• Anonym (Lee)
    Äldre 27 Jan 09:02
    3849 visningar
    37 svar
    37
    3849

    Går Malmös lägenheter direkt till flyktingar?

    Jag röstar vänster, detta kan vi inleda med bara för att slippa höra att jag är sd.

    Jag har upptäckt att allt färre lägenheter kommer ut på boplats syd. Jag är själv inneboende och räknas därmed som bostadslös. Jag har försökt få lägenhet i Malmö och i Malmös utkanter i 5 år. Jag har barn, och därmed får jag inte hyra mindre lägenhet än en trea av Malmö kommunala bostäder, samt får jag bara hyra av Mkb då jag tjänar för lite för andra värdar och saknar borgensman. Jag lever i en eländig situation, detta är välkänt av socialtjänsten (både boendeenheten och barn och familj), men de har inget annat alternativ för mig och barnen än vandrarhem.

    Detta trots att den vi bor inneboende hos har stora problem. Den enda tryggheten här är att vi vet att vi inte måste flytta, som vi antagligen måste efter ett halvår-år om vi hyr andra hand av någon som inte ber om deposition (ovanligt att detta inte efterfrågas).

    Däremot har jag nu märkt att det flyttat in två utländska familjer i två lägenheter här i samma hus, på kort tid. Dessa lägenheter har aldrig kommit upp på Boplats syd, och tro mig, jag har koll på detta då det vissa månader inte kommer ut mer än 3 lägenheter som jag får söka. Dessa är Mkb.s lägenheter.

    Hur kommer detta sig? 

    Det är jättetrevliga familjer, men en av dem är relativt nyanlända, de har definitivt inte köat 8 år som jag har. Det känns orättvist.  Mina barn har också sett jobbiga saker hända, haft jobbiga upplevelser. De hade förtjänat lugn och ro någonstans.Varför ska jag bo på vandrarhem medan dessa familjer får lägenhet och får gå om i kön, dessutom i ett område där det är svårt att få lägenhet. Det är inga lägenheter som i grunden förvaltas av socialtjänsten, jag känner de som bodde där innan, känner även de som bodde i den andra lägenheten innan. 

  • Svar på tråden Går Malmös lägenheter direkt till flyktingar?
  • Anonym (.::")
    Äldre 27 Jan 09:24
    #1
    Anonym (Lee) skrev 2015-01-27 09:02:40 följande:

    Jag röstar vänster, detta kan vi inleda med bara för att slippa höra att jag är sd.

    Jag har upptäckt att allt färre lägenheter kommer ut på boplats syd. Jag är själv inneboende och räknas därmed som bostadslös. Jag har försökt få lägenhet i Malmö och i Malmös utkanter i 5 år. Jag har barn, och därmed får jag inte hyra mindre lägenhet än en trea av Malmö kommunala bostäder, samt får jag bara hyra av Mkb då jag tjänar för lite för andra värdar och saknar borgensman. Jag lever i en eländig situation, detta är välkänt av socialtjänsten (både boendeenheten och barn och familj), men de har inget annat alternativ för mig och barnen än vandrarhem.

    Detta trots att den vi bor inneboende hos har stora problem. Den enda tryggheten här är att vi vet att vi inte måste flytta, som vi antagligen måste efter ett halvår-år om vi hyr andra hand av någon som inte ber om deposition (ovanligt att detta inte efterfrågas).

    Däremot har jag nu märkt att det flyttat in två utländska familjer i två lägenheter här i samma hus, på kort tid. Dessa lägenheter har aldrig kommit upp på Boplats syd, och tro mig, jag har koll på detta då det vissa månader inte kommer ut mer än 3 lägenheter som jag får söka. Dessa är Mkb.s lägenheter.

    Hur kommer detta sig? 

    Det är jättetrevliga familjer, men en av dem är relativt nyanlända, de har definitivt inte köat 8 år som jag har. Det känns orättvist.  Mina barn har också sett jobbiga saker hända, haft jobbiga upplevelser. De hade förtjänat lugn och ro någonstans.Varför ska jag bo på vandrarhem medan dessa familjer får lägenhet och får gå om i kön, dessutom i ett område där det är svårt att få lägenhet. Det är inga lägenheter som i grunden förvaltas av socialtjänsten, jag känner de som bodde där innan, känner även de som bodde i den andra lägenheten innan. 


    Som om vänster vore bättre? Varför är din politiska ståndpunkt relevant ens? Att ha funderingar på hur systemet funkar kan du väl ha utan att bli kallad rasist osv. Jag har ytterst svårt för hur rädda människor är för att lyfta vissa frågor utan att först gå in och försvara och förklara sig för att slippa bli kallad t.e.x rasist. Men för att svara på din fråga. Jag har inte full koll på hur bostäderna fördelas men utländska familjer har vissa fördelar bl.a i bostadsfrågan. Det du beskriver är något som börjat störa väldigt många infödda här.
  • Anonym (.)
    Äldre 27 Jan 09:29
    #2

    Dog dina barns pappa? Varför bor barnen inte hos honom när du bor på vandrarhem?

  • Anonym (Lee) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 09:32
    #3

    Jag har sett så många trådar bli en politisk diskussion, därför skrev jag så, kanske onödigt. Till viss del kanske det dock är en politisk fråga, men det är inte en sådan diskussion jag ville ha. jag ville veta om det faktiskt är så att vissa går före. Och du verkar tro att det kan finnas sådana fördelar.

    Tycker bara det är väldigt orättvist då jag kämpat riktigt hårt för att komma ur den situation jag befinner mig i. Vad vi verkligen hade behövt är en egen lägenhet, nu kommer vi säkert snart att få en då vi ofta ligger högt upp i köplats, men många år har gått utan någon hjälp trots att vi bett om det.

  • Anonym (Lee) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 09:34
    #4
    Anonym (.) skrev 2015-01-27 09:29:26 följande:

    Dog dina barns pappa? Varför bor barnen inte hos honom när du bor på vandrarhem?


    Jag bor inte på vandrarhem, vandrarhem är alternativet till att bo inneboende hos en person som ej är bra för barnen, jag har valt att inte bo på vandrarhem, då jag tror det är ännu värre.
    Barnens pappa har ett handikapp som gör att han inte kan ha barnen boende hos sig, efter sjukdom.
  • Anonym (?)
    Äldre 27 Jan 09:52
    #5

    Skulle ett kommunistiskt vänsterparti vara bättre än SD?

  • Anonym (.)
    Äldre 27 Jan 09:58
    #6
    Anonym (Lee) skrev 2015-01-27 09:34:42 följande:
    Jag bor inte på vandrarhem, vandrarhem är alternativet till att bo inneboende hos en person som ej är bra för barnen, jag har valt att inte bo på vandrarhem, då jag tror det är ännu värre.
    Barnens pappa har ett handikapp som gör att han inte kan ha barnen boende hos sig, efter sjukdom.
    Så för att man har ett handikapp så kan man inte ha sina barn??? Wtf
  • Anonym (maria­)
    Äldre 27 Jan 10:09
    #7
    Anonym (Lee) skrev 2015-01-27 09:32:29 följande:

    Jag har sett så många trådar bli en politisk diskussion, därför skrev jag så, kanske onödigt. Till viss del kanske det dock är en politisk fråga, men det är inte en sådan diskussion jag ville ha. jag ville veta om det faktiskt är så att vissa går före. Och du verkar tro att det kan finnas sådana fördelar.

    Tycker bara det är väldigt orättvist då jag kämpat riktigt hårt för att komma ur den situation jag befinner mig i. Vad vi verkligen hade behövt är en egen lägenhet, nu kommer vi säkert snart att få en då vi ofta ligger högt upp i köplats, men många år har gått utan någon hjälp trots att vi bett om det.


    Jag känner till liknade saker som drabbat människor i min omgivning. Finns inga lägenheter...men tror att hyresvärdar hellre hyr ut till flyktingar så länge de har försörningsstöd då värdarna vet att hyran garanterat kommer in varje månad. Det är liksom pålitligare än anställda för de kan ju bli uppsagda och sedan kanske man/inte är berättigad till stöd/akassa och så står hyresvärdar med trubbel. Är det kommunala hyresbolag du står i kö till? Kommun och socialförvalningen hänger ju liksom i samma påse.
  • Anonym (maria­)
    Äldre 27 Jan 10:19
    #8
    Anonym (.) skrev 2015-01-27 09:58:26 följande:

    Så för att man har ett handikapp så kan man inte ha sina barn??? Wtf


    Det sa väl ts inte?

    Just vad gällande hennes barns pappa så är HAN handikappad/funktionshindrad på något vis efter sjukdom. Vi vet inte vad som hänt. Man kan ju bli ett komplett vårdpaket av en sjukdom dessvärre.
  • Äldre 27 Jan 10:22
    #9
    Anonym (.) skrev 2015-01-27 09:58:26 följande:
    Så för att man har ett handikapp så kan man inte ha sina barn??? Wtf
    hur fick du ihop det? 

    Denna pappan kan inte ta hand om sina barn - det betyder väl inte att alla handikappade inte kan ta hand om sina barn - du har ju ingen aning om vilket handikapp det rör sig om!
  • Anonym (L)
    Äldre 27 Jan 10:24
    #10
    Anonym (.) skrev 2015-01-27 09:58:26 följande:
    Så för att man har ett handikapp så kan man inte ha sina barn??? Wtf

    Ja? Det gäller inte alla handikapp naturligtvis men är man helkroppsförlamad eller har en hjärnskada som gör att man inte ens klarar av sina egna vardagliga rutiner (äta när man är hungrig, sova när man är trött, duscha när man är smutsig) så är det svårt att ta hand om barn.
Svar på tråden Går Malmös lägenheter direkt till flyktingar?