• Anonym (jobbvssambo)

    Problem pga för mkt jobb

    Hej 
    Jag och min sambo har ett problem. 
    Senaste månaderna har det varit en hel del övertisdjobb för min del. 
    Detta har så klart gått ut över att ja och min sambo inte kunnat göra de saker vi planerat. 
      Senast blev det övertidsjobb en hel helg. ( nej jag tycker inte det är okay och tagit upp det med min chef) men det slutade i att min sambo blev jätteledsen för vi fick ställa in massa planerade saker. Ni kan ju förstå vilken ångest som jag har inombords för jag jobbade över i helgen. 
    Jag kanske är för dålig att säga nej och jag är inte någon jobbnörd som ger mitt liv för mitt jobb, har tilllräckligt andra roliga intressen för att inte sitta inne på ett kontor.. men, skulle jag skitit i att jobba över? Jag har kunder och chefer med deadlines vilket såklart har varit jättestressigt och det har liksom gått för långt känner jag när det alltid går ut över att min sambo.

  • Svar på tråden Problem pga för mkt jobb
  • Anonym (*)

    Vad är det för jobb du har? Förväntas det att du ska jobba över?

    Sedan förstår jag inte, har du ångest över att du jobbar över? Eller för att din tjej blir besviken?

  • Anonym (jobbvssambo)

    Jag arbetar med IT. Jag trivs ju med mitt jobb men när man förväntas jobba över så blir det inte lika kul. Trots att jag sa att jag helst inte kunde jobba på lördagen blev jag efter några sms övertalad av projekledaren. Det är en lite svår sits. jag känner ju ansvar för min kund och för mitt arbete. Men i det här fallet lämnade jag min sambo vid sidan av känner jag. Ska man säga nej till jobbet eller hur viktigt är jobbet egentligen.  
    I det här fallet känner jag att man blir lite utnyttjad för man är snäll , ahh eller känner ansvar för det man levererar. 

  • Anonym (*)
    Anonym (jobbvssambo) skrev 2015-01-27 13:38:30 följande:

    Jag arbetar med IT. Jag trivs ju med mitt jobb men när man förväntas jobba över så blir det inte lika kul. Trots att jag sa att jag helst inte kunde jobba på lördagen blev jag efter några sms övertalad av projekledaren. Det är en lite svår sits. jag känner ju ansvar för min kund och för mitt arbete. Men i det här fallet lämnade jag min sambo vid sidan av känner jag. Ska man säga nej till jobbet eller hur viktigt är jobbet egentligen.  
    I det här fallet känner jag att man blir lite utnyttjad för man är snäll , ahh eller känner ansvar för det man levererar. 


    Verkar ju inte vara något konstigt, att man ibland måste jobba över. Det måste väl din flickvän ändå förstå? Och även du?
  • Anonym (jahapp)

    Nästa gång chefen vill att du ska jobba över så neka..säg att du sist jobbade över en hel helg och du vill inte göra det igen på ett tag för du kan inte helt enkelt, du har annat att göra. Du måste nog sätta ner foten mot din chef och projektledare annars är det lätt att de alltid ringer dig när de behöver någon kunnig inom ditt område.
    Visst du känner säkert ett visst ansvar mot din kund men hinner du inte med arbetet på arbetstid är väl det inte bara ditt fel? Deadlinen är satt för kort inpå och det kan du inte hjälpa? Om du arbetar själv med ett projekt och inte hinner får väl chefen ordna så du får hjälp av någon så allt hinns med under arbetstid?

  • Anonym (Kompensation?)

    Vad står i ditt avtal?

    Blir du kompenserad för helgjobbet eller är du övertidsavlöst? I det sistnämnda fallet förväntas du jobba övertid utan ersättning då du är kompenserad via lön eller i form av extra semesterdagar.

    Sen så finns ju beordrad övertid, då måste du jobba, annars kan arbetsgivaren vidta åtgärder, som ex ett lämplighetssamtal. Har du flera sådana riskerar du bli av med jobbet.

    Naturligtvis måste det finnas rim och reson gällande övertiden. Det finns ju vissa arbetstidsregler som måste följas. Är det en begränsad period kanske du får acceptera det, men ta gärna ett snack med din chef så att ni är överens om hur mycket övertid som är förväntat.

  • Anonym (jobbvssambo)

    Vi får som tur är övertidskompensation så man går ju inte lottlös från en sådan helg. då hade jag nog inte ens kunnat tänka mig jobba en hel helg. Jag får nog ta upp det me din chef o projektledare om att planera lite längre i framtiden.  Den här gången var det beordrad övertid o det har jag för mig finns inte så jättemycket att säga emot om 

Svar på tråden Problem pga för mkt jobb