• Anonym (ll)

    Ta huvudansvar för städning som föräldraledig?

    Tycker du den som är hemma ska ta hand om städningen mest?

  • Svar på tråden Ta huvudansvar för städning som föräldraledig?
  • beccagranen

    Jag tycker att det är rimligt att den som är hemma håller någorlunda ordning, i den mån det går. Om det är en nyfödd begär man mindre då det krävs mer av än. Jag är fl en dag i veckan, på en timme har jag städat allt. Så idag när jag kom hem och min man har vart hemma själv, och ser att det är stökigt/smutsigt och utan middag blir jag väldigt irriterad, att inte kunna avsätta 30min på hela dagen gör att hålla undan efter sig själv är skamligt.

  • Kim Possible

    Hur andra gör skiter jag blankt i. Här hemma hade vi det inte så, även om maken tog mycket mer än mig när han var hemma. Helt på eget bevåg. Jag hade aldrig gått med på att ta allt.

    Däremot försökte jag hålla undan vartefter, plocka undan efter lunch, kanske slänga i en tvätt osv, men jag hade aldrig pallat att behöva ta hand om all matlagning, städning och tvätt själv. Astrist ju. Bättre att hjälpas åt. 

  • MadHatter

    Smartaste är väl att ni tar exakt lika lång föräldraledighet och göra samma med städningen hela tiden. Om den föräldralediga städar mest eller inte kan ni ju då bestämma innan. Då blir det rättvist.

  • stormfågel

    Så här har vi tänkt:

    Man är ju i första hand hemma för barnets skull och vi har tänkt att barnets/barnens behov prioriteras först. Öppen förskola, babysång eller vad det kan vara och så skötsel av barnet förstås (mat, vila, blöjbyten, lek - och har man flera barn så även hämtning och lämning på skola/fsk läxläsning osv.)

    Sen är det rimligt att den som är hemma också får en paus, på samma sätt som den som jobbar har en lunchrast. Särskilt om föräldern dessutom fått sova dåligt på natten.

    Sen fixar den som är hemma så mycket som hinns med i övrigt. Tvätta en tvättmaskin, plocka i köket, vissa dagar kanske en dammsugning hinns med, eller en storstädning av garderoberna,  och ibland ingenting alls. Ansvar för att planera middagen är lite av ett måste.

    Övrigt fix gör båda tillsammans på kvällen, om inte både kraschar i soffan.

  • Jill 79

    Nej det tycker jag verkligen inte. Tycker det är rimligt att den som är hemma tar mest nattuppvak så arbetaren får vara någorlunda utvilad till jobbet. Men städning och matlagning kan man väl dela på som vanligt. När jag var hemma brukade jag passa på att sova lite när barnen sov sen försökte jag hålla hyffsat upplockat. Men man är ju hemma för att sköta barn, inte för att vara nån hushållerska. Jag går hellre till lekparken eller hittar på nåt annat kul. Sambon däremot brukade oftast ha middagen på bordet när han var hemma, men matlagning är hans intresse, så det var hans eget val.

  • Madmoiselle

    Jag tycker det är självklart att den som är föräldraledig sköter 80-90 % av städningen, undantaget är för kvinnan precis efter förlossningen, då behöver hon vila.

  • Litet My
    Anonym (ll) skrev 2015-01-26 19:10:06 följande:

    Tycker du den som är hemma ska ta hand om städningen mest?


    Beror väl på hur barnet/barnen är. Snäll bebis som sover mellan varven och en icke deprimerad förälder så ja, en kolikbebis med totalt slutkörd föräldraledig förälder så nej. Hos oss brukar vi hjälpas åt och dela på det mesta, jag tvättar, städar det mesta och han handlar och lagar mat samt diskar och barnen turas vi om med. Han är pappaledig bär jag pluggar 2 halvdagar i veckan och jag är mammaledig resten av tiden. Var och en bidrar så gott det går och vi kommunicerar. Svårare än så är det inte, sällan något tjaffs eller bråk om det.
  • Fjärilslarv

    öh nej självklart inte! man är ju hemma för att ta hand om bebisen.

Svar på tråden Ta huvudansvar för städning som föräldraledig?