• Friskare

    Är det bara jag som tycker orkidéer är fula växter?

    Jag har aldrig förstått hysterin kring orkidéer. Som växt tycker jag att de är direkt fula. Luftrötter och långa stänglar som måste stagas upp med pinnar. Som helhet är de verkligen inte tilltalande. Varje enskild blomma - visst! Men inte pryder de sin plats i ett fönster!

    Jag har en kompis som har en hel fönsterrad full med bara orkidéer och och det ser inte klok ut! Helhetsintrycket är skräpigt och risigt. En massa pinnar till höger och vänster och alla dessa luftrötter! Och de flesta växter saknar dessutom blommor den mesta tiden av året.

    Nej, fy för orkidéhypen!

  • Svar på tråden Är det bara jag som tycker orkidéer är fula växter?
  • BuoBä

    De är oförskämt lättskötta, så det är bättre än halvdöda växter eller spretiga garderobsblommor som vore alternativet hos mig.

  • Duckan

    Säger som BuoBä, mina orkidéer blommar länge och om och om igen. När de tappar blommorna gömmer jag dem till nya skott kommer fram. Mycket lättskött växt.

  • Petrol

    Om vi bortser från att jag är helt handikappad när det gäller att sköta dem då de alltid dör trots att jag kan hålla liv i precis vad som helst annat så tycker jag de är fina, om än vansinnigt ointressanta, de saknar liksom karraktär på något vis kan jag tycka.

  • Friskare

    OK, så en ful växt som blommar är bättre än ingen alls? (Men hos mina bekanta som har orkidéer är det inte särskilt många som blommar.) Jag tycker ju då att det är bättre med "döda" prydnadssaker än en riktigt ful - om än levande - växt.

  • Duckan

    Glömde tillägga att jag tycker att blommande orkidéer är vackra vilket är varför jag har såna hemma.

  • Quexet

    Förr tyckte jag precis som dig, men varje födelsedag fick man minst en orkidee. Nu har jag lyckats få flera att blomma om, o då faktiskt utvecklat någon sorts hatkärlek till dom. Flört

  • BuoBä
    Friskare skrev 2015-01-26 10:58:07 följande:

    OK, så en ful växt som blommar är bättre än ingen alls? (Men hos mina bekanta som har orkidéer är det inte särskilt många som blommar.) Jag tycker ju då att det är bättre med "döda" prydnadssaker än en riktigt ful - om än levande - växt.


    Tja, om man lyckas hålla liv i sig själv, sin partner, husdjuren och ett par barn så förväntas man också kunna hålla liv i ett par krukväxter. Så det är väl grupptryck...
  • Paulina P P
    Friskare skrev 2015-01-26 10:01:47 följande:

    Jag har aldrig förstått hysterin kring orkidéer. Som växt tycker jag att de är direkt fula. Luftrötter och långa stänglar som måste stagas upp med pinnar. Som helhet är de verkligen inte tilltalande. Varje enskild blomma - visst! Men inte pryder de sin plats i ett fönster!

    Jag har en kompis som har en hel fönsterrad full med bara orkidéer och och det ser inte klok ut! Helhetsintrycket är skräpigt och risigt. En massa pinnar till höger och vänster och alla dessa luftrötter! Och de flesta växter saknar dessutom blommor den mesta tiden av året.

    Nej, fy för orkidéhypen!


    Jag tycker också att orkidéer är fula. Har aldrig fattat grejen med dem.
  • Anna74a
    BuoBä skrev 2015-01-26 11:13:55 följande:
    Tja, om man lyckas hålla liv i sig själv, sin partner, husdjuren och ett par barn så förväntas man också kunna hålla liv i ett par krukväxter. Så det är väl grupptryck...
    Ha ha :)
  • Dixie
    Friskare skrev 2015-01-26 10:58:07 följande:

    OK, så en ful växt som blommar är bättre än ingen alls? (Men hos mina bekanta som har orkidéer är det inte särskilt många som blommar.) Jag tycker ju då att det är bättre med "döda" prydnadssaker än en riktigt ful - om än levande - växt.


    Jag brukar bara ha framme blommande orkidéer - de som inte blommar har jag i tvättstugan, sen kan man byta mellan blommande i vardagsrummet och de på tillväxt i tvättstugan! 
  • Friskare
    Dixie skrev 2015-01-26 11:21:30 följande:
    Jag brukar bara ha framme blommande orkidéer - de som inte blommar har jag i tvättstugan, sen kan man byta mellan blommande i vardagsrummet och de på tillväxt i tvättstugan! 
    OK, det är ju ett rätt bra sätt. Men jag tycker ändå att växten som helhet, sedd på lite avstånd, vilket man oftast gör, är ful. Man måste ju gå fram och se närmare på själva blommorna för att uppleva skönheten.
  • Petrol

    När vi ändå talar om saken, hur fan förökar dom sig? Jag har liksom aldrig sett en orkidee frukt eller frökapsel eller nått liknande. Skjuter det rotskott eller nått sånt som skulle gå att plantera om? kan man toppa av dem och låta dem förgrena sig för omplantering på nått vis?

    Kanske en dum fråga men jag begriper det ärligt talat inte,

  • BuoBä
    Petrol skrev 2015-01-26 12:43:02 följande:

    När vi ändå talar om saken, hur fan förökar dom sig? Jag har liksom aldrig sett en orkidee frukt eller frökapsel eller nått liknande. Skjuter det rotskott eller nått sånt som skulle gå att plantera om? kan man toppa av dem och låta dem förgrena sig för omplantering på nått vis?

    Kanske en dum fråga men jag begriper det ärligt talat inte,


    Skott på stänglarna. Men då måste man nog låta dem ligga mot något underlag som de kan börja växa i, inte stamma upp dem.
Svar på tråden Är det bara jag som tycker orkidéer är fula växter?