• smenskelling

    Vad är det för fel på föräldrarna? !

    Jag och min familj åkte till ishallen i söndags. Blev helt chockad av att se så många utländska barn allt från 3år till 14 års åldern åka utan Hjälm!! Kunde heller inte direkt se nån vuxen i närheten ?? Den minsta ungen hade hjälm, som hängde i nacken och gjorde ingen nytta när hon föll flera gånger! De pratade inte svenska då jag gick fram och visade att hjälmen inte skulle sitta på det sättet. Oansvarigt , var fan va de vuxna, föräldrarna ??!!

    Är detta vanligt? Bara jag som verkar reagera ?!

  • Svar på tråden Vad är det för fel på föräldrarna? !
  • Mika86

    Jag tror inte de har nåt säkerhetstänk alls.

    Ofta man ser utländska barn cykla utan hjälm, små barn cykla själva, små barn åka bil utan ens en bilkudde osv osv.

    Det finns nog inga säkerhetslagar/föreskrifter där de kommer ifrån o då bli det jätte konstigt för de att komma hit, men samtidigt kan jag inte förstå att de inte ha nån säkerhet alls, i mina ögon obegripligt att man skiter i sånt

  • Donum

    Det var inte så längesen som hjälm inte användes i Sverige heller. När jag var liten hade nära nog ingen hjälm (jag är 37). Vi cyklade hjälmlösa överallt och jag tror inte ens att vi hade hjälm när vi åkte skridskor. Smart?

    Nä, men så var normen då. Hjälm var inte norm.

    Däremot är det nog så att när det beslutas om något i Sverige så tenderar medborgarna att sedan tro att det alltid har varit så. ;)


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Griseknoen35

    Det är inget fel på föräldrarna alls. Testa själv att komma till ett nytt land, nytt språk och kunna/veta allt som det landet har direkt. Regler, lagar, rekommendationer, normer, seder mm. Dem kanske inte ens har snö/is där dem kommer ifrån? Det du kunde ha gjort var att prata med dem, man kan göra sig förstådd även om man inte talar samma språk. Bara för att föräldrarna inte kan svenska betyder det inte att dom är koko eller dumma i huvudet.

  • smenskelling
    Griseknoen35 skrev 2015-01-27 13:56:10 följande:

    Det är inget fel på föräldrarna alls. Testa själv att komma till ett nytt land, nytt språk och kunna/veta allt som det landet har direkt. Regler, lagar, rekommendationer, normer, seder mm. Dem kanske inte ens har snö/is där dem kommer ifrån? Det du kunde ha gjort var att prata med dem, man kan göra sig förstådd även om man inte talar samma språk. Bara för att föräldrarna inte kan svenska betyder det inte att dom är koko eller dumma i huvudet.


    Jag skulle då aldrig ; Lämnat mina barn ensamma , särskilt inte så små som 3 åring tillsammans med en annan unge ! Utan uppsikt. Alla barnen va där utan någon vuxen. De verkar inte ett dugg rädd om sina barn. Och det är sunt förnuft av en vettig förälder som samtliga inte verkar ha. Visa ska bara inte ha barn. Och !! Kommer man till ett annat land så ska man kolla upp vad som gäller.! Samt lära sig språket. Hur skulle jag pratat med föräldrarna tycker du?? När de inte ens va på plats ????
  • Donum
    smenskelling skrev 2015-01-27 15:19:49 följande:

    Jag skulle då aldrig ; Lämnat mina barn ensamma , särskilt inte så små som 3 åring tillsammans med en annan unge ! Utan uppsikt. Alla barnen va där utan någon vuxen. De verkar inte ett dugg rädd om sina barn. Och det är sunt förnuft av en vettig förälder som samtliga inte verkar ha. Visa ska bara inte ha barn. Och !! Kommer man till ett annat land så ska man kolla upp vad som gäller.! Samt lära sig språket. Hur skulle jag pratat med föräldrarna tycker du?? När de inte ens va på plats ????


    Rätt många 70-talister som borde varit döda och 40-talister som inte borde ha fått barn då...
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • smenskelling
    Donum skrev 2015-01-27 15:31:33 följande:

    Rätt många 70-talister som borde varit döda och 40-talister som inte borde ha fått barn då...


    Jaaa för det går att jämföra med Dåtid och Nutid!! Blir inte förvånad, så många störda människor som föder barn utan att ta ansvar för dem.
  • Donum
    smenskelling skrev 2015-01-27 15:39:46 följande:

    Jaaa för det går att jämföra med Dåtid och Nutid!! Blir inte förvånad, så många störda människor som föder barn utan att ta ansvar för dem.


    Ja, absolut jämförbart när man inte begriper att det beror på normer och inte att människor är "störda". Om du är uppvuxen utan hjälm som norm så tämker du inte på att ha hjälm, i synnerhet när ingen annan har det. Det är faktiskt bara knappt 10 år sedan det blev lag på hjälm för barn under 15 år. Jag är tillräckligt gammal för att veta att 40-talisterna inte är "störda". Är du?

    Jag tror inte heller att alla som körde utan bilbälte innan det blev lag på det är "störda".
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • sextiotalist

    Att äldre syskon tar hand om yngre syskon är norm i många andra kulturer. Att använda hjälm vid skridskoåkning och andra aktiviteter är relativt nytt även i Sverige.

    Nej, de är varken störda eller nonchalanta. De har sina normer och är man inte van vid våra faror så ser man dom inte. Fråga en australiensare om han/hon skulle lyfta en hög med löv, tror inte det..

    Vilka är galningarna som steker sig i solen under zenit, ju galna nordbor som inte ser faran med sol.

  • Natulcien

    Svaret på din fråga är: Det är inget fel alls på föräldrarna. Faktiskt.
    På 70-talet hade man inte hjälm i Sverige heller. Och jag kan inte säga att det var fel på mina föräldrar bara för det. Det var så då. Rådande norm.

    Men du tycker att "det är fel på" alla som inte gör så "som vi gör i Sverige"? Eller hur tänker du?

    Och varför skulle de behöva tala svenska om du visade hur hjälmen skulle sitta?

  • Natulcien
    smenskelling skrev 2015-01-27 15:19:49 följande:
    Jag skulle då aldrig ; Lämnat mina barn ensamma , särskilt inte så små som 3 åring tillsammans med en annan unge ! Utan uppsikt. Alla barnen va där utan någon vuxen. De verkar inte ett dugg rädd om sina barn. Och det är sunt förnuft av en vettig förälder som samtliga inte verkar ha. Visa ska bara inte ha barn. Och !! Kommer man till ett annat land så ska man kolla upp vad som gäller.! Samt lära sig språket. Hur skulle jag pratat med föräldrarna tycker du?? När de inte ens va på plats ????
    Sunt förnuft? Vem bestämmer vad som är sunt förnuft? Är det sunt förnuft att hävda att det är fel på alla människor som inte använder hjälm på skridskobanan?

    Klart att de är rädda om sina barn! Vem är du att bestämma att de inte är rädda om sina barn? Men i många länder har man en kultur av att alla vuxna ser efter allas barn. Här i Sverige ser många bara sig själv och sina barn och skiter i andra. Kulturkrock kallas det.
Svar på tråden Vad är det för fel på föräldrarna? !