• Anonym (Funderar)

    Någon med erfarenhet av kopparspiral?

    Just nu är hag gravid och har mina funderingar kring kopparspiral eftersom jag inte har lust att ta hormoner och kondom står som sista skydd på våran lista. Eftersom jag fattat att man måste byta efter 5 år låter de ju toppen!

    Jag kan bara se fördelar med kopparspiral, men vad finns det för nackdelar? Vilka problem kan uppstå? Våran tanke är ett till barn, men nu står vi med 2 år emellan 1 an och 2 an och siktar runt 3-3,5 år mellan 2 an och 3 an, då är de ju heller inga hormoner som kan ta lång tid och få ur kroppen så som P-piller kan ställa till med.

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av kopparspiral?
  • Anonym (Har)

    Det är inga problem för mig. Bästa preventivmedel faktiskt, för mig då. Liknande mens som innan. Det var de första två mensen som var något rikligare. Nu räcker det med normaltampong. Samma menssmärta som innan. 

  • Anonym ((sprial sen 4 år))

    För min del fungerar spiral väldigt bra. Har haft spiral sen slutet på 2011 och ska alltså bytas i slutet på 2016, helt klart smidigt :) Den enda nackdelen för mig är att jag gick från mens i 3 dagar varje månad till 5 dagar med blödningar.

  • Anonym (Funderar)
    Anonym ((sprial sen 4 år)) skrev 2015-01-26 17:31:45 följande:

    För min del fungerar spiral väldigt bra. Har haft spiral sen slutet på 2011 och ska alltså bytas i slutet på 2016, helt klart smidigt :) Den enda nackdelen för mig är att jag gick från mens i 3 dagar varje månad till 5 dagar med blödningar.


    Anonym (Har) skrev 2015-01-26 17:25:13 följande:

    Det är inga problem för mig. Bästa preventivmedel faktiskt, för mig då. Liknande mens som innan. Det var de första två mensen som var något rikligare. Nu räcker det med normaltampong. Samma menssmärta som innan. 


    Tack för era svar. Låter positivt:)
  • Anonym (Wildrat)

    Jag hade också likadan mens och mensvärk som innan. Hade den i nästan 2,5 år utan problem. Dock började jag få överskott på koppar mot slutet. Kommer inte ihåg symptomen men jag mådde bättre när spiralen var ute och jag tog zinktillskott (motverkar kopparn).

  • Mika86

    Jag va nöjd med den första gången jag hade den.

    Andra gången lite mindre nöjd då jag blödde extremt mycket

  • Bellis88

    Jag kör spiral sedan nästan exakt 1 år.
    1. Jag blöder mer än annars, så pass att jag får järnbrist men dock är inte detta så svårt att råda bot på med något extra tillskott.
    2. Jag får väldigt mycket mer ont än tidigare, oftast 2-3 dagar innan själva mensen kommer ingång, men när jag väl blöder har jag oftast inte så ont. Jag får även ont vid ägglossning. Jag tar naproxen mot smärtan för det är den enda tablett som funkar för mig vid värsta smärtan.
    3. Har kortare mensvecka än tidigare även om den är mer intensiv när den väl är. Hade cirka 7 dagar tidigare nu är den ca 4.
    4. Första tiden fick jag ont av hårdare fysisk aktivitet i livmodern. Typ påfrestande löprunda eller så. Men efter ett tag så vande sig ju kroppen. Men träna när mensen är som värst skulle jag inte göra. Inget förutom promenader då.
    5. Killen kan känna trådarna i början, helt normalt. Dessa mjuknar och snor sig runt livmodertappen efter ett tag och då känner man de inte. Om de sticks lite fortfarande efter ett bra tag kan trådarna vara för korta och då kan de ha klippt av de för mycket. Ha hellre lite längre trådar från början så kan barnmorskan klippa av i efterhand om det inte känns bra.

    Jag ångrar inte ett dugg att jag satte in spiral även om det är lite kämpigt där precis innan mens och i början när blödningen är som värst.

    Det jag inte var beredd på att isättningen gjorde ruskigt ont för mig. Jag var till och med tvungen att komma tillbaka en andra gång för att det inte gick första. Dock hade jag en oerfaren sköterska som gjorde det första gången så om jag skulle vara du skulle jag verkligen kräva att ha någon som vet vad hon gör. Och jag var idiot nog att tro att jag skulle kunna jobba efter isättningen, GÖR INTE DET. Jag hade väldigt ont och brölade i sängen med en värmekudde. Men dagen efter var smärtan som bortblåst.

  • SamboEllerBonus

    Hur bra en kopparspiral fungerar är väldigt individuellt, men jag rekommenderar starkt att prova den. Jag har själv en spiral sedan ca 2 år tillbaka och det funkar jättebra för mig, har regelbunden mens och normala blödningar. Den första perioden var ganska svår för mig då jag gick från att ta p-piller till kopparspiralen (vi märkte att hormonerna påverkade mig negativt så vi valde ett hormonfritt alternativ iställetFlört), såsom att jag hade ont (typ som mensvärk) och hade illamående till och från i ca 2 veckor men nu är det fantastiskt skönt att den sitter där och man tänker inte ens på att man har den :) Så rekommenderar den starkt!

Svar på tråden Någon med erfarenhet av kopparspiral?