• scrapparlotta

    Surdeg??

    I år har jag tänkt börja baka mer bröd, för jag är så trött på brödet man köper. Har bakat lite i helgen nu, men letar lite efter nya recept nu. Ser att mååånga recept innehåller surdeg? Är lite dålig på vad surdeg är, men har googlat lite att det är nåt man själv kan göra....Men det orkar jag inte med, inte än i alla fall. Har sett att det finns att köpa i affären, står bredvid jästen. Om det står surdeg i receptet, kan jag då använda sånt som finns i affären? Det låter egentligen rätt äckligt med surdeg, det låter som nåt som är surt....

    I övrigt, har ni nåt bra recept på nåt gott bröd som passar en nybörjare så så får ni gärna lämna receptet här

  • Svar på tråden Surdeg??
  • DickRex

    Vad det gäller receptet så är det strunt samma nästan. Det är så mycket annat som ska stämma för att det ska bli riktigt bra (kan jag som fumlig klantbagare säga ). 

    ...men en rätt lös deg som du "häller" ut i långpanna och markerar rutor att bryta efter är enkelt och diskbesparande.


    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
  • scrapparlotta
    DickRex skrev 2015-01-26 23:06:19 följande:

    Vad det gäller receptet så är det strunt samma nästan. Det är så mycket annat som ska stämma för att det ska bli riktigt bra (kan jag som fumlig klantbagare säga ). 

    ...men en rätt lös deg som du "häller" ut i långpanna och markerar rutor att bryta efter är enkelt och diskbesparande.


    Ok...fast jag har sett recept på bröd som är i formar och som frallor och sånt...alltså inte sånt bröd som man bara häller ut...men jag kan alltså ha sånt dom finns i affären?
  • DickRex
    scrapparlotta skrev 2015-01-27 06:39:31 följande:
    Ok...fast jag har sett recept på bröd som är i formar och som frallor och sånt...alltså inte sånt bröd som man bara häller ut...men jag kan alltså ha sånt dom finns i affären?
    Om du syftar på surdegen dom har i affären så tror jag att det går bra. Har inte använt den själv, men har inte hört något som bevisar dess oduglighet.
    Läs inte det du tror att jag skriver mellan raderna. ...och använd bara egen erfarenhet för att påvisa skillnad, inte normen.
Svar på tråden Surdeg??