• Anonym (orolig mamma)

    Hjälp! Barnens pappa har vapen i hemmet!

    Jag behöver råd och hjälp i vad jag ska göra!!

    Lite bakgrund: Jag och exet har två barn tillsammans, 5 och 6 år.
    Han har barnen varannan helg. Han har avtjänat ett fängelsestraff förra året (narkotika mm.) och träffade sedan barnen med umgängesstöd i några månader tills han fick ha dem själv.
    Jag fick ensam vårdnad efter vårdnadstvist.
    Nu ikväll vid läggdags berättar ena dottern för mig att pappa har flera gevär hemma och hon berättar exakt var dom ligger.
    Jag antar att han har dessa för att skydda sig, tror nämligen att det finns folk som inte gillar honom, men jag vet också att han tycker det är häftigt med vapen. Sådär löjligt coolt som wannabe gangsters tycker. Dottern säger att pappa har dom när han ska jaga med sin kompis. Han har ingen jägarexamen eller licens.

    Jag vill INTE att mina barn ska vistas i ett hus med vapen! jag är ensam vårdnadshavare för mina små och allt ansvar att säkra barnens trygghet ligger på mig.

    Jag kan inte prata med honom om detta för vi pratar endast på samarbetssamtal på familjerätten. All annan kommunikation blir konflikt direkt. Ska jag prata med hans pappa som bor i samma område och be honom beslagta vapnen när han inte är hemma? ska jag ringa polisen? soc? 

    Jag vill inte "sätta dit" mina barns far. Vill inte att han ska få ytterligare straff eller hindra barnen från att träffa sin far men jag VILL INTE att dom ska vistas i ett hus med vapen! Han har fler barn sedan tidigare med en annan kvinna. Borde jag kontakta henne?
    Dom ska åka till pappa i helgen men nu vet jag inte vad jag ska göra...

  • Svar på tråden Hjälp! Barnens pappa har vapen i hemmet!
  • Anonym (va fan?!)

    Du SKA ringa polisen och anmäla!! Det är olagligt att inneha vapen utan licens och att förvara dem utan vapenskåp. Hur tänker du mänska? Vad händer om andra får reda på detta-då kan du själv åka dit för att ha skickat dit barnen och vetat om situationen. Plus att barnen kan skjuta sig själva eller nån annan. Han har förverkat sin rätt att kallas pappa anser jag och barnen har det tusen gånger bättre utan honom.

  • Anonym (orolig mamma)

    Tack för förståelse. Jag väntade mig snarare påhopp i form av att jag överdriver min rädsla eller att jag inte borde hindra barnen från att träffa sin far för en sådan struntsak eller att man aldrig ska sätta dit sina barns andra förälder osv 

    En del påstår ju att världen ser ut som den gör och att alla borde ha vapen hemma för att skydda sig.

  • Anonym (Håller med!!!)
    Anonym (va fan?!) skrev 2015-01-26 22:33:57 följande:

    Du SKA ringa polisen och anmäla!! Det är olagligt att inneha vapen utan licens och att förvara dem utan vapenskåp. Hur tänker du mänska? Vad händer om andra får reda på detta-då kan du själv åka dit för att ha skickat dit barnen och vetat om situationen. Plus att barnen kan skjuta sig själva eller nån annan. Han har förverkat sin rätt att kallas pappa anser jag och barnen har det tusen gånger bättre utan honom.


    Håller helt med. Kan sluta illa. Var ju en 5 åring som sköt ihjäl sin 9mån lillebror för någon vecka sen i USA dock men ÄNDÅ! Där låg det också vapen öppet. Agera NU människa. Det är dina barn det handlar om.
  • Anonym (orolig mamma)

    Fler som har åsikter? Nån som håller med inlägg nr 1 eller nån som inte håller med?

  • nozpa

    Jag hade också reagerat. Men min man har också ett par gevär hemma. Och han jagar inte. Nu är det dock paintballgevär min man har. Och därför är min första tanke att det KAN vara samma sak där. Men jag hade ju inte chansat på att det var så om det nu inte var det.

    Finns det något sätt att ta reda på vad för vapen det är? Alltså utan att det blir en konflikt. Prata med barnens farfar kanske?

    För en 5-6 åring är ju ett gevär eller gevär liksom.

    Men det där att du ens tänker att han kanske har vapen hemma för att skydda sig får mig att tänka att där borde inga barn vara öht.

  • Anonym (orolig mamma)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-01-26 22:49:35 följande:

    Fler som har åsikter? Nån som håller med inlägg nr 1 eller nån som inte håller med?


    Agera är ju det jag vill!! Men hur gör jag det utifrån barnens bästa? Är det verkligen att ringa polisen? Har gjort det så många gånger angående den här personen under våran separationstid. Han säger till soc att jag ringer polisen och anmäler honom för att jävlas.
  • Anonym (va fan?!)

    Be nån annan ringa anonymt och anmäla honom. Om barnen vet var vapnen finns berätta det så polisen tydligt fattar att det inte är hittepå bara. Säg att barn är iblandade också-då måste de agera. Såna där ska sättas dit. Jag skulle sätta dit grannen om jag visste om såna där idiotier. Jag har anmält min egen syster till soc. för vissa saker.

  • Anonym (orolig mamma)
    nozpa skrev 2015-01-26 22:55:00 följande:

    Jag hade också reagerat. Men min man har också ett par gevär hemma. Och han jagar inte. Nu är det dock paintballgevär min man har. Och därför är min första tanke att det KAN vara samma sak där. Men jag hade ju inte chansat på att det var så om det nu inte var det.

    Finns det något sätt att ta reda på vad för vapen det är? Alltså utan att det blir en konflikt. Prata med barnens farfar kanske?

    För en 5-6 åring är ju ett gevär eller gevär liksom.

    Men det där att du ens tänker att han kanske har vapen hemma för att skydda sig får mig att tänka att där borde inga barn vara öht.


    Hade det varit paintball-gevär så hade han väl sagt det till barnen istället för att säga att han har dem när han jagar med sin kompis... Problemet med exets pappa är att han nästan tofflar sin son och han skulle snarare fråga honom om det existerade vapen, och sedan få en lögn till svar, än att kunna gå in och ta bort vapnen för honom.
  • nozpa
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-01-26 23:01:25 följande:
    Hade det varit paintball-gevär så hade han väl sagt det till barnen istället för att säga att han har dem när han jagar med sin kompis... Problemet med exets pappa är att han nästan tofflar sin son och han skulle snarare fråga honom om det existerade vapen, och sedan få en lögn till svar, än att kunna gå in och ta bort vapnen för honom.
    Ja, men då har du ju inte så mycket att fundera på. Bara att ringa polisen direkt.
  • nozpa
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-01-26 22:55:03 följande:
    Agera är ju det jag vill!! Men hur gör jag det utifrån barnens bästa? Är det verkligen att ringa polisen? Har gjort det så många gånger angående den här personen under våran separationstid. Han säger till soc att jag ringer polisen och anmäler honom för att jävlas.
    Nu skojar du väl med oss? Nej, det är bättre att fortsätta skicka dina 2 barn till en människa med dödliga vapen hemma som har dom för att försvara sig om det skulle dyka upp en annan stjärna och försöka döda honom? Ja men heja.
    Hum, vad ska man göra?
  • Haskel
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-01-26 22:55:03 följande:
    Agera är ju det jag vill!! Men hur gör jag det utifrån barnens bästa? Är det verkligen att ringa polisen? Har gjort det så många gånger angående den här personen under våran separationstid. Han säger till soc att jag ringer polisen och anmäler honom för att jävlas.
    Mitt förslag är att du först av allt ringer och pratar med ditt ex. Är du rädd för konflikt, så ge honom i alla fall en chans att förklara. Är han någorlunda vettig borde han förstå att du blir orolig, när din dotter säger att han har gevär. Att du är rädd att hon ska skada sig osv.
    Kanske har han tagit jägarexamen, eller kanske är det paintball-gevär.
  • Anonym (jägarfru)

    En stabil man (t.ex. jägare) + vapen inlåsta i ett vapenskåp är inte farligt. Om pappan är labil och/eller om vapnen är åtkomliga för barn, då är det inte bra.

    Vet du om vapnen är lagliga eller olagliga? Hur förvaras de? Om vapnen är olagliga eller förvaras fel, då kan du gå via polis. Då tvingas du "sätta dit" honom ifall han inte gör något åt saken frivilligt.

    Om han faktiskt har dem för att skydda sig i sitt eget hem, så betyder det ju att barnen aldrig någonsin borde vistas i det hemmet, inte ens med lagliga och inlåsta vapen. I det fallet är väl en orosanmälan rätt väg att gå.

    Kanske du kan börja med att låta honom få veta att barnen har pratat om vapnen, via hans pappa kanske? Sedan när du får veta vad han svarar på det, då bestämmer du hur du går vidare. Det kan ju hända att han själv inser att det inte är smart att barnen pratar öppet om gevären, och bara därför gör något åt saken.

    Du kan ju också ta till storsläggan och ringa polisen genast, men ifall det visar sig att allt är ok, så har du bara provocerat honom. Han har redan visat barnen var vapnen finns, nästa steg kan ju vara att han visar dem hur man använder dem också, bara för att reta dig.

    Jag skulle inte skicka barnen till pappan innan jag hade fått svar på frågorna ovan.

Svar på tråden Hjälp! Barnens pappa har vapen i hemmet!