• Äldre 26 Jan 22:49
    1711 visningar
    14 svar
    14
    1711

    Surrogatmammorna | TV-program

    Vill bara tipsa om en dokumentär som heter Surrogatmammorna. Finns på tv4play, gratis att titta på i ytterligare 24 dagar.

    Jag tyckte det var riktigt intressant.
    Någon som sett det?

  • Svar på tråden Surrogatmammorna | TV-program
  • Anonym (Carol­ina)
    Äldre 26 Jan 23:21
    #1

    Min åsikt:
    Jag tycker synd om kvinnorna som är så fattiga att de gör det här, om de skulle ångra sig och fäster sig vid barnet de födde har de inga rättigheter överhuvudtaget
    Bra att fattiga får pengar, men kvinnorna skulle nog inte göra detta utan betalning Det är moraliskt fel från bådas håll
    Tänk också på som barnet som får en sådan komplicerad bakgrund
    Är man barnlös tycker jag man ska acceptera det

    Barn är inte en handelsvara, utan en gåva

  • Äldre 26 Jan 23:25
    #2
    Anonym (Carolina) skrev 2015-01-26 23:21:06 följande:
    Min åsikt:
    Jag tycker synd om kvinnorna som är så fattiga att de gör det här, om de skulle ångra sig och fäster sig vid barnet de födde har de inga rättigheter överhuvudtaget
    Bra att fattiga får pengar, men kvinnorna skulle nog inte göra detta utan betalning Det är moraliskt fel från bådas håll
    Tänk också på som barnet som får en sådan komplicerad bakgrund
    Är man barnlös tycker jag man ska acceptera det

    Barn är inte en handelsvara, utan en gåva
    Acceptera?! Du har inte kämpat i åratal för barn antar jag för då skulle du inte uttrycka dig så elakt!  Då gör man till slut vad som helst. Vi har funderat på surrogatmamma,men inte Indien då. Finns andra varianter. Känner en som varit det och hon ångrar sig inte.  Finns f.ö massor med vanliga sextillverkade ungar som har komplicerad bakgrund så det skriker om det. Hellre ett efterlängtat och älskat barn än ett man skaffat för att slippa jobba-för att ta ett exempel jag känner till från verkligheten.
  • Anonym (Carol­ina)
    Äldre 26 Jan 23:31
    #3

    En äldre kvinna i programmet var inne på att adoptera när hon definitivt inte kunde bli gravid själv, men sedan var det så många regler, myndigheter skulle inspektera hemmet och göra psykologundersökning, dessutom var barnen de kunde adoptera oftast äldre och kanske alkohol - och/eller narkotikaskadade, så då sa hon att de hellre skulle vilja vara barnlösa, så de köpte ett barn i Indien

    Är det verkligen bra?

  • Anonym (Carol­ina)
    Äldre 26 Jan 23:37
    #4
    Jag är bara jag skrev 2015-01-26 23:25:07 följande:
    Acceptera?! Du har inte kämpat i åratal för barn antar jag för då skulle du inte uttrycka dig så elakt!  Då gör man till slut vad som helst. Vi har funderat på surrogatmamma,men inte Indien då. Finns andra varianter. Känner en som varit det och hon ångrar sig inte.  Finns f.ö massor med vanliga sextillverkade ungar som har komplicerad bakgrund så det skriker om det. Hellre ett efterlängtat och älskat barn än ett man skaffat för att slippa jobba-för att ta ett exempel jag känner till från verkligheten.
    Nej, men jag kanske är infertil, det vet jag inte än
    Jag har bestämt mig för att inte göra IVF om det skulle vara så, även om min högsta önskan är barn
    Jag är inte helt emot idén om surrogat, i så fall ska det vara en nära vän till familjen tycker jag
    Inte en okänd kvinna som paret egentligen inte har någon koppling till, och som paret inte hade hjälp ekonomiskt utan att situationen med surrogat hade uppkommit
    Och jag uttrycker mig inte elakt, livet är inte rättvist så det är bara att acceptera att man inte får allt man vill
  • Äldre 26 Jan 23:45
    #5

    Vore intressant att veta om kliniken hade någon åldersgräns på paren.. Hon från Kanada var liksom 54 år och efter ett år skulle dom komma tillbaka till kliniken för att skaffa ett syskon.

    Jag personligen tycker att det är på tok för gammalt för att bli förälder.

  • Äldre 26 Jan 23:54
    #6
    Anonym (Carolina) skrev 2015-01-26 23:37:08 följande:
    Nej, men jag kanske är infertil, det vet jag inte än
    Jag har bestämt mig för att inte göra IVF om det skulle vara så, även om min högsta önskan är barn
    Jag är inte helt emot idén om surrogat, i så fall ska det vara en nära vän till familjen tycker jag
    Inte en okänd kvinna som paret egentligen inte har någon koppling till, och som paret inte hade hjälp ekonomiskt utan att situationen med surrogat hade uppkommit
    Och jag uttrycker mig inte elakt, livet är inte rättvist så det är bara att acceptera att man inte får allt man vill
    Du vill inte ha barn tillräckligt mycket om du inte ens vill göra IVF. Jag kommer ALDRIG acceptera att vara barnlös. Du tilltalar mig som om jag vore en gnällig tre-åring som inte får det godis h*n vill ha. Jag har längtat efter barn i 28 år och tänker inte ge upp för att du tycker det! Du är elak,men ser det inte själv. En oerhört osympatisk människa. Om du får cancer tycker jag du ska acceptera det faktiskt. Man kan inte få allt vet du!
  • Anonym (Carol­ina)
    Äldre 26 Jan 23:54
    #7
    cameleon skrev 2015-01-26 23:45:23 följande:

    Vore intressant att veta om kliniken hade någon åldersgräns på paren.. Hon från Kanada var liksom 54 år och efter ett år skulle dom komma tillbaka till kliniken för att skaffa ett syskon.

    Jag personligen tycker att det är på tok för gammalt för att bli förälder.


    Ja, jag tänkte också på att hon såg gammal ut
    Men det jag reagerade mest på var att hon sa att ett barn med litet handikapp inte passade "deras dröm"
    Även om det skulle gå så här långt för att få barn, så är ett "perfekt" barn ett krav, det är beklämmande
  • Anonym (Carol­ina)
    Äldre 27 Jan 00:04
    #8
    Jag är bara jag skrev 2015-01-26 23:54:16 följande:
    Du vill inte ha barn tillräckligt mycket om du inte ens vill göra IVF. Jag kommer ALDRIG acceptera att vara barnlös. Du tilltalar mig som om jag vore en gnällig tre-åring som inte får det godis h*n vill ha. Jag har längtat efter barn i 28 år och tänker inte ge upp för att du tycker det! Du är elak,men ser det inte själv. En oerhört osympatisk människa. Om du får cancer tycker jag du ska acceptera det faktiskt. Man kan inte få allt vet du!
    Jag undrar hur gammal du är?
    Det är skillnad på cancer (otrevligt att du gör den jämförelsen) med att vara barnlös
    Är man född infertil (utan livmoder) eller utan någon kroppsdel får man välja själv hur du förhåller dig till det, men kroppen ändras inte i vilket fall
    Vad tänkte du göra? Köpa ett barn och utnyttja en kvinna för det, och samtidigt göra ett övergrepp på barn? (som enligt barnkonventionen har rätt till sitt ursprung, och då ser jag det här som ett sådant övergrepp)
  • Anonym (Carol­ina)
    Äldre 27 Jan 00:24
    #9

    Jag tycker så synd om barnet paret från Kanada hämtade
    Det märktes tydligt att tanten inte hade "alla hästar hemma" om man säger så, urgamla var de också, stackars barn...

  • Äldre 27 Jan 07:10
    #10
    Jag är bara jag skrev 2015-01-26 23:25:07 följande:
    Acceptera?! Du har inte kämpat i åratal för barn antar jag för då skulle du inte uttrycka dig så elakt!  Då gör man till slut vad som helst. Vi har funderat på surrogatmamma,men inte Indien då. Finns andra varianter. Känner en som varit det och hon ångrar sig inte.  Finns f.ö massor med vanliga sextillverkade ungar som har komplicerad bakgrund så det skriker om det. Hellre ett efterlängtat och älskat barn än ett man skaffat för att slippa jobba-för att ta ett exempel jag känner till från verkligheten.
    Så att utnyttja en annan människas kropp är okej då menar du?
  • Äldre 27 Jan 07:14
    #11
    Anonym (Carolina) skrev 2015-01-27 00:24:40 följande:

    Jag tycker så synd om barnet paret från Kanada hämtade
    Det märktes tydligt att tanten inte hade "alla hästar hemma" om man säger så, urgamla var de också, stackars barn...


    Håller med. "Mamman" där verkade ju du i huvudet. Var många sker hon sa som fick mig att avsky henne och lida med barnet.
  • Äldre 27 Jan 07:16
    #12
    Jag är bara jag skrev 2015-01-26 23:54:16 följande:
    Du vill inte ha barn tillräckligt mycket om du inte ens vill göra IVF. Jag kommer ALDRIG acceptera att vara barnlös. Du tilltalar mig som om jag vore en gnällig tre-åring som inte får det godis h*n vill ha. Jag har längtat efter barn i 28 år och tänker inte ge upp för att du tycker det! Du är elak,men ser det inte själv. En oerhört osympatisk människa. Om du får cancer tycker jag du ska acceptera det faktiskt. Man kan inte få allt vet du!
    Är du på riktigt?! Du hänför cancer med barnlöshet. Det är sjukt. Som sagt livet är inte rättvist.
  • Äldre 27 Jan 11:50
    #13
    Anonym (Carolina) skrev 2015-01-27 00:24:40 följande:

    Jag tycker så synd om barnet paret från Kanada hämtade
    Det märktes tydligt att tanten inte hade "alla hästar hemma" om man säger så, urgamla var de också, stackars barn...


    Jag led också med babyn.

    Morsan visste nog innerst inne att hon aldrig skulle blivit godkänd som adoptivförälder eftersom hon var helt bakom flötet.
  • Anonym (Carol­ina)
    Äldre 27 Jan 13:51
    #14
    cameleon skrev 2015-01-27 11:50:47 följande:
    Jag led också med babyn.

    Morsan visste nog innerst inne att hon aldrig skulle blivit godkänd som adoptivförälder eftersom hon var helt bakom flötet.
    Tänkte på det jag med, liksom en heminspektion och psykologundersökning (som är obligatoriskt även i Sverige) är inte höga krav
    Sen föll det på att de inte ville ha ett äldre barn (som de skulle fått på grund av sin egen höga ålder) och att ett barn med litet handikapp/speciella behov inte stämde in på deras "dröm om en familj"...
    Fy tusan Kräks

    Föreståndaren för hemmet sa att "bara" 5 procent av kvinnorna ångrade sig och 2 procent fick psykiska problem, det är 5 och 2 procent för mycket!
    Den äldre kvinnan som födde barnet i programmet grät fast hon inte hade psykiska problem...
    Även om dessa indiska (analfabet?) kvinnor är införstådda med proceduren så måste man tänka på att de har en annan syn på individen i Indien, de kanske inte all vill göra det här egentligen men känner press för att t.ex köpa ett hus eller hjälpa sin egen familj

    Det finns så många konstiga fall där det krånglat till sig med surrogatfall, både i och utanför Sverige, så jag tycker det ska vara förbjudet, om inte annat för barnets skull
Svar på tråden Surrogatmammorna | TV-program