• sljeev

    dotter retad i skolan.

    Hej på er! Jag skulle tacksamt ta emot råd och vilja höra andras erfarenheter om detta med barn som blir retade i skolan.min tjej som är 11 år har blivit följd av den här tjejen som nu går i samma klass som min dotter. Hon har varit på i över ett och ett halvt år nu från och till. Hon puttas säger fula ord och senast igåR var det värsta hittils dottern hadde varit hos klass föreståndaren och dagtsagt att hon har ont o magen huvudet och mår illa. Efter åt säger den här tjejen har du ont i huvet och mår illa kanske du borde gå hem och lägga dig i sängen el snarare i graven där du hör hemma! Vo har kämpat å tjatat och ringt om detta och skolan säger att de pratar med tösen som är elak och även föräldrarna till henne. Som senast för två veckor sen

    sen. Vilket inte verkar ge nått resultat. Nu är jag så fruktansvärt trött på detta att jag har tänkt åka hem till dem och prata med flickan och föräldrarna och fortsätta med detta tills hon lägger ner sitt trakasserande av min dotter. Men jag är osäker på vad jag ska/bör säga så der det inte blir en massa skällande å fel ord. Hur har ni gjort!? / Vickis

  • Svar på tråden dotter retad i skolan.
  • AnnaZL

    Det är skolans ansvar och tyvärr kan det vara så att du inte får något resultat om du inte anmäler.

    I mitt barns skola blev en klasskamrat mobbad, men vågade inte säga det till sina föräldrar. Jag bokade tid med kuratorn på skolan och gick dit med mitt barn som berättade vad som pågick. Kuratorn pratade med klassföreståndaren och jag bad om en handlingsplan. De tog tag i det samma vecka, både generellt med diskussioner i klassen om hur du är en bra kompis, samt individuella samtal med elever (och föräldrar till dessa) som mobbade.

    Det blev ett snabbt och bra resultat.

    Så, stå på dig för ditt barn, kontakta skolan, kräv handlingsplan. Har inget hänt denna vecka, anmäl skolan.

  • amia01

    Hur ser det ut i klassen i övrigt? Har din dotter andra kompisar? Är det mycket problem med dålig stämning/bråk? 
    Frågar för att det är viktigt att se helheten. Är det en tjej som är problemet? I så fall är det viktigt att skolan ser till att hjälpa henne för allas skull.
    Är det resultatet av dåliga relationer i hela klassen - då är det kanske viktigare att man jobbar med alla barn.
    Är det bara din dotter som är utsatt? I så fall måste hon få hjälp med självkänsla och självförtroende. 
    Antagligen en kombination, och då måste man ju jobba på flera fronter.
    Men för din dotter skull tror jag det är viktigt att inte göra problemet större än vad det är. Blir så lätt att flickor i den åldern tar på sig problemen själva och tappar självkänsla och självförtroende. Hjälp henne istället med alternativa strategier och självförtroende att hantera situationen, det brukar vara bästa medicinen för att få det att sluta.
    Att inte ta åt sig, att hon vet att hon är ok precis som hon är, att hon umgås med personer hon trivs med och håller sig på avstånd från de som mobbar henne.

    Vet att det inte är lätt, men vet också att man inte vinner något för egen del på att anklaga andra. Menar inte att det är rätt att mobbas, men att det är viktigare att hjälpa den som blir mobbad än att klaga på den som mobbar, för att hitta en lösning på situationen.

  • Flickan och kråkan

    Jag skulle gått klart hårdare åt skolan. Det är oacceptabelt att det pågår utan att du verkar få någon direkt återkoppling och utan att något så att säga händer. Har du pratat med rektor, kurator? Vissa situationer kan vara jättestora att lösa som enskild lärare (är själv lärare så jag vet), men då behöver skolledning gå in med hela handen så att säga och ge ordentliga resurser till barn och klass och lärare.

  • sljeev

    Tack för tips och råd. Min tjej är lite utanför i allmänhet vilket förstås är jätte tråkigt hon trivs inte alls i skolan vill ofta gå hem har huvud och magvärk dagligen i skolan. Det har funnits en del problem i klassen tidigare men det ska vara mycket bättre enligt skolan. Inte för min dotter vad jag vet så är det ingen annan som är illa ute heller. Rektor och övriga lärare runt klassen vet om problemet. Vi ska ta rejäla nya tag och försöka på nytt igen då. Enligt klassföreståndaren har tjejens (som är taskig) mamma ringt upp och varit vansinnig och säger att hennes dotter inte är elak.

  • Maria 434
    sljeev skrev 2015-01-27 11:13:45 följande:

    Tack för tips och råd. Min tjej är lite utanför i allmänhet vilket förstås är jätte tråkigt hon trivs inte alls i skolan vill ofta gå hem har huvud och magvärk dagligen i skolan. Det har funnits en del problem i klassen tidigare men det ska vara mycket bättre enligt skolan. Inte för min dotter vad jag vet så är det ingen annan som är illa ute heller. Rektor och övriga lärare runt klassen vet om problemet. Vi ska ta rejäla nya tag och försöka på nytt igen då. Enligt klassföreståndaren har tjejens (som är taskig) mamma ringt upp och varit vansinnig och säger att hennes dotter inte är elak.


    Jag tycker det låter som om det skulle vara bättre om er dotter får börja på en ny kula i en annan skola
  • amia01
    sljeev skrev 2015-01-27 11:13:45 följande:

    Tack för tips och råd. Min tjej är lite utanför i allmänhet vilket förstås är jätte tråkigt hon trivs inte alls i skolan vill ofta gå hem har huvud och magvärk dagligen i skolan. Det har funnits en del problem i klassen tidigare men det ska vara mycket bättre enligt skolan. Inte för min dotter vad jag vet så är det ingen annan som är illa ute heller. Rektor och övriga lärare runt klassen vet om problemet. Vi ska ta rejäla nya tag och försöka på nytt igen då. Enligt klassföreståndaren har tjejens (som är taskig) mamma ringt upp och varit vansinnig och säger att hennes dotter inte är elak.


    Tror det är viktigt att du fokuserar på din dotter och hur du kan göra för att hon ska må bättre. Visst ska du prata med skolan, och dom får jobba med åtgärder för att miljön på skolan ska bli så bra som möjligt, men det är din dotters upplevelser och mående du ska fokusera på tycker jag.
    Hur kan du göra för att stötta henne? Kan du hitta situationer där hon trivs och kan vara sig själv? Där hon kan känna att hon duger och är bra? Kompisar som hon trivs med som hon kan få möjlighet att göra roliga saker med? Fritidsintressen som hon tycker om, där hon får möjlighet att växa som människa?
    Pratar av egen erfarenhet, som tidigare mobbad och vet att det kan vara svårt att göra något åt omgivningen, och att det viktigaste är att man får hjälp att hitta sätt att må bra själv istället. Jobbiga människor och situationer än något man möts av hela livet, lösningen ligger ofta i hur man själv agerar och uppfattar situationen.
    Återigen vill jag inte på något sätt rättfärdiga barn eller vuxna som beter sig illa, bara konstaterar att det är ett svårlöst problem. Och att det oftare är enklare, och ger mer på längre sikt, att jobba med självkänslan och självförtroendet hos den som blir utsatt.
  • En blå giraff

    Min son 7 år blev mobbad i klassen och även på fritids i höstas av flera andra killar. Skolan tog tag i detta kraftigt. De hade samtal med samtliga av pojkarnas föräldrar och har även kallat in alla de pojkarna på samtal varje vecka ända sedan i höstas så de får prata om hur man beter sig och inte. Skolan försöker också se till att det finns fler vuxna kring min son. T.ex. på gympan bytte barnen om själva tidigare och det blev en massa incidenter. Efter att min son mobbades så finns alltid en vuxen med barnen i omklädningsrummet.

    Nu under våren har det hittills varit lugnt och jag hoppas det fortsätter så. Jag är nöjd med hur skolan har agerat.Kräv att skolan tar tag i detta TS annars kan du vända dig till skolinspektionen!!

    Jag funderade på att byta skola till min son tidigare och hade också gjort det om inte situationen blivit bättre. Egentligen är det inte den som mobbas som ska byta skola utan mobbaren. I ditt fall TS när det handlar mest om en flicka som mobbar kanske det är hon som borde flyttas? Eller så undersöker du möjligheten för din flicka att byta skola ändå. För är hon redan utanför i övriga klassen också kanske det skulle bli ett lyft för henne att byta? 

  • En blå giraff
    amia01 skrev 2015-01-27 11:41:39 följande:
    Tror det är viktigt att du fokuserar på din dotter och hur du kan göra för att hon ska må bättre. Visst ska du prata med skolan, och dom får jobba med åtgärder för att miljön på skolan ska bli så bra som möjligt, men det är din dotters upplevelser och mående du ska fokusera på tycker jag.
    Hur kan du göra för att stötta henne? Kan du hitta situationer där hon trivs och kan vara sig själv? Där hon kan känna att hon duger och är bra? Kompisar som hon trivs med som hon kan få möjlighet att göra roliga saker med? Fritidsintressen som hon tycker om, där hon får möjlighet att växa som människa?
    Pratar av egen erfarenhet, som tidigare mobbad och vet att det kan vara svårt att göra något åt omgivningen, och att det viktigaste är att man får hjälp att hitta sätt att må bra själv istället. Jobbiga människor och situationer än något man möts av hela livet, lösningen ligger ofta i hur man själv agerar och uppfattar situationen.
    Återigen vill jag inte på något sätt rättfärdiga barn eller vuxna som beter sig illa, bara konstaterar att det är ett svårlöst problem. Och att det oftare är enklare, och ger mer på längre sikt, att jobba med självkänslan och självförtroendet hos den som blir utsatt.
    Låter mycket klokt. Jag har försökt jobba lite så med min son. Det kanske finns andra kompisar som inte går på samma skola som går att umgås med för att komma ifrån den dåliga miljön lite? Eller som sagt en fritidsaktivitet. Min son har en kompis som inte går på samma skola, och han har även sin bror hemma som han leker med. Är mycket glad för detta för det har hjälpt honom tror jag. Han vill tyvärr inte börja på aktiviteter p.g.a. att han är så blyg.
Svar på tråden dotter retad i skolan.