• Anonym (hmm)
    Äldre 26 Jan 14:46
    1691 visningar
    24 svar
    24
    1691

    bipolär??

    hej
    jag är en tjej på snart 31 år, och jag har en massa frågor till er som kanske är bipolär eller har någon i er omgivning som är det.

    mina depositioner, började när jag var ca 14 år, efter att min bror och många vänner hade gått bort i brandkatastrofen här i göteborg. det var första gången jag försökte att ta mitt liv men lyckades inte, eftersom jag sitter här i dag hehe.. men i alla fall så har jag haft djupa depressioner under de åren som jag har levt. jag är för det mesta så nere att jag helst vill dö, och har försökt att ta mitt liv flera ggr  men aldrig lyckats. men jag har oxå bra stunder då jag mår bra, jag är social och umgås med alla, gör alltid bra ifrån mig på jobbet och är alltid den bästa kollegan. men så kommer de dagarna när jag bara får för mig att säga upp mig från min arbetsplats, för att jag får för mig att jag ska göra nått annat i livet, som att tex sälja allt jag har för att sedan flytta till ett annat land och bosätta mig där eller bara ha en semester. och då tänker jag enbart på mig själv, jag lämnar min sambo,barn och alla i min familj utan att se mig om, för jag tror de har det bättre utan mig. jag svänger mycket i mitt humör och jag kan gå från att vara glad till att bli djupt deprimerad. de perioder där jag är deprimerad kan hålla i flera månader. jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra är det någon här inne som kanske känner igen sig själv eller någon anhörig som kan berätta lite om hur det är att vara bipolär.  

    det finns så mycket mer men jag kan inte förklara alla konstiga saker jag får för mig, men jag har alltid tankar om hur jag ska ta mitt liv. och det känns som om jag är två personer som min sambo brukar säga. den ena sidan av mig är snäll medans den deprimerade sidan är elak och destruktiv. och den destruktiva sidan förstör allt för mig.

    tack till er som orkade läsa detta

  • Svar på tråden bipolär??
  • Anonym (linda­)
    Äldre 26 Jan 18:54
    #1

    Mycket möjligt att du är bipolär, kan även vara borderline.
    Själv har jag båda två...:(

  • Anonym (Diagn­oserib­unt)
    Äldre 26 Jan 19:25
    #2

    Mkt möjligt att du kan vara bipolär.

    Dock när du nämner branden och din brors död får det mig att fundera på PTSD- Posttraumatiskstress.

    Själv är jag bipolär, har borderline, adhd, social fobi och ptsd ;)

    Har du fått någon hjälp? Jag fick äntligen hjälp för två år sedan och jag är så tacksam! Jag är inte samma person längre. Du får jättegärna prata med mig om du vill . <3

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 20:21
    #3

    hej tack för svaret
    ja jag vet att jag har ptsd, men jag vet att det inte är det som spökar. för det är så konstigt att jag inte kan hantera saker och ting så som alla andra "normala" människor. jag kan absolut inte hantera en separation tex, för då känner jag mig helt övergiven och ensam. då kommer självmordstankarna och allt de destruktiva med det. men ibland kommer de bara av sig själv utan att det ska hända nått. jag blir inte hyperaktiv eller så jag blir bara djupt deprimerad och när jag mår bra så lever jag livet som alla andra kanske bara mycket mer impulsiv än en vanlig person. finns så mycket andra saker jag gör men kommer inte på dem alla sakerna just nu hahaha....

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 20:24
    #4

    jag brukar inte skära mig eller så har bara gjort det en gång, men  nu den senaste tiden vill jag bara skada mig själv för att det gör så ont inombords, och vill bara få ut de som gör sååååå ont.

  • Anonym (Diagn­oserib­unt)
    Äldre 26 Jan 20:28
    #5

    Det kan ju vara både bipoläritet och borderline. En borderline-personlighet ser ju allt i svart eller vitt. Rädsla för att bli övergiven är ett vanligt symptom.

    Bipolära svänger ju en hel del.

    Det positiva i det hela är att man kan leva med det :)

    Och är det borderline så kan du bli helt frisk!

    Det bipolära är ju biologiskt så det får man leva med.

    Har du sökt någon hjälp?

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 26 Jan 20:35
    #6

    jaa det har jag men är så jävla trött på vårdcentralen. jag har sagt att det e nått fel på mig och att jag vill att de ska göra en utredning på mig. de skickade mig till psykologen, men psykologen kan inte göra en sådan utredning på mig sa han. så jag ringde till bipolär enheten på psykiatrin på shalgrenska. och hoppas att de kan hjälpa mig

  • Anonym (Hypot­es)
    Äldre 26 Jan 20:36
    #7

    Om dina svängningar i humöret är ganska snabba, alltså att det kan gå på samma dag, eller under en vecka, så är det troligtvis inte bipolär. Bipolaritet verkar under längre perioder, och man kan ha både maniska och hypomana episoder som sedan går över till depressiva perioder. För att få någon typ av bipolär diagnos bör man ha relativt långa perioder av båda slagen. Jag vill tillägga att allt jag skriver är mina hypoteser, det är väldigt svårt att avgöra utifrån text.

    Lite kort kan jag även säga att någon med emotionell instabil personlighetsstörning (IPS), även kallad borderline, kan vara impulsiv, ha den där känslan av ensamhet/tomhet, känslighet för separationer, snabba svängningar i humöret (samma dag, eller från dag till dag), suicidala tankar, depression under långa perioder, ofta få för sig att vilja göra något nytt (t ex säga upp sig och flytta långt bort). Självskada kommer i många olika former, vissa gör det inte på det typiska vis som man kopplar till borderline, man kan skada sig själv med suicidförsök och mycket andra saker.

    Jag skulle tipsa dig att först söka dig till en läkare som du känner att du kan lita på, t ex vårdcentral, och be denne att remittera dig till psykiatrin. Alternativt kan du söka dig direkt till psykiatrin, där kan de avgöra vilken hjälp du bäst skulle behöva.

    Lycka till. Hoppas att du kan få klarhet i dina frågeställningar!

  • Anonym (linda­)
    Äldre 26 Jan 20:36
    #8

    Borderline finns bra hjälp att få. DBT terapi kan hjälpa så man fungerar normalt.
    Jag hoppas verkligen inte att du lider av bipolaritet, det är ett rent helvete.

  • Anonym (Hypot­es)
    Äldre 26 Jan 20:37
    #9

    Oj, jag hann inte se att du tröttnat på vårdcentral. Lycka till Glad

  • Anonym (Mia)
    Äldre 26 Jan 22:39
    #10

    Självklart är du bipolär, det är alla nu för tiden. Det finns en kategori av bipolär som passar de flesta!!

    Din förmåga att utrycka alla dina depressioner som "djupa", trots att de tydligen inte blivit korrekt diagnostixerade tyder på en vilja att vara just bipolär (vet du ens vad en djup depression i medicinsk bemärkelse är?!).

    Lycka till, de hittar garanterat diagnos till dig också så blir du speciell!!!!!!

    (annars kan man tycka att det är normalt att få konstiga symtom efter dödsbud, men inte i Sverige inte. . . )

Svar på tråden bipolär??