• Barbamammisen

    Hjälp ni andra föräldrar med barn som har Autismliknande tillstånd.

    Min 6-åriga dotter har nyligen blivit diagnostiserad med autismliknande tillstånd. Beskedet blev nog något av en liten chock för mig då hennes "symtom" började väldigt sent (omkring 4-5 år). Hon är mitt första barn och har liksom varit min norm för hur ett barn brukar vara. Har bortförklarat mycket med att hon bara är extremt trotsig. Blev fly förbannad på dagispersonalen som vågade påstå att mitt barn inte riktigt var som alla andra.. Hur som helst, till slut så insåg även jag att en utredning kanske var på sin plats. Jag var då helt övertygad om att hon skulle få en ADHD diagnos, för det var det som bäst stämde in på henne tyckte jag. Autismliknande tillstånd hade jag aldrig hört talas om. Men det var den diagnosen hon fick iallafall och jag börjar mer och mer acceptera det och tycker det är skönt att veta vad som var fel.

    Nu, sedan hon blev 6 fyllda år, så har hennes svårigheter framträtt än mer än tidigare och hon dras in och ur olika perioder av turbulens.. Vet snart inte vad jag ska göra! Vi står helt orkeslösa här hemma just nu. Just denna period är nog den värsta av alla som varit tidigare. Hon skriker, smäller i dörrar, ignorerar tillsägelser, skäller, är nonchalant, hostar ut över maten på matbordet, tjuvnyper och retar katterna och hunden och tar totalt noll hänsyn till någon annan än sig själv. När lillasyster på 11 mån ska sova så sätter skrikandet och klampandet in, för att hon vill att lillasyster ska vara vaken så att dom kan "leka". Jag vet att tålamod är ett måste och att man ska vara pedagogisk och allt därtill men just nu så känner jag mig bara så uppgiven och som att ingenting fungerar. Jag blir sur och irriterad och ibland kan jag t.o.m längta tills hon är i skolan så man får hämta andan lite eller önska att jag fick komma bort några dagar och få vara ifred... Känner mig som världens sämsta mamma... :( Vilken förälder känner att man inte orkar med sitt eget barn..? Usch jag mår så himla dåligt över hur jag känner. Hur gör ni andra som har barn i samma situation för att hålla orken uppe? Jag älskar mina barn mer än livet och det är dem som ger mitt liv en mening. Just nu så är jag bara så trött..


  • Svar på tråden Hjälp ni andra föräldrar med barn som har Autismliknande tillstånd.
Svar på tråden Hjälp ni andra föräldrar med barn som har Autismliknande tillstånd.