• Anonym (fuski­s)
    Äldre 26 Jan 09:10
    30733 visningar
    118 svar
    118
    30733

    Kan man göra en fuling med presentkort och få ut pengarna?

    Hej!

    Vet att det är fult, men här är vad jag undrar:

    Jag har ett presentkort som jag inte kan handla online på och det är det enda sättet för mig att handla på av olika anledningar... Kan man då göra så att man köper en vara från en fysisk butik för hela beloppet på presentkortet och sedan så lämnar man tillbaka varan igen och får pengarna tillbaka och sätter in pengarna på sitt konto och kan sedan göra annat/handla i onlinebutiken för?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Kan man göra en fuling med presentkort och få ut pengarna?
  • Äldre 26 Jan 09:15
    #1

    Ingen aning, ett alternativ är väl att du säljer det vidare? Det finns väl alltid någon som vill köpa, du kanske inte får ut 100% dock. Har sett alkisar och missbrukare som sålt sina matkuponger från soc, då får dom loss cash till sprit och droger, så det finns alltid någon som är villig att köpa.

  • Anonym (fuski­s) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 09:19
    #2
    MEE83 skrev 2015-01-26 09:15:46 följande:
    Ingen aning, ett alternativ är väl att du säljer det vidare? Det finns väl alltid någon som vill köpa, du kanske inte får ut 100% dock. Har sett alkisar och missbrukare som sålt sina matkuponger från soc, då får dom loss cash till sprit och droger, så det finns alltid någon som är villig att köpa.
    Känns bara omständigare... Och det är egentligen inte just det att jag behöver kontanter utan att jag inte kan gå till den fysiska butiken.
  • Äldre 26 Jan 09:22
    #3
    Anonym (fuskis) skrev 2015-01-26 09:19:12 följande:

    Känns bara omständigare... Och det är egentligen inte just det att jag behöver kontanter utan att jag inte kan gå till den fysiska butiken.


    Men hur ska du då kunna handla för presentkortet och sen lämna tillbaks varan?

    Erbjuder butiken öppet köp så är det ju inga problem.
  • Äldre 26 Jan 09:23
    #4

    Du kanske kan ringa till butikens kundtjänst och förklara din situation ofta går saker och ting att lösa. Du kanske kan skicka presentkortet med post till webbutiken när du ska betala?

  • Nyfike­n gul
    Äldre 26 Jan 09:24
    #5

    Det får du kolla upp med butiken du tänkt handla i. Reglerna varierar mellan olika butiker.

    Ibland får du ett tillgodokvitto när du lämnar tillbaka ett köp du ångrar - vilket är standard i många butiker. Ett fåtal lämnar pengar tillbaka. Det beror på vad summan är på.

    Det syns på kvittot att du köpt med presentkort och då finns risken att du får tillbaka hela beloppet på ett presentkort...


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (fuski­s) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 09:27
    #6
    BeanBag skrev 2015-01-26 09:22:46 följande:
    Men hur ska du då kunna handla för presentkortet och sen lämna tillbaks varan?

    Erbjuder butiken öppet köp så är det ju inga problem.
    Sambon gör det åt mig. Tänkte bara om det verkade misstänksamt. Men tack!
  • Anonym (fuski­s) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 09:28
    #7
    Nyfiken gul skrev 2015-01-26 09:24:15 följande:
    Det får du kolla upp med butiken du tänkt handla i. Reglerna varierar mellan olika butiker.

    Ibland får du ett tillgodokvitto när du lämnar tillbaka ett köp du ångrar - vilket är standard i många butiker. Ett fåtal lämnar pengar tillbaka. Det beror på vad summan är på.
    Det syns på kvittot att du köpt med presentkort och då finns risken att du får tillbaka hela beloppet på ett presentkort...
    Det är tillgodokvitto jag är "rädd" för. Summan är 600 kr.
  • Anonym (Sneak­y)
    Äldre 26 Jan 09:30
    #8

    Så här hade jag gjort, iaf testat:

    Jag hade köpt varor i den fysiska butiken, helst kanske EN vara som täckte beloppet. Fått kvitto, där det oftast står presentkort som betalsätt.

    Några dagar senare hade jag gått in och bytt tex storlek, dvs fått ett nytt kvitto och med lite flyt så följer inte betalsättet med på det nya kvittot med nya storleken/nya varan.

    Ytterligare några dagar senare, gärna med en annan expedit så hade jag returnerat varan. I värsta fall ser de att du ursprungligen betalat med p-kort och får då ett nytt, eller så kanske du får ett tillgodokort som funkar även online eller i bästa fall, cash.

    Har gjort detta många gånger och kan alla möjliga små vitlögnaktiga tricks, jobbar själv i butik.

  • Anonym (fuski­s) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 09:33
    #9
    Anonym (Sneaky) skrev 2015-01-26 09:30:24 följande:
    Så här hade jag gjort, iaf testat:
    Jag hade köpt varor i den fysiska butiken, helst kanske EN vara som täckte beloppet. Fått kvitto, där det oftast står presentkort som betalsätt.
    Några dagar senare hade jag gått in och bytt tex storlek, dvs fått ett nytt kvitto och med lite flyt så följer inte betalsättet med på det nya kvittot med nya storleken/nya varan.
    Ytterligare några dagar senare, gärna med en annan expedit så hade jag returnerat varan. I värsta fall ser de att du ursprungligen betalat med p-kort och får då ett nytt, eller så kanske du får ett tillgodokort som funkar även online eller i bästa fall, cash.
    Har gjort detta många gånger och kan alla möjliga små vitlögnaktiga tricks, jobbar själv i butik.
    Vara är redan inhandlad, har bara en krona kvar på presentkortet nu. Tack så jättemycket för tipsen! Ska försöka så.
  • Äldre 26 Jan 09:33
    #10

    Ring kundtjänst och förklara din situation. Det är nog enklast ändå.

Svar på tråden Kan man göra en fuling med presentkort och få ut pengarna?