• Anonym (Mama)

    Hur sluta med napp åt dottern??? När?

    Tänker att det är dags att sluta med napp åt dottern snart (3 år o 4mån) men gruvar för det då det kommer bli jobbigt..hon är väldigt jobbigt..hon är väldigt fäst vid den o de är lite av hennes trygghet,

    När slutade ert barn med napp? Känns som att de flesta jämnåriga slutat.,

    Förstås har hon bara napp på natten. Tidigare fick hon den även när hon var trött o grinig eller ledsen men strax efter lillebror kom i somras (2år o 10mån) har hon den bara på natten när hon ska sova. Då när hon ville ha den på dagen (och blev grinig) sa vi mest att "nappen sover, den är trött" eller "du får nappen ikväll" och det köpte hon ju tillslut..då visste hon ju det. Men hur gör vi nu??

    Funderat på att låta henne posta dem till tomten. Hon har tre stycken, så man kanske kan ta det lite i taget (plocka bort en napp/kväll?) och så tänkte jag väl köpa nån liten grej åt henne för att hon varit så duktig sen (tänk själv vilken separationsångest o tvingas slitas isär från sin "snuttis" så!). Hon har ett gosedjur som är extra kärt - denna har dock varit helt ointressant senaste halvåret - kanske försöka uppmuntra till den istället?

    Men fortfarande gruvsr jag inför en massa grin och sömnlösa nätter... Hon är en känslig tjej som haft problem med sömnen tidigare..även nu kan hon ibland vakna mitt i natten o ha svårt o somna om (som nu..varit vakna i 1h 20min..men strax kanske hon äntligen somnar) och inte bara bli jobbigt för henne förstås utan även störa lillebror i sömnen...(han sover i vårt rum, men hennes ligger dörr i dörr)

    Hur lång tid tog det för era barn att sluta? Hur gick det? Hur gjorde ni?? Tacksam för tips!!

  • Svar på tråden Hur sluta med napp åt dottern??? När?
  • enplattspåjorden

    Båda båda barn slutade med napp när de var två år. Vi gjorde inget särskiljt alls utan sa bara att nu tycker vi att du är för stor för napp, nu tar vi bort napparna. Okej.. Inget mer med det..

    Det tog lite längre tid för dom att somna de första nätterna, annars var de inga problem alls.

    Ett tag efter hittades nån napp i nån gömma, båda gångerna, då fick barnet bara gå och slänga napen. Inga sura miner där..

    Båda barnen var väldigt fästa vid nappen. Den förste skulle konstant ha napp, annars var de skrik, till dagen då jan slutade..

  • Donum

    Vår son var napptokig. Han har aldrig haft något gosedjur, snuttefilt eller något annat som varit honom kärt förutom napparna så vi bävade inför att sluta. Men vi bestämde att vi skulle åka till Liseberg och lämna napparna till kaninerna någon/några månader innan och fram till dess så uppmuntrade vi honom spontant. Typ, " Tänk, snart ska vi till Liseberg och lämna napparna till kaninerna. Vad kul/spännande/valfritt positivt ord det ska bli!"

    Kvällen innan vi skulle åka dit så gick han och jag på nappjakt och letade rätt på alla nappar som fanns i huset. Jag hade lagt några på lite kluriga ställen också så att det inte skulle gå att hitta dem med en gång. Sedan la vi dem i en påse och i ljus av lek så la han i själv. Lämnade alla nappar samtidigt till kaninerna dagen efter. Vi hade testat en gång att ge bara en till tomten (det stod en tomte i ett shoppingcenter och tog emot nappar) och då ville han lämna sin, men de som var kvar hemma gjorde att han inte slutade.

    Det var lite knussel när vi skulle åka hem igen, men ingen gråt eller tandagnisslan. Han sa att han ville ha napp, men accepterade svaret att de har kaninerna fått nu.

    För att inte sonen skulle gå igång på lillasysters nappar så slängde vi alla nappar och köpte nya till henne, som han inte hade någon "relation" till. Han var väldigt noga med mönster och färger på sina nappar nämligen så hade hon haft en napp i "hans" mönster/färg så hade han nog tagit den som sin.

    Sedan dess så har han inte napp. Nappberoendet gick över på en dag. Men jag tror att förberedelsen var viktig för honom så att han blev mentalt inställd på att lämna dem ifrån sig.

    Jag tror inte att ni ska sluta med en napp åt gången utan sluta helt med en gång. Vi trodde att det skulle bli en massa gråt och skrik eftersom han var så nappfixerad men det blev ingenting av det.


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • tulip79

    Sonen slutade i somras, några månader innan han fyllde 3 år. Då var han väldigt nappig, dag som natt. Vi berättade för honom några veckor innan så han visste vad som väntade o när det var dags. Sen åkte vi till leksaksaffären o han fick sjäv välja om han var redo att byta nappen mot en leksak, i detta fall en sopbil han spanat in. Han velade i 5-10 minuter innan kassörskan fick nappen o han sopbilen. På kvällen saknade han nappen o grät i en halvtimme. Men han somnade med sin snuttis o den stora sopbilen sängen. Sen sov han med sopbilen i sängen i en vecka eller två. En gång till frågade han efter nappen. När lillasyster har/hade napp (annat märke) så brydde han sig inte alls. Han var fullt medveten om att han hade en sopbil istället för napp. Förvånande nog betyder snuttenisen mindre sen han slutade med napp.

  • Eleonor01

    Började berätta å förbereda långt innan typ 1,5 månad. Vi skrev brev till tomten å sa att om han fick en riddarborg i julklapp skulle tomtebarnen få nappen å så blev det. Inget gnäll alls men han har dock sagt att han saknar sin napp väldigt mycket men vet att ett tomtebarn fick den. Förbered å låt barnet få vara delaktig i när å hur ni ska lämna nappen. Kanske får hon en leksak som bara stora barn utan napp får?!?! När de e stora nog så går det bra men jag tror att det är lättare att kunna prata om det. Sonen va 3,5 år

  • Eleonor01

    Vi har dock under ett år innan begränsat nappen till bilresor, mys i soffan å sängen. Ingen annanstans

  • Annsiss

    Vi såg ingen anledning att sluta med napp förrens dottern var redo, dock bara okej nattetid. Vid 4.5 började hon själv glömma bort den mer och mer och nu har vi lagt undan den helt och den har inte efterfrågats på en månad. Man gör som man vill men det var inte en strid vi behövde plus alla sömnlösa nätter vi sluppit, finns inget farligt med napp.

  • Anonym (signe)

    BÄSTA TIPSET!!! klipp av änden, en liten del, på alla tuttar - enkelt o simpelt. Efter någon dag vill dom inte tutta på den mera för de känns inte likadant. Fungerar garanterat. Tycker absolut inte 3åringar skall ha napp annat än nattetid o ändå är det rätt länge.

Svar på tråden Hur sluta med napp åt dottern??? När?