• Svar på tråden Sverige mest antal singlar i hela världen
  • Aniiee

    Därför att ingenting tvingar oss att stanna i dåliga relationer.

    Därför att kvinnor kan försörja sig själva och eventuella barn och inte är beroende av att män försörjer de (re:see above)

    Jag skulle nog ersätta "loneliest" med "independent" när det gäller Sverige, för väldigt mycket ensamhet i Sverige är självvald.


    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
  • MEE83

    Varför är det ett problem? De som vill träffa någon kan, oftast i alla fall. Det blir ett problem för de som går och längtar efter ett förhållande.

    Sedan så behöver väl inte antalet enpersonshushåll betyda att personen inte har något sorts förhållande. Folkbokföringen är kopplad till bostaden, man är inte singel bara för att man inte officiellt är skriven på samma adress. Eller har jag fel? Är det någons relationsstatus som presenteras? Låter inte så troligt.

    Det finns nog ganska många studenter som kanske har ett förhållande men ändå lever i ett enpersonshushåll till exempel, det kan ju vara en rent ekonomisk fråga, ensamboende=blir lättare att få bostadsbidrag då.

  • sextiotalist

    Troligen för att man idag kan försörja sig själv som kvinna och behöver inte en man som försörjer en. Så jag ser det som ett positivt tecken. Att man väljer att stanna/inte stanna i ett förhållande pga vad man känner och inte för att man måste

    När Italien tillät skilsmässor tog många kvinnor ut skilsmässa, för att de inte ville leva ihop med mannen längre.

  • roligrolig

    bra att kvinnor inte behöver stanna i ett förhållande där dom inte mår bra men jag tror ändå att det finns mycket oönskad ensamhet ute i stugorna och i Stockholm framförallt.

  • sextiotalist
    roligrolig skrev 2015-01-26 08:38:39 följande:

    bra att kvinnor inte behöver stanna i ett förhållande där dom inte mår bra men jag tror ändå att det finns mycket oönskad ensamhet ute i stugorna och i Stockholm framförallt.


    Den fanns nog förr också. De som är ensamma idag, hade varit ensamma då. Sedan finns det de som är ensamma i sina förhållande också.
  • MEE83
    roligrolig skrev 2015-01-26 08:38:39 följande:

    bra att kvinnor inte behöver stanna i ett förhållande där dom inte mår bra men jag tror ändå att det finns mycket oönskad ensamhet ute i stugorna och i Stockholm framförallt.


    Ja, det finns säkert ensamma människor, men att använda data över enpersonshushåll känns som ett väldigt trubbigt verktyg, då det inte ens garanterar att personen inte har ett förhållande, det innebär väl bara att dom har en bostad i sitt namn?

    Jag kände mig aldrig ensam när jag var singel, jag har aldrig jagat tjejer för att få till ett förhållande, mitt förhållande kom till lite utav en slump.


  • roligrolig

    Ett problem med ensamhushåll är att barn tar skada av att växa upp med en förälder. Dom flesta barn mår bäst av att växa upp med 2 föräldrar.

  • Fläderblomster
    roligrolig skrev 2015-01-27 00:29:51 följande:

    Ett problem med ensamhushåll är att barn tar skada av att växa upp med en förälder. Dom flesta barn mår bäst av att växa upp med 2 föräldrar.


    Finns det forskning på det? Och bara för att föräldrarna bor isär betyder det ju inte att de inte båda två bor med barnet.
  • roligrolig

    ?Vi fann till exempel olika studier som visade att barn som haft engagerade fadersfigurer rökte mer sällan, kom längre i sin utbildning, mer sällan råkade i klammeri med polisen och fick goda vänner bland barn av båda könen.?


    Källa: Folkhälsoinstitutet


    Forskningsstudier visar att:


    * 73 procent av tonårsmördare har vuxit upp utan sin pappa närvarande.


    * Det är dubbelt så stor risk för pojkar som växer upp utan sin pappa att hamna i fängelse.


    * Det är dubbelt så stor risk för psykisk sjukdom bland barn som växer upp utan sin pappa.


    * Det är 10 gånger större risk för drogmissbruk bland barn som växer upp utan sin pappa.


    * Barn som växer upp med sin pappa får bättre relationer med kompisar och med andra familjemedlemmar.


    * Flickor som växer upp utan sin pappa uppvisar oftare ett sexuellt riskbeteende.


    * Det går sämre i skolan, och skolgången blir kortare, för barn som växer upp utan sin pappa.

  • sextiotalist
    roligrolig skrev 2015-01-27 07:29:26 följande:

    amerikansk undersökning som visar vad som händer med barn som växer upp med en förälder

    archive.news-leader.com/article/20121125/NEWS01/311250054/single-parents-Ozarks-poverty


     63 percent of suicides nationwide are individuals from single-parent families.


    ? 75 percent of children in chemical dependency hospitals are from single-parent families.


    Det är ganska irrelevant hur det är  i USA eftersom vi har ett helt annat skyddsnät och med all sannoliket betydligt mer närvarande föräldrar efter separationer

    Om man googlar så framkommer det att de är konflikten mellan föräldrarna som barnen mår dåligt av.

    Men undersökningar har visat att barn som är uppvuxna med separerade föräldrar i Sverige (inte USA) mår inte sämre som vuxna än de som vuxit upp  kärnfamiljen.
    Men det viktigaste är hur föräldrarna hanterar det
  • sextiotalist
    roligrolig skrev 2015-01-27 07:34:09 följande:

    ?Vi fann till exempel olika studier som visade att barn som haft engagerade fadersfigurer rökte mer sällan, kom längre i sin utbildning, mer sällan råkade i klammeri med polisen och fick goda vänner bland barn av båda könen.?


    Källa: Folkhälsoinstitutet


    Forskningsstudier visar att:


    * 73 procent av tonårsmördare har vuxit upp utan sin pappa närvarande.


    * Det är dubbelt så stor risk för pojkar som växer upp utan sin pappa att hamna i fängelse.


    * Det är dubbelt så stor risk för psykisk sjukdom bland barn som växer upp utan sin pappa.


    * Det är 10 gånger större risk för drogmissbruk bland barn som växer upp utan sin pappa.


    * Barn som växer upp med sin pappa får bättre relationer med kompisar och med andra familjemedlemmar.


    * Flickor som växer upp utan sin pappa uppvisar oftare ett sexuellt riskbeteende.


    * Det går sämre i skolan, och skolgången blir kortare, för barn som växer upp utan sin pappa.


    Du skriver om frånvarande föräldrar/pappor, inte singelhushåll. De allra flesta som har separerade föräldrar har inte frånvarande pappor.

    Vi har högre skilsmässofrekvens än i USA och ändå bättre fungerande ungdomar/vuxna


  • audio

    För att i Sverige ska vi inte vara kännande personer. Är du kär så är du psykiskt sjuk tydligen.

  • DejtingTarditionalist

    När man läser vissa kommentarer här, så blir man allmänt deprimerad. Många tycker att Sverige ger ett gott exempel när det gäller dejting och förhållanden. Jag som har levt i flera olika länder kan säga att "Sweden holds the motherload of bad ideas when it comes to dating and relationships!". Det är nog ingen som riktigt vågar säga detta om deras kära Sverige, men romantiken i Sverige är inte bara en endaste katastrof, men även utan tvekan en tragedi. Tvivlar starkt på att folk är så lyckliga med detta eviga singellivet i längden. Verkar som att vårt samhälle sätter mer fokus på att vara "stark och oberoende" än att faktiskt hålla sig till faktumet att vi är väldigt sociala djur som lider av ensamhet (speciellt frånvaro av kärlek). Att hålla sig till fakta om vetenskap är ändå inte den starkaste sidan av vissa "progressiva" svenskar (aka män och kvinnor är likadana). 

  • moaz

    Stora problemet är ju svenskars extremt egotrippade syn på livet, idag ska alla vara superego och bara tänka på sitt eget självförverkligande.

    Det kommer leda till färre barn, vilket i sin tur kommer leda till ekonomisk kollaps eller rejält höjd pensionsålder när det inte finns tillräckligt många arbetande unga som kan försörja så många äldre.

Svar på tråden Sverige mest antal singlar i hela världen