• Anonym (Filkand)

    Vi väntar barn, borde jag inte vara gladare?

    Vi har gjort IVF och blev gravida. Det slet väldigt mycket på oss under åren innan IVF samt under själva behandlingen.. Nu när min fru är gravid går vi i väntans tider så känner jag för första gången efter på riktigt, borde jag inte vara gladare? Jag har ju längtat, hoppats och önskat att det här ska hända!

    Mina dagar uppfylls av en enorm oro. Något jag ibland känner att jag inte vill delge min fru då jag inte vill ta ifrån henne all lycka eller dra ner henne i skiten. Jag vet att det är relativt många som får missfall men jag vet också att många av dessa trots allt inte behöver göra särskilt mycket mer än att hoppa i säng för att det ska gå vägen igen. Å där kommer stora delar av min oro. För jag vet vad jag och min fru kommer få gå igenom om det här inte går vägen.

    Min fru jobbar mycket nätter och det här är ofta något som kommer smygandes då. Jag sitter uppe, ibland hela nätter. Somnar jag, så vaknar jag med en stor klump i magen som inatt. Vakande t ex vid 3 inatt och kunde inte somna om. Det har gått så långt att det påverkar mitt liv till den grad att jag själv inte anser att jag sköter mitt arbete längre eller mitt liv. Jag gråter ofta, när jag är själv och på grund av att jag har svårt att släppa oron och slappna av och glädjas åt allt så blir jag sur och tvär. Otrevlig rent ut sagt. 

    Vad ska jag ta mig till ?  Är det någon som känt likadant?

  • Svar på tråden Vi väntar barn, borde jag inte vara gladare?
  • Anonym (Försök att inte oroa dig.)

    Klart oro är vanligt ts. Tycker inte det är det minsta konstigt när ni kämpat så för denna graviditet. Vilken vecka är hon i? Innan v 12 är ju risken för missfall störst men man får också tänka på att 80% av graviditeterna går bra. Bara att ta en dag i taget. Att du inte kan sova på nätterna hindrar ändå inte ett ev mf. Händer det så händer det. Då får ni ta det då. Tills dess gläds över att hon är gravid och ni ska bli föräldrar. Kan säga att jag själv har dock inte svårt att bli gravid. Men har varit gravid 4 gr i hela mitt liv och ALDRIG haft mf. Alla graviditeter blev fullgångna friska barn. : )

  • Anonym (Sluta oroa dig.)

    Sen tycker jag du ska vara ärlig med din oro. Kanske hon har samma oro som dig men inte vågar säga det. Som kvinna är oron för missfall nästan ALLTID närvarande. Så jag är nästan säker på att hon är orolig för det hon också.

  • Anonym (Försök att inte oroa dig.)

    Jag har skrivit både inlägg 1 och 2. På appen måste man skriva in "namn" varje gång. Så kom inte ihåg vad jag skrev exakt på första inlägget. Så du vet. : )

  • Anonym (Prata)

    Jag tror du hade mått bra av att gå och prata med någon om din oro och dina känslor. Kanske en samtalskontakt via mvc? Och prata med din fru! Hoppas du kan få må bättre snart och börja känna glädje över barnet ni väntar! Lycka till och grattis

Svar på tråden Vi väntar barn, borde jag inte vara gladare?