• marol

    Måste man arbeta när personen är sjuk?

    Någon som vet om man måste arbeta om man redan på förhand vet om att personen man arbetar för/hos är sjuk? Snacka ej förkylning utan sjukdomar i klass med magsjuka.

    Har jag rätt att neka till att arbeta för att inte riskera att jag själv blir smittad eller är det en risk jag måste ta som assistent t ex? Jag vet att om jag blir smittad av något jag bevisat fått på jobbet å ej kan arbeta så får man bättre ersättning än vanlig sjukdag men jag vill fan inte bli sjuk. Det vill väl ingen iofs å någon måste arbeta för personen men ja... verkar konstigt att jag ska värdesätta att arbeta för någon annan framför min egen hälsa.

  • Svar på tråden Måste man arbeta när personen är sjuk?
  • IsDimma

    Jag börjar med att säga att jag vet inte.

    Men rimligen är det så att du måste jobba. Vem ska annars göra det?

  • Grande Rock

    Om personen i fråga är i behov av hjälp måste ju någon hjälpa henom även om hen är sjuk. Vårdyrken över lag handlar ju om att hjälpa sjukliga individer.


    Det blir alltid som man tänkt sig
  • Långbenopluto
    Grande Rock skrev 2015-01-26 19:19:16 följande:

    Om personen i fråga är i behov av hjälp måste ju någon hjälpa henom även om hen är sjuk. Vårdyrken över lag handlar ju om att hjälpa sjukliga individer.


    Exakt! Klar du måste jobba, det är ju det som är ditt yrke, som för alla andra inom vården.
  • Hickupp

    Men hur tänker du här? Menar du att dina arbetskamrater ska ta dina pass eller att din brukar ska vara utan service när han/hon är sjuk?

Svar på tråden Måste man arbeta när personen är sjuk?