• Anonym (Undrande)

    Att byta barnets efternamn i tingsrätten

    Jag har en dotter på 10 år, jag och pappan har gemensam vårdnad.

    Flickan heter idag Förnamn mellannamn (pappans) efternamn (mitt gamla).

    Jag är omgift och har bytt efternamn, dottern vill nu byta efternamn för att heta samma som mig och syskon. Hon ska ha kvar sitt mellannamn. Pappan vill inte skriva på så enda alternativet är att gå till tingsrätten.

    Är det någon här som gjort det? Hur går det till? Vad kostar det? Är det en lång process? Behöver man juridiskt ombud?

  • Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten
  • Brumma

    Har ni gemensam vårdnad krävs pappans tillstånd.

    Har du enskild vårdnad frågas pappan men domstol kan gå in och besluta i hans ställe om de anser det vara förenligt med barnets bästa.

    lawline.se/answers/3327

  • Anonym (Larvigt)
    Brumma skrev 2015-01-26 17:49:00 följande:

    Har ni gemensam vårdnad krävs pappans tillstånd.

    Har du enskild vårdnad frågas pappan men domstol kan gå in och besluta i hans ställe om de anser det vara förenligt med barnets bästa.

    lawline.se/answers/3327


    Mitt barns pappa fick varken frågan när jag ville lägga till mitt efternamn, som hennes mellannamn, eller när jag gifte mig och tog min mans namn.

    Däremot så var min man tvungen att godkänna att mitt barn fick ta hans efternamn som mellannamn.

    Jag har ensam vårdnad.

    TS, har ditt ex gett dig någon anledning till varför han inte vill skriva på?

    Inte för att det, enligt mig, finns någon giltig anledning...
  • Anonym (Undrande)

    Brumma; Vi har som sagt gemensam vårdnad, även då kan domstol gå in. Om jag hade haft enskild vårdnad så hade jag kunnat ändra utan pappans tillstånd då det inte är hans efternamn (mellannamnet) som ska ändras.

    Han har ingen vettig anledning tycker jag. Det verkar handla om att hon inte ska heta som en annan man. Att både gamla och nya är vanliga -son namn som väldigt många andra heter spelar ingen roll. Alla i min familj har tagit nya namn när de har gift sig så det är just nu bara min dotter i släkten som heter detta och det tycker hon är tråkigt

  • Anonym (Förstår ditt ex)

    Sorry, men jag förstår ditt ex, det er väl hans dotter också, och då heter hon samma som pappa.

    Kanske tänk så här, om det vart tvärt om, hur vilja du reagera?????

  • Anonym (Förstår ditt ex)

    Jaha, kanske bra att läsa alt, hon har ju ditt gamla efternamn, och komma att ha kvar pappas Namn..... Då er det jo bara ego

    Sorry  

  • Anonym (Larvigt)
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-26 18:14:36 följande:

    Brumma; Vi har som sagt gemensam vårdnad, även då kan domstol gå in. Om jag hade haft enskild vårdnad så hade jag kunnat ändra utan pappans tillstånd då det inte är hans efternamn (mellannamnet) som ska ändras.

    Han har ingen vettig anledning tycker jag. Det verkar handla om att hon inte ska heta som en annan man. Att både gamla och nya är vanliga -son namn som väldigt många andra heter spelar ingen roll. Alla i min familj har tagit nya namn när de har gift sig så det är just nu bara min dotter i släkten som heter detta och det tycker hon är tråkigt


    Tänk så löjliga vissa kan vara.

    Jag har inte erfarenhet av det här i domstol så jag kan tyvärr inte ge dig några råd eller information.

    Lycka till iaf! Hoppas att pappan skriver på tillslut.
  • Brumma
    Anonym (Larvigt) skrev 2015-01-26 17:59:27 följande:

    Mitt barns pappa fick varken frågan när jag ville lägga till mitt efternamn, som hennes mellannamn, eller när jag gifte mig och tog min mans namn.

    Däremot så var min man tvungen att godkänna att mitt barn fick ta hans efternamn som mellannamn.

    Jag har ensam vårdnad.

    TS, har ditt ex gett dig någon anledning till varför han inte vill skriva på?

    Inte för att det, enligt mig, finns någon giltig anledning...


    Konstigt. Då följde de inte namnlagen....

    Hette hon pappans namn innan alltså?
  • Anonym (kan förstå)

    Min sambo är i pappans sits. Mamman vill byta till sitt eget och sin mans efternamn. Min sambo vägrar gå med på det eftersom han hatar den nya mannen ifråga. Mamman var otrogen och lämnade honom för den andra mannen, så jag förstår honom absolut.

    Det sorgliga nu är väl att barnet har ett efternamn som varken hens mamma eller pappa bär. Och även mamman vägrar låta barnet byta till pappans efternamn.

  • Anonym (Undrande)

    Har man enskild vårdnad så får man ju ändra själv om det inte gäller pappans namn

  • Brumma
    Anonym (Undrande) skrev 2015-01-26 18:14:36 följande:

    Brumma; Vi har som sagt gemensam vårdnad, även då kan domstol gå in. Om jag hade haft enskild vårdnad så hade jag kunnat ändra utan pappans tillstånd då det inte är hans efternamn (mellannamnet) som ska ändras.

    Han har ingen vettig anledning tycker jag. Det verkar handla om att hon inte ska heta som en annan man. Att både gamla och nya är vanliga -son namn som väldigt många andra heter spelar ingen roll. Alla i min familj har tagit nya namn när de har gift sig så det är just nu bara min dotter i släkten som heter detta och det tycker hon är tråkigt


    En anledning kan ju vara att han vill att hon skall heta HANS namn och inte ngn annan mans namn. Det ÄR han som är pappa...

    ganska förståeligt...
Svar på tråden Att byta barnets efternamn i tingsrätten