• Mammamia77

    jag går under av sömnbrist,tips önskas

    sonen är snart 5 månader och har hela tiden sovit dåligt. Oro i kroppen och vaknar minst 7 ggr per natt och på dagen sover han korta stunder 2-3 ggr. Har träffat många läkare och pratat med bvc om detta. Var inne på att det var reflux och testade nexium en månad och det blev bara värre. sedan sa de att jag skulle vara mjölkfri och det har jag varit nu i en månad snart utan större förbättring. Har testat alla tänkbara droppar och tassar och sova i egen säng och fri amning. Inget hjälper. det blir snarare värre. Förut vaknadr han kanske varannan var tredje timma. Nu vaknar han varje timma och vill ha bröst för att kunna somna igen. blöjan och pyjamaa måste bytas2 ggr per natt för att han kissar igenom allt pga av så mycket kiss. Vad tusan ska jag göra? Kan ej sova dagtid heller då jag har ett till barn som stör mig. tips, tankar någon.

  • Svar på tråden jag går under av sömnbrist,tips önskas
  • frökenelisabeth

    Känner igen det där. Strax efter fyra månader blev det många fler uppvak för min lille också. Det som funkade bäst var egentligen när jag lärde mig liggamma någorlunda, då fick han sova bredvid mig och så kunde jag lägga till honom halvt i sömnen. Då fick jag i alla fall LITE mer sömn. 

    Har du någon som kan avlasta dig dagid, eventuellt ta det stora barnet så du kan sova lite? 

  • Cathy

    Har haft det likadant med min dotter. Det är otroligt jobbigt att inte kunna sova. Sover din son bredvid dig och det hjälper inte heller? För jag fann en lösningen i att ha henne sovandes bredvid mig för då vaknade hon inte varje timme utan endast 'några' gånger för att äta...Kan det vara att han somnar medans han äter och vaknar därför igen hungrig? Skulle det hjälpa att försöka få honom att äta mer under en amning? Styrkekram

  • lizlemon

    Håller med om liggamningen, om det funkar är det toppen (med ena barnet gick det fint, andra inte alls). Annars kan man kanske trappa ner på ammandet och börja med välling på kvällen, som komplement, så att han känner sig mättare? Är det tänder på gång? Gel och en och annan värktablett kan göra under för både bebisens och mammans sömn i så fall. 

  • Penida

    Är du ensam med barnen? Du kan inte vila när pappan är hemma annars eller att ni hjälps åt nattetid?


    Avskyr CIO-metoder
  • Mammamia77

    ligger och ammar för att få lite mer sömn trodde jag:)

    Jo han somnar rätt snabbt och äter kanske inte så mycket varje gång . Men ger gröt på kvällen för att han ska hålla sig. ska testa med välling snart.

    Pappan har försökt ta nätterna men funkar ej så bra då han bara blir nöjd efter att få bröstet.

    Jo vi har försökt så att jag kan få sova,men har svårt att göra det på beställning.

  • Limaliie

    Hur jobbigt det än 'är verkar det rätt normalt om man ammar att väckas massor av gånger på nätterna. Det är vad jag hört från vänner och bekantar som ammat, och att det oftast blir bättre när man slutar nattamma/amma.

    Vaknar också flera ggr per natt av dottern, hon somnar om av bröstet. 

  • maribel

    Har likadant. Detta är mitt 3dje barn och det enda av dom som aldrig sover. Bara powernaps på 10 20 min sedan han var nyfödd. Vaknar fortfarande flera ggr per natt och han är 8mån och äter puré och gröt. Det är bara att stå ut och hoppas det vänder. Jag kan inte heller vila på dagarna. Är också sååå trött.

  • AnnaSthlm

    Hur viktigt är det för dig att amma? Får din son någon annan mat, gröt? Jag klarade inte av att inte få sova och valde att vänja min son av vid att få mat på natten när han var tre månader. Några tuffa nätter men han sover fortfarande hela natten varje natt, trots resor, sjukdom mm.

  • Mammamia77

    ja visst är det tufft maribel:( men någon vänder det nog ska vi se...

    jo det är nog viktigt att fortsätta ett tag till känner jag. om ett tag tror jag att han klarar sig utan på natten, men inte ännu.

    anna, ger du ersättning istället eller?

  • ellami

    Låter som min son och han är 8 månader.. :( håller på att gå in i väggen av månader med sömnbrist. Trots att jag tidigare kritiserat Anna Wahlgren har jag tillochmed lånat hennes bok nu. Kanske något för dig också (läser än och är inte säker på om och hur jag ska genomföra kuren) men när det har gått såhär långt och varken mamma eller bebis mår bra av sömnbrist så måste något åtgärdas. Bra att du uteslutit fysiska orsaker, vi ska också till en barnklinik för att utreda för reflux och allergier. Jag har varit mjölkfri i perioder när jag ammat och ibland har det känts lite bättre med sömnen då, men man kanske måste vara mjölkfri flera månader, vad vet jag..

Svar på tråden jag går under av sömnbrist,tips önskas