• Momag

    Förberedelser inför hemförlossning?

    Pga rådande omständigheter i förlossningsvården förbereder jag mig för att föda hemma. Tredje barnet. De första två födda utan komplikationer på sjukhus. Barnet är fullgånget och fixerat.

    Ni som har erfarenhet av att föda hemma, hur förbereder jag hemmet? Vad är viktigt införskaffa och var håller vi bäst till? Badrummet eller sovrummet?

  • Svar på tråden Förberedelser inför hemförlossning?
  • Mika86

    Inte insatt i planerad hemförlossning men hade gärna haft det.

    Mitt råd är dock antingen väldigt väl inplastat eller i typ duschen där det är lätt att rengöra, har skurat en bil efter förlossning men sa då att det få bli duschen näst

  • Smulu

    Badrummet eller sovrummet beror väl på hur bra med plats ni har i de olika rummen.

  • Momag
    Mika86 skrev 2015-01-27 13:21:28 följande:

    Inte insatt i planerad hemförlossning men hade gärna haft det.

    Mitt råd är dock antingen väldigt väl inplastat eller i typ duschen där det är lätt att rengöra, har skurat en bil efter förlossning men sa då att det få bli duschen näst


    Haha! Ja det är väl just att slippa skura bilen som fått mig att fundera i dessa banor! Tyvärr har vi inte obegränsad tillgång på varmvatten, och inget badkar, annars hade det varit ett bra val. Det kanske är ett stort problem att varmvattnet tar slut efter en stund..?
  • Momag
    Smulu skrev 2015-01-27 13:28:02 följande:

    Badrummet eller sovrummet beror väl på hur bra med plats ni har i de olika rummen.


    Gott om plats i båda rummen. :)
  • Mika86
    Momag skrev 2015-01-27 13:29:20 följande:

    Haha! Ja det är väl just att slippa skura bilen som fått mig att fundera i dessa banor! Tyvärr har vi inte obegränsad tillgång på varmvatten, och inget badkar, annars hade det varit ett bra val. Det kanske är ett stort problem att varmvattnet tar slut efter en stund..?


    Är det pga snabb förra förlossning du är rädd att inte hinna?

    Trodde det va lite planerad hemförlossning med bm på plats.

    Pga att jag födde förra i bilen så fick jag tid för planerad igångsättning denna gången, borde du väl kunna få om förra va snabb?
  • Momag

    Förra va snabb, men jag vill inte bli igångsatt. Sist hann vi precis fram. Nu vet jag hur hårt pressade förlossningsmottagningarna är och det känns så jobbigt att inte få veta var jag får komma, om jag får stanna över natten osv. Förbereder jag mig mentalt och materiellt för att föda hemma så känns det kanske tryggare. Barnmorska finns tillgänglig.

  • Trippelmamma76

    Om det är en planerad hemförlossning så ska väl den planeringen göras upp med sjukvårdspersonal, fr a den barnmorska som ska ansvara?? Det är väl inget man ska behöva gissa sig till?

    Själv skulle det aldrig falla mig in att föda hemma, men mina förlossningar har visserligen inneburit risk för mitt liv på olika vis.

  • Mika86

    Rekommenderar en planerad igångsättning alt en planerad hemförlossning med bm på plats.

    Det kan faktiskt bli komplikationer även om tidigare förlossningar gått bra

  • Esoada
    Momag skrev 2015-01-27 20:06:53 följande:

    Förra va snabb, men jag vill inte bli igångsatt. Sist hann vi precis fram. Nu vet jag hur hårt pressade förlossningsmottagningarna är och det känns så jobbigt att inte få veta var jag får komma, om jag får stanna över natten osv. Förbereder jag mig mentalt och materiellt för att föda hemma så känns det kanske tryggare. Barnmorska finns tillgänglig.


    Var bor du?
Svar på tråden Förberedelser inför hemförlossning?