• scanmia

    Vad var det jag sa! Får man säga så?

    Vad var det jag sa! Får man säga det? Det hjälper ju inte alls med att trösta eller lära ut eller förebygga.

    Jag tycker att det hela tiden uppstår situationer då jag vill säga vad var det jag sa: Sätt inte glaset så nära kanten det kan så lätt trilla ner då! (Kras!)
    Jo vantarna finns i lådan! 
    Lägg inte ärmen i maten den blir så kladdig då.
    Hoppa inte så nära trappan, det är så lätt att snubbla.
    Gardinen håller inte att svinga i!
    Sätt paddan på laddning annars så kan du inte att kunna spela när vi kommer hem.
    Soffan kommer inte att få plats i dörröppningen. - Jodå, lilla gumman. (Kanske att "lilla gumman" var underförstått, men jag kunde allt ana det).

    Och tusen andra situationer. 

    Hur gör ni? Håller ni tand för tunga eller predikar ni? Eller är ni omgivna av folk som alltid lyssnar på era råd så att situationen aldrig uppstår? I så fall: har ni några bra tips om hur man kommunicerar bättre till en som konstant får bita sig i tungan för INGEN lyssnar ju!!!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad var det jag sa! Får man säga så?
  • glutten

    Oj, jag vet inte om jag tycker det är så hemskt att påpeka att "jag sa ju åt dig att just det där skulle hända"? Kanske inte måste sägas med störig besserwisser-röst eller skyll-dig-själv-attityd, men finns det inte nåt att lära ut med just detta - nämligen att det ofta är väldigt vettigt att faktiskt lyssna på vad folk säger?

  • Tow2Mater
    scanmia skrev 2015-01-26 00:42:47 följande:

     har ni några bra tips om hur man kommunicerar bättre till en som konstant får bita sig i tungan för INGEN lyssnar ju!!!


    Om ingen lyssnar, kanske du pratar och domderar för mycket och för ofta? Lär dig bara vara tyst ibland och låt andra ta sina egna beslut? Speciellt om du pratar med vuxna, som soff-grejen verkar vara; kanske bara säg "tror du verkligen den ryms?" om du promt måste säga nåt alls.
  • scanmia
    Tow2Mater skrev 2015-01-26 02:44:47 följande:
    Om ingen lyssnar, kanske du pratar och domderar för mycket och för ofta? Lär dig bara vara tyst ibland och låt andra ta sina egna beslut? Speciellt om du pratar med vuxna, som soff-grejen verkar vara; kanske bara säg "tror du verkligen den ryms?" om du promt måste säga nåt alls.
    Men det är ju vår soffa och jag som får bära andra änden av den. Besluten påverkar ju mig direkt och därför tycker jag att min åsikt (som dessutom visade sig vara helt korrekt) kan få luftas. Jag sa det inte särskilt påstridigt och gick med på att testa och jag sa inte "vad var det jag sa" när den inte passade, men kanske jag skickade en menande blick (precis som lilla gumman kanske mer låg i luften än uttalades...).
  • Tow2Mater
    scanmia skrev 2015-01-26 02:59:20 följande:
    Men det är ju vår soffa och jag som får bära andra änden av den. Besluten påverkar ju mig direkt och därför tycker jag att min åsikt (som dessutom visade sig vara helt korrekt) kan få luftas. Jag sa det inte särskilt påstridigt och gick med på att testa och jag sa inte "vad var det jag sa" när den inte passade, men kanske jag skickade en menande blick (precis som lilla gumman kanske mer låg i luften än uttalades...).
    Nästa gång lös saken med ren fakta innan, inte åsikter; hämta ett måttband och mät ;)
  • scanmia
    Tow2Mater skrev 2015-01-26 03:15:09 följande:
    Nästa gång lös saken med ren fakta innan, inte åsikter; hämta ett måttband och mät ;)
    Men får jag säga vad var det jag sa då då? 

    Jag: Soffan kommer inte att få plats i dörröppningen.
    Han: Jodå(, lilla gumman.)
    Jag: (Hämtar måttband och mäter). Nej soffan är större än dörröppningen. (Infoga ev Vad var det jag sa!)
Svar på tråden Vad var det jag sa! Får man säga så?