• Äldre 26 Jan 11:34
    1111 visningar
    8 svar
    8
    1111

    Ska flyga långt med småbarn. Tips?

    Jag skall som ensam förälder flyga till Shanghai med mina barn som är 14 månader resp. 4år. Resan sker på kvällen/natten och tar ca 11 timmar. Flygbolagen har en massa bra tips på sina hemsidor men jag efterlyser sådant där som "man önskar att man visste i förväg".

  • Svar på tråden Ska flyga långt med småbarn. Tips?
  • Äldre 26 Jan 12:32
    #1

    ta med pipmugg att ha drickan i - så slipper ni att barnen spiller

    ta med extrakläder till alla!

  • Äldre 26 Jan 12:56
    #2

    Tack! Ja, verkligen trist om de spiller ner. Men jag är verkligen orolig för att de skall störa alla andra passagerare. De brukar vara väldigt lugna och snälla, men de är ganska uppspelta inför resan.

  • Äldre 26 Jan 14:25
    #3

    ipad laddad med filmer, MÅNGA! Memoryspel, pussel och liknande på paddan också. Och hörlurar, sådana man har utanpå öronen. Jag är generellt emot för mycket skärmtid, men vid flygresor är ALLT tillåtet....

    Lite pennor och ritböcker. Klisterböcker var hett för min 3,5 när vi flög sist. Snacks om de vägrar äta flygplansmaten, fruktpurépåsar och russinförpackningar.

  • Äldre 26 Jan 14:49
    #4

    Tack snälla!

    Håller med om att ALLT är tillåtet när man flyger. Jag fullkomligt avskyr när folk blänger på en. Jag förstår ju såklart att alla resenärer vill ha en lugn och behaglig resa, det vill ju jag också, men det är ju inte så att man stör med flit. Inte jag i varje fall Glad

  • Äldre 26 Jan 16:30
    #5

    Boka platserna längst fram. Där är större utrymme på golvet. Då kan man stå och röra sig lite mer. Ni är närmst toan också. Jag antar att du har den lille i knäet så då kan du sitta på golvet ibland och barnet i sätet.

    Hörselskydd (typ gröna Peltor) gör att man inte känner av trycket vid start och landning

    Gör en välling innan ni stiger på som den lille kan få när ni rullar ut på startbanan, då brukar dom hålla sig lugna en stund.

    Kan du, så se till att dom är trötta när ni bordar planet så sover dom sen

    Köp godis i taxfreen och ha redo i sätet/ under sätet i en väska. Ibland tar det lång tid innan man får resa sig upp och komma åt handbagaget

  • Äldre 26 Jan 21:33
    #6

    Tack för alla bra tips! Jag ska göra en checklista över allt som behöver göras. Supertack!

  • Äldre 26 Jan 22:26
    #7

    När vi flög till Thailand kunde vi boka en sån liten säng att hänga på väggen framför en, bästa som fanns. Han var då 15 månader och sov nästan hela tiden i den!

  • Äldre 31 Jan 14:26
    #8
    +1
    anonimus skrev 2015-01-26 22:26:35 följande:

    När vi flög till Thailand kunde vi boka en sån liten säng att hänga på väggen framför en, bästa som fanns. Han var då 15 månader och sov nästan hela tiden i den!


    De brukar ha viktgräns så kolla den innan ni bokar.

    Egen filt att sova under, ev egen kudde
    Fryst mat, t ex köttbullar, som kan ätas kall om flygplansmaten dröjer eller inte är god
    Squeecies (typ ella's) är bra mellanmål
    Böcker, filmer etc
    Ett litet paket (gärna väääldigt ordentligt inslaget så att det tar tid att öppna) med nån ny leksak
Svar på tråden Ska flyga långt med småbarn. Tips?