• Anonym (Fundersam)

    kan Arbetsförmedligen skicka en arbetslös utomlands?

    Hej
    Jag har en person i släkten som är arbetslös, nu har hen sagt att Arbetsförmedligen har skickat hen till ett annat eu land för utbildning i två månader..
    Gör inte hen detta får hen ingen ersättning.
    Kan detta verkligen stämma?

    Jag tycker det låter jätte konstigt att Sverige skulle skicka folk utomlands bara så där.

    Har försökt googla på detta men finner inget svar om det. Har någon varit med om detta förr?

  • Svar på tråden kan Arbetsförmedligen skicka en arbetslös utomlands?
  • Anonym (Avis)

    Har aldrig hört talas om det. Men vilken lyckost, af får gärna skicka mig utomlands! Hur lyckades din släkting med det?

    Helt fantastisk tur!

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Avis) skrev 2015-01-26 17:12:00 följande:

    Har aldrig hört talas om det. Men vilken lyckost, af får gärna skicka mig utomlands! Hur lyckades din släkting med det?

    Helt fantastisk tur!


    Enligt hen så är det en utbildning hen måste ta för att inte bli utan ersättning..

    Jag personligen tror ju hen ljuger
  • Anonym (Avis)
    Anonym (Ts) skrev 2015-01-26 17:15:57 följande:

    Enligt hen så är det en utbildning hen måste ta för att inte bli utan ersättning..

    Jag personligen tror ju hen ljuger


    Tror också det är en lögn. Men varför ljuger personen?

    Vilket land?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Avis) skrev 2015-01-26 17:24:56 följande:
    Tror också det är en lögn. Men varför ljuger personen?
    Vilket land?
    Jag vet faktiskt inte varför personen ljuger, det är det som gör mig så förbryllad. och orsaken till att jag nu ställer frågan här. 

    Om jag bara kunde hitta någon info om det, jag kollade på Google, på arbetsförmedlingen men ingen info alls..

    Spanien.
    det är där det konstiga är också..varför skulle dem skicka någon för utbildning utanför Sverige?. jag får verkligen inte detta att gå ihop
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2015-01-26 17:29:05 följande:
    Jag vet faktiskt inte varför personen ljuger, det är det som gör mig så förbryllad. och orsaken till att jag nu ställer frågan här. 

    Om jag bara kunde hitta någon info om det, jag kollade på Google, på arbetsförmedlingen men ingen info alls..

    Spanien.
    det är där det konstiga är också..varför skulle dem skicka någon för utbildning utanför Sverige?. jag får verkligen inte detta att gå ihop
    Att de som bor på pendlingsavstånd från arbetsplats i Norge, Finland eller Danmark kan uppmanas att söka jobb som de har utbildning för händer men att gå en utbildning i Spanien måste vara en lögn såvida personen inte går en arbetsmarknadsutbildning och där del av utbildningen är förlagd till Spanien typ någon form av turistutbildning.
  • Anonym (A)

    Ring arbetsförmedlingen och fråga om det är ngt de gör.

Svar på tråden kan Arbetsförmedligen skicka en arbetslös utomlands?