• Anonym (Mätt&Belåten)

    Det här med dricks

    Jag skulle vilja ha en förklaring på det här med dricks på restaurang i Sverige. Jag förstår det inte. Varför ska man ge dricks till just restaurangpersonal och inte till andra som gör ett bra jobb som snabbköpskassörskan, tandläkaren, rörmokaren, läraren och så vidare. Att ge bra service, vara artiga och kunna svara på frågor om menyn och att servera snyggt är ju deras jobb och de får väl lön för det. Varför ska de ha något extra för att de utför arbetsuppgifter som de är anställda att göra? Jag ger aldrig dricks och är alltid vänlig och artig och tackar när jag går och har inte blivit otrevligt bemött för det. Men jag undrar alltså. Om lönen är dålig är det en fråga mellan dem och facket. Är det bara en gammal tradition med dricks eller?

  • Svar på tråden Det här med dricks
  • Anonym (Qwe)

    Dricks ges inte för bra service, det ger man om servisen varit mer än bra. För det lilla extra.

    Fd servitris nu hovmästare.

  • cirkusmusen

    Jag tror att lönen är lägre för att det är inräknat dricks. Är inte helt säker på att det är så i Sverige men utomlands är det så. 

  • Mrs Green

    Jag håller med om att det är fånigt att man ska gissa hur mycket man förväntas betala för att inte verka snål. Det skulle vara så mycket enklare om de bara lade på lite på priserna istället, så man vet vad som gäller.

  • Anonym (Mätt&Belåten)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-01-26 19:57:55 följande:

    Dricks ges inte för bra service, det ger man om servisen varit mer än bra. För det lilla extra.

    Fd servitris nu hovmästare.


    Vad innebär "mer än bra", då? Jag förväntar mig att bli trevligt bemött av en engagerad servitris/servitör som kan svara på frågor om menyn och vin. Jag förväntar mig att personalen är uppmärksam med ett gott humör. Det är nämligen deras jobb! Så jag skulle vilja veta vad "det lilla extra" är, för då kanske till och med jag kan tänka mig att börja ge dricks för det.
  • Anonym (Bob)

    I Sverige behöver man inte dricksa. Deras fack säger till och med det.

    Att ge dricks har vi fått från amerikanska filmer.

  • Mrs Green
    Anonym (Bob) skrev 2015-01-26 22:01:11 följande:

    I Sverige behöver man inte dricksa. Deras fack säger till och med det.

    Att ge dricks har vi fått från amerikanska filmer.


    Då borde de inte tillåta kortterminaler där man ska skriva in "totalbeloppet". Det är ju verkligen att uppmana till att man ska ge lite mer än vad som stod på notan.
  • Anonym (Bob)
    Mrs Green skrev 2015-01-26 22:05:04 följande:
    Då borde de inte tillåta kortterminaler där man ska skriva in "totalbeloppet". Det är ju verkligen att uppmana till att man ska ge lite mer än vad som stod på notan.
    Tror du de tackar nej till extra stålar? De är väl inte dumma.
  • Mrs Green
    Anonym (Bob) skrev 2015-01-26 22:11:28 följande:
    Tror du de tackar nej till extra stålar? De är väl inte dumma.
    Jag läste ditt inlägg fel, jag tyckte först du sa att facket inte gillade dricks. Och facket brukar ju få som de vill... Men sen såg jag att du menade att facket inte tycker att man måste dricksa, och det stämmer ju, men det är ett stort tryck.
  • Anonym (Qwe)
    Anonym (Mätt&Belåten) skrev 2015-01-26 21:58:56 följande:
    Vad innebär "mer än bra", då? Jag förväntar mig att bli trevligt bemött av en engagerad servitris/servitör som kan svara på frågor om menyn och vin. Jag förväntar mig att personalen är uppmärksam med ett gott humör. Det är nämligen deras jobb! Så jag skulle vilja veta vad "det lilla extra" är, för då kanske till och med jag kan tänka mig att börja ge dricks för det.
    Det är normal service, helt rätt.

    Exempel jag gjort, fixat mat som ej finns på menyn. Bytt ut halväten varmrätt för gäst ångrat sig. Inte slängt ut en gubbe som roade sig med att klappa mig på rumpan en hel middag.

    För det är deras jobb? Jag hatar det uttrycket... Utveckla gärna! Om gästen är otrevlig, ska vi nicka och säga tack. Om gästen beter sug som ett sexistiskt svin, ska vi le och säga tack? Om gästen kräks bakom gardinen, ska vi börja skura med ett leende?

    Nej, mitt jobb är inte att vara på gott humör, mitt jobb är att på ett proffesionellt sätt servera dig en god middag med god dryck utan att vara påträngande. Att med mitt kunnande ge dig en kulinarisk upplevelse. Jag ska vara trevlig och korrekt och till det hör inte gott humör. Trots att jag kanske har världens jävligaste dag kan jag ge dig bra service.
  • Anonym (Mätt&Belåten)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-01-26 23:02:54 följande:
    Det är normal service, helt rätt.

    Exempel jag gjort, fixat mat som ej finns på menyn. Bytt ut halväten varmrätt för gäst ångrat sig. Inte slängt ut en gubbe som roade sig med att klappa mig på rumpan en hel middag.

    För det är deras jobb? Jag hatar det uttrycket... Utveckla gärna! Om gästen är otrevlig, ska vi nicka och säga tack. Om gästen beter sug som ett sexistiskt svin, ska vi le och säga tack? Om gästen kräks bakom gardinen, ska vi börja skura med ett leende?

    Nej, mitt jobb är inte att vara på gott humör, mitt jobb är att på ett proffesionellt sätt servera dig en god middag med god dryck utan att vara påträngande. Att med mitt kunnande ge dig en kulinarisk upplevelse. Jag ska vara trevlig och korrekt och till det hör inte gott humör. Trots att jag kanske har världens jävligaste dag kan jag ge dig bra service.
    Men snälla...om jag tror att du ska torka spyor med ett leende på läpparna? Jag är inte i närheten av en sådan frågeställning i den här tråden. Tack ändå för dina exempel på vad du har gjort som är "det lilla extra". Det hade jag kunnat tänka mig att dricksa för, för nu förstår jag. Men att det förväntas dricks i normalfallet, det vill säga jag beställer mat och vin efter att ha konsulterat den engagerade servitrisen/servitören, serverats med ett leende och ett "hoppas att det kommer att smaka", ätit och betalt, förstår jag inte. Du vill utveckla att jag utvecklar vad jag menar med att göra sitt jobb. Ja, det är väl inte konstigare än på vilken arbetsplats som helst. Man utför de uppgifter man är anställd för. 
  • Anonym (n)
    Anonym (Qwe) skrev 2015-01-26 23:02:54 följande:

    Det är normal service, helt rätt.

    Exempel jag gjort, fixat mat som ej finns på menyn. Bytt ut halväten varmrätt för gäst ångrat sig. Inte slängt ut en gubbe som roade sig med att klappa mig på rumpan en hel middag.

    För det är deras jobb? Jag hatar det uttrycket... Utveckla gärna! Om gästen är otrevlig, ska vi nicka och säga tack. Om gästen beter sug som ett sexistiskt svin, ska vi le och säga tack? Om gästen kräks bakom gardinen, ska vi börja skura med ett leende?

    Nej, mitt jobb är inte att vara på gott humör, mitt jobb är att på ett proffesionellt sätt servera dig en god middag med god dryck utan att vara påträngande. Att med mitt kunnande ge dig en kulinarisk upplevelse. Jag ska vara trevlig och korrekt och till det hör inte gott humör. Trots att jag kanske har världens jävligaste dag kan jag ge dig bra service.


    Va bra. Kommer sluta ge dricks efter jag läst dina exempel, För de saker har aldrig hänt mig.
Svar på tråden Det här med dricks