• Anonym (S)

    Är utanförskap ok om barnet själv väljer det ?

    Är utanförskap ok om barnet själv väljer det ? Ofta väljer vår dotter att vara ensam, inte ta hem kompisar... Det kan gå flera veckor ibland då hon inte leker med nån .. Givetvis oroar man sig som förälder men hon trivs i skolan och är med kompisar där. Hur mkt ska man pusha henne att vara med kompisar på fritiden ?

  • Svar på tråden Är utanförskap ok om barnet själv väljer det ?
  • lövet2

    För mig är det ganska självklart att det är OK. En del barn trivs bäst i sitt eget sällskap, och de kan bli helt slut av att vara i skolan hela dagarna. Då är det bra om de kan vila upp sig och vara för sig själva när de är hemma.

  • Dixie

    klart det är ok om hon själv väljer det!!
    jag minns själv från mellanstadiet/högstadiet att det var inte så ofta jag var med kompisar efter skolan - det var så mycket aktivitet och kontakter i skolan, så jag tycket det var rätt skönt att få vara lite själv på em! 

  • Anonym (själv är inte ensam)
    Anonym (S) skrev 2015-01-26 11:08:21 följande:

    Är utanförskap ok om barnet själv väljer det ? Ofta väljer vår dotter att vara ensam, inte ta hem kompisar... Det kan gå flera veckor ibland då hon inte leker med nån .. Givetvis oroar man sig som förälder men hon trivs i skolan och är med kompisar där. Hur mkt ska man pusha henne att vara med kompisar på fritiden ?


    Jag skulle inte kalla det utanförskap om hon har kompisar i skolan. Självklart måste det vara ok att vara själv utanför skolan, jag ser det mest som en fördel att de KAN vara själva, trivas med sitt eget sällskap och leka själva.
  • Anonym (S)

    Förstår hur du menar men man vill ju ändå inte att hon hamnar utanför gemenskapen på fritiden ...

  • Dixie
    Anonym (S) skrev 2015-01-26 11:38:16 följande:

    Förstår hur du menar men man vill ju ändå inte att hon hamnar utanför gemenskapen på fritiden ...


    fast det låter mer som ett behov för dig än för din dotter!

    prata med henne och kolla av - är det så att hon tycker om att vara själv efter skolan så ser jag ingen anledning till att du ska tvinga fram att hon umgås mer på fritiden! 
  • Anonym (S)

    Fast det finns väl ingen som vill att ens barn inte ska ha några kompisar på fritiden ?

    Givetvis är det en oro för mig ... Ju längre tid hon själv inte vill , desto längre bort från sina kompisar kommer hon ( dem andra träffas mkt efter skolan)

  • Dixie
    Anonym (S) skrev 2015-01-26 12:31:47 följande:

    Fast det finns väl ingen som vill att ens barn inte ska ha några kompisar på fritiden ?

    Givetvis är det en oro för mig ... Ju längre tid hon själv inte vill , desto längre bort från sina kompisar kommer hon ( dem andra träffas mkt efter skolan)


    Jag vill att mina barn ska vara lyckliga och tillfreds med livet - jag vill inte att de ska uppfylla mina önskningar om ett bra liv! 

    Läs gärna på om introverta personligheter; 
    www.svd.se/nyheter/idagsidan/personligheterna-med-oss-fran-fodseln_7455870.svd
Svar på tråden Är utanförskap ok om barnet själv väljer det ?