• Anonym (Mama)

    Vad har ni för matsedel i veckan?!

    Jag tror jag går under av fantasibrist hällande matlagning - samma rätter varannan vecka typ.

    (Sen när man har en extra kräsen make gör det ju inte bättre..soppa tycker han inte är mat..allergisk mot gröna grönsaker och rå tomat..vill helst ej ha lök i maten men lökpulver går bra osv.. Ibland skiter jag i honom men vill ju gärna han ska äta också )

    Vad har ni för vanlig 2-beckors matsedel??

  • Svar på tråden Vad har ni för matsedel i veckan?!
  • Anonym (Fantasibrist)

    Brist på fantasi och inte alldeles jättekunnig i matlagning gör att det blir samma jämt här med. Gott,enkelt att laga,nyttigt och inte svindyrt är en omöjlig kombination! Det närmaste vi kommer är min kycklingwok. Vi bestämmer mat kanske 5 dar framåt,men inte exakt vilken dag det ska lagas. Längre än så orkar jag inte tänka vad gäller mat eller nånting! Maken är inte kräsen,men jag vägrar äta korv och annan "snabbmat"...

  • Anonym (Matsedeln)

    Leta upp någon matbloggerska som du kan härma.

    Eller kör på icas veckomatsedlar. Eller Tasteline har också goda. Och så måste man bestämma att man ska laga allt som ingår den veckan. Annars faller man dit i gamla vanor igen. Vitsen är att prova nya maträtter.

    Vi ska äta Hemgjord Pizza, ClubSandwich med rostad sötpotatis, Pulled Pork, Panerad torsk, Pasta med skinksås. 

  • Anonym (Google)

    Vi kör med veckohandling så kollar upp 7 recept vi vill laga. Sitter på Google och kollar runt. Kollar även vad affären har för kampanjer på kött (så spar man lite pengar) och kollar sen recept efter det. Klipper in i ett worddokument och till sist har man en receptsamling. De äckliga recepten kan man ju plocka bort och behålla de goda! Till sist har man ju så många recept att man inte behöver kolla upp fler på ett tag . Vi försöker köra 1-2 dagar med fisk, 1-2 dagar vegetariskt och så resten med kött. Jag är en sån som måste ha recept, är så rädd att förstöra maten haha:-P

  • Anonym (Google)

    Idag blev det fläskgryta med mango chutney och ris till. Sen blir det grönsakswok med nudlar, fransk morotssoppa, äppelpasta med rökt kött, karré med rotfrukter, broccoli- och blomkåls pastagratäng med ädelost, tacos

  • Kpax

    Den här veckan :

    Texas chili med guacamole, rostad majs och grönsaker i tortillabröd.

    Färdiggrillad kyckling och sallad.

    Torsk med rotfruktsstomp (www.recept.nu/mitt-kok/lisa-lemke/ugnsbakad-fisk-med-rotfruktsstomp/ Fast byter palsternacka mot sötpotatis)

    Någon form av pasta, kanske carbonara.

    Linsgryta med lammkorv respektive korvstroganoff (sambon äter inte linsgryta).

    Längre har jag inte kommit i planerna, men annat jag brukar laga är pajer, lasagne, pastagratäng.

  • Kpax
    Anonym (Google) skrev 2015-01-26 20:45:12 följande:

    Idag blev det fläskgryta med mango chutney och ris till. Sen blir det grönsakswok med nudlar, fransk morotssoppa, äppelpasta med rökt kött, karré med rotfrukter, broccoli- och blomkåls pastagratäng med ädelost, tacos


    Åh, fläskgrytan lät god, nåt sånt ska jag göra :)
  • Anonym (Anna)

    Jag brukar anpassa matsedeln efter vad det är för extrapriser på affärerna. Förra veckan var det billig köttfärs och billig kyckling så då åt vi tacopaj på måndagen, kycklingwok på tisdagen, köttfärsbiffar på onsdagen, kycklingpasta på torsdagen och rester på fredagen.

  • Anonym (Fantasibrist)

    Massor av det ni räknar upp skulle jag aldrig äta p.g.a att det är onyttigt. Försöker man gå ner går såser,grädde och allt sånt bort. Färdiga recept kräver dessutom mycket kunskap,apparater man inte har,mycket bra ekonomi och tusen märkliga ingredienser man aldrig har hemma. Enkel mat som är nyttig finns inte så  man får välja äckelmat eller onyttig. Eller äta samma jämt...  Vore jag miljonär skulle jag anställa en heltidskock för laga mat är ett straff!!

  • Kpax
    Anonym (Fantasibrist) skrev 2015-01-26 22:11:11 följande:

    Massor av det ni räknar upp skulle jag aldrig äta p.g.a att det är onyttigt. Försöker man gå ner går såser,grädde och allt sånt bort. Färdiga recept kräver dessutom mycket kunskap,apparater man inte har,mycket bra ekonomi och tusen märkliga ingredienser man aldrig har hemma. Enkel mat som är nyttig finns inte så  man får välja äckelmat eller onyttig. Eller äta samma jämt...  Vore jag miljonär skulle jag anställa en heltidskock för laga mat är ett straff!!


    Va? Det är ju massor av nyttig mat uppräknad, billig också för den delen. Men visst, är man bara villig att lägga tio minuter och tio kronor blir man ju lite begränsad...

    Att recept kräver en massa förkunskap och maskiner håller jag inte heller med om. Det finns både enklare och svårare recept. Och jag använder på min höjd elvisp, annars skärbräda, kniv (slö), stekpanna och spis typ.
  • Aili

    Måndag: Nachotallrik

    Tisdag: Makaronipudding

    Onsdag: köttfärslimpa med potatis och brunsås

    Torsdag: korv och makaroner (jag är bortrest och resten av familjen gillar korv)

    Fredag: Laxpasta med vitlöksfräst spenat

    Lördag: kycklinggryta med ris

Svar på tråden Vad har ni för matsedel i veckan?!