• Zoja
    Äldre 26 Jan 19:56
    16344 visningar
    63 svar
    63
    16344

    Kvinnor som inte rakar sig

    Ni kvinnor som inte rakar er på benen och/eller under armarna, hur kom ni över pressen från samhället att kvinnor "måste" raka sig? Jag vill egentligen själv kunna välja att inte raka mig, men känner en väldig press från samhället att fortsätta med det. 

    Tycker också att det känns som att man blir klassad som en feminist av det grövsta slag om man som kvinna väljer att inte raka sig. Vilket jag finner väldigt märkligt, att raka sig eller inte borde verkligen inte vara en sådan stor sak! Men ändå bli det så.

    Vad tycker ni?
    Är det en "big deal" det här med rakning? 
    Är det skillnad på mäns rakning och kvinnors rakning?
    Hur ser andra människor på de som inte rakar sig på de ställen de flesta gör?

    Har ni fler tankar eller funderingar? Dela med er! Vare sig ni har slutat raka er, vill sluta eller tycker det är skitbra att fortsätta raka sig! Mäns synpunkter tas gärna också emot. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-01-26 21:57
    För att förtydliga syftar jag personligen på de kroppsdelar som andra människor ser, armhålor och ben alltså. Könsbehåring kan vi självklart också ta upp, men det är inte det jag främst menar med min trådstart.

  • Svar på tråden Kvinnor som inte rakar sig
  • Anonym (B)
    Äldre 26 Jan 20:03
    #1

    Starkt av dig att ha kommit såpass långt. Jag epilerar både underliv, armhålor och ben och har väldigt svårt att sluta. Underlivet är iofs oftast för min egen skull då jag tkr det är obehagligt med hår där (har ingen partner så bara jag som ser). Men håriga ben skulle jag aldrig våga visa, t o m min mamma skulle visa sin avsky om hon såg att jag "vanvårdade" mig så.

    Följer denna då det är ett aktuellt och viktigt ämne.

  • Äldre 26 Jan 20:03
    #2

    Var och en får göra som de vill. Själv måste jag raka benen för annars får jag exem. Under armarna har jag bara några få hårstrån så det är inte hela världen.

  • Anonym (Jag då)
    Äldre 26 Jan 20:11
    #3

    Vadå samhällets press? Jag fattar inte vad folk menar när de säger så. Folk går ju inte runt och poängterar att "du har inte rakat dig,usch och blä". Jag rakar under armarna för att det kliar annars. Benen sommartid för att jag aldrig har sett en hårigare tjej än jag och det faktiskt är äckligt med långt svart lurv man bokstavligen kan kamma. Armarna sommartid av samma skäl. Ju äldre jag blitt desto mer hår. Muffen p.g.a hygien mest. Och sommartid för att utstickande lurv är oanständigt. Men vintertid bir det oerhört lite rakning! Vem skulle bry sig liksom? Ingen ser mig utom maken och han bryr sig föga.

  • Äldre 26 Jan 20:18
    #4

    Jag rakar bara benen på sommaren och mycket sällan i armhålorna, underlivet klipper jag lite kort på längden och varken min man eller någon annan klagar. Vi har fått hår av någon anledning.

  • Äldre 26 Jan 20:26
    #5

    Omgivningen har ju alltid åsikter om utseendet hos folk. Jag har liksom aldrig brytt mig särskilt mycket om det, eftersom det bara är just åsikter - och jag har en annan åsikt.

  • youare­fools
    Äldre 26 Jan 20:27
    #6
    Zoja skrev 2015-01-26 19:56:45 följande:

    Ni kvinnor som inte rakar er på benen och/eller under armarna, hur kom ni över pressen från samhället att kvinnor "måste" raka sig? Jag vill egentligen själv kunna välja att inte raka mig, men känner en väldig press från samhället att fortsätta med det. 

    Tycker också att det känns som att man blir klassad som en feminist av det grövsta slag om man som kvinna väljer att inte raka sig. Vilket jag finner väldigt märkligt, att raka sig eller inte borde verkligen inte vara en sådan stor sak! Men ändå bli det så.

    Vad tycker ni?
    Är det en "big deal" det här med rakning? 
    Är det skillnad på mäns rakning och kvinnors rakning?
    Hur ser andra människor på de som inte rakar sig på de ställen de flesta gör?

    Har ni fler tankar eller funderingar? Dela med er! Vare sig ni har slutat raka er, vill sluta eller tycker det är skitbra att fortsätta raka sig! Mäns synpunkter tas gärna också emot. 


    Jag har inte rakat benen sen för ett halvår sedan kanske. Jag har blonda hår och de syns inte förutom då man är i solljus. Nu rakar jag mig inte någonstans, armhålorna och mellanbenen slutade jag trimma sen jag inte sover med en man. Min kille sa dock när jag pratade om att jag ville sluta raka mig under armarna, att det var fult. Men det är ju bara vad samhället säger, så när han vant sig vid detta kommer det snart gå över tror jag...

    Till er som säger att det sticks om man inte rakar sig... Det sticks bara precis när håret växer ut ur huden, när det blir ca 3 mm slutar det att kännas....

    Jag tycker du verkar oroa dig alldeles för mycket över vad andra människor tycker om dig. Skaffa självkänsla och gör vad du vill....
  • Anonym (rakar ej)
    Äldre 26 Jan 20:29
    #7

    Tycker det har varit en process. I början tänkte jag på hur jag rörde mig för att det inte skulle synas. Sen mer och mer har jag slutat med det och nu tänker jag inte på det. 

    Bland mina vänner i staden jag bor kan jag vara som jag är, men när jag åker hem till min familj har jag alltid fått massa kommentarer från föräldrar och syskon. Ofta har styvföräldrar också pratat om hur okvinnligt det är och hur äckligt det är med hår. Nu orkar jag oftast inte höra kommentarerna, så jag rakar innan jag åker hem bara för att slippa. 

    Det som har hjälpt mycket är att jag har fått bekräftelse i att jag är vacker, att det inte sitter i håret, från min partner.

  • Anonym (B)
    Äldre 26 Jan 20:29
    #8

    Härligt hur du börjar inlägget med "vadå sammhällets press?"och sedan besvarar din fråga i resten av inlägget.


    Anonym (Jag då) skrev 2015-01-26 20:11:57 följande:

    Vadå samhällets press? Jag fattar inte vad folk menar när de säger så. Folk går ju inte runt och poängterar att "du har inte rakat dig,usch och blä". Jag rakar under armarna för att det kliar annars. Benen sommartid för att jag aldrig har sett en hårigare tjej än jag och det faktiskt är äckligt med långt svart lurv man bokstavligen kan kamma. Armarna sommartid av samma skäl. Ju äldre jag blitt desto mer hår. Muffen p.g.a hygien mest. Och sommartid för att utstickande lurv är oanständigt. Men vintertid bir det oerhört lite rakning! Vem skulle bry sig liksom? Ingen ser mig utom maken och han bryr sig föga.


  • Påven Johann­a
    Äldre 26 Jan 20:31
    #9

    Jag har aldrig känt någon press från samhället angående min kroppsbehåring. Hur yttrar den sig?

  • Anonym (tycke­r)
    Äldre 26 Jan 20:32
    #10
    +1

    Pressen från "samhället" skall du blankt strunta i. Ingen kvinna är tvingad att raka sig. Lite civil olydnad är bara nyttigt - för allas bästa. Det är väl mest ni kvinnor som sinsemellan sätter press på varandra att ni måste göra ditten och datten och stäva efter att alla måste se likadana ut. Trots att männen ofta uppskattar just olikheter och skillnader. Folk har i alla tider levt utan att raka sig och det har gått alldeles förträffligt.

    Vad menar du med att "man blir klassad som en feminist av det grövsta slag om man som kvinna väljer att inte raka sig"? Vad i hela världen har feminism med raking att göra??? Jag måtte vara stendum, för jag förstår inte den kopplingen alls.

Svar på tråden Kvinnor som inte rakar sig