftor

    2 msk tomatpuré

    Salt

    Peppar

    Först kokar jag linserna efter anvisningarna på förpackningen. Sedan tömmer jag av vattnet, tillsätter krossade tomater, tomatpuré och kryddor. Sedan får det puttra på svag värme i cirka 20-30 minuter. Ger cirka 50-60 kcal per portion (lite svårt att räkna eftersom det beror på hur mycket sås man vill äta). Sedan beror ju kalorieintaget på hela måltiden på vad man äter till :)

  • Äldre 23 Oct 06:02
    #3

    Jag äter kvarg och hallon eller bananplättar med bär till frukost, en 1/2 burk propud med en banan till mellanmål, shiratakenudlar med kycklingwok, veg pastasås eller köttfärssås på kycklingfärs till lunch och middag. Håller mig mätt och går ner i vikt.

  • Äldre 23 Oct 07:27
    #4

    Frukost: gröt + ägg.

    Lunch och middag: potatis, ris, nötfärs, lax, kycklingfilé, grönsaker i alla dess former. Kör olika kombos dag för dag.

    Kvällsmat: gröt + ägg.

    Då du vill äta lite mindre och bättre och kanske bli av med lite vikt kanske man får tumma på matupplevelsen. Allt kan inte vara jättegott jämt. Självklart ska men tycka om maten, mem det riktigt goda kan man äta på helgen.

    Mycket svårt att överäta om man inte har såser och annat gott till.

  • Äldre 23 Oct 21:56
    #5

    En veckosallad är ju alltid bra att ha i kylen. Det både mättar och är nyttigt :D Tips på veckosallad madameedith.se/index.php/2015/09/04/veckosallad/

Svar på tråden nyttiga recept sökes !