• mr me

    Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"?

    Feminismen är ett intressant västerländskt samhällsfenomen som jag funderat över sedan åtminstone gymnasieåren. Den har på något sätt fötts utifrån en kommunistisk vanföreställning om att alla människor är identiska. Att män och kvinnor föds med lika biologiska förutsättningar.

    När verkligheten inte stämmer överens med den feministiska ideologin, när löner, brottsstatistik eller yrkesval skiljer sig åt mellan könen, så börjar man att leta syndabockar. Man identiferar ett "dom", en ondsint "privilegierad" klass av människor som förtrycker kvinnor. Individer som kan klumpas ihop som sexister, rasister, vita, heterosexuella, medelålders och kanske inte minst MÄN.

    Givetvis ifrågasätter man inte ens om premisserna för de antaganden man gjort är sanna. Istället skapar man en "vetenskap", så kallad genusvetenskap, som bygger på falska axiom som inte får ifrågasättas. Enligt den är det så kallade "patriarkatet" en objektiv sanning och alla förklaringsmodeller och all "forskning" ska sedan utgå ifrån detta perspektiv.

    Hur blev det egentligen så snett?

    Själv blir jag mer och mer övertygad om att feminismen är sprungen ur det jämställda samhället, inte tvärtom. Jag ser mer och mer feminismen som en motreaktion mot den jämställda mannen och det jämställda samhället.

    Den västerländska kvinnans hat mot männen har fötts ur ett missnöje över att männen inte längre uppfattas vara män. När kvinnor läser om ännu en överfallsvåldtäkt vänder sig instinktivt hatet mot de vita, svenska, männen. Mot "gubbslemmet". Inte mot grupper i samhället som begår våldtäkterna, utan mot oskyldiga, ofta skötsamma, män som bidragit till det jämställda samhället.

    Jag tror att många kvinnor innerst inne är missnöjda över det jämställda samhället och känner sig otrygga och oroade i ett samhälle där de förväntas vara någonting annat än kvinnor. Därför vänder sig det feministiska hatet mot de män som feministerna upplever har tagit ifrån dem rätten att vara kvinnor.

    Över 90 procent av alla överfallsvåldtäkter begås inte av vita, svenska män. Inte heller hedersvåld och förtryck är typiskt svenska fenomen. Majoriteten av de kvinnor som söker sig till kvinnojourer har en icke-svensk kulturell bakgrund.

    Trots det är det här frågor som feminister sällan vill diskutera. Hatet är ständigt riktat mot den svenska mannen, mot den vita mannen, mot det västerländska och inte så få feminister inleder förhållanden med män från främmande kulturer som har en så kallad "patriarkal" syn på förhållanden.

    Den här tråden kommer att explodera när feministerna får se den. Och som vanligt kommer jag få en del otrevliga hotfulla mail från "de goda" feministerna som har en svartvit värld närd av ett hat och ett missnöje de kanske själva inte riktigt förstår varför de har.

    Men jag tror att jag börjar förstå varför. Man kan inte göra våld på den mänskliga naturen utan att det får konskvenser. Så vad tror ni, Familjeliv, om min tes? Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"? Är feminismen den västerländska kvinnans motreaktion mot en jämställdhet som hon egentligen avskyr?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"?
  • mr me
    glutten skrev 2015-01-27 15:34:39 följande:

    Det var inte många rätt där du. Läs på lite om när (och hur) feminismen startade vet jag.


    Det har jag gjort.

    Kan du pekar ut något som är fel? Eller lansera en egen tes? Eller komma med någon slags substans i ditt nästa inlägg?

    De vore ganska roligt som omväxling att se en feminist prestera ett inlägg som är genomtänkt, väldisponerat och innehåller något tänkvärt.

    Cool
  • Anonym (Beorn)

    Möjligen är ditt enorma kvinnohat en produkt av både jämställdheten, feminismen och kvinnans frigörelse, vissa män har svårt att ta detta eftersom de är antingen psykopater eller inte tillräckligt jagstarka för att ha en egen identitet utan någon att trampa på, men det är ju något helt annat än den rappakalja du bjuder på i trådstarten. Om jag var du skulle jag nog börja nysta i den änden, du kan säkert få en del intressanta svar av dig själv.

  • Anonym (*)
    Anonym (Beorn) skrev 2015-01-27 15:42:58 följande:

    Möjligen är ditt enorma kvinnohat en produkt av både jämställdheten, feminismen och kvinnans frigörelse, vissa män har svårt att ta detta eftersom de är antingen psykopater eller inte tillräckligt jagstarka för att ha en egen identitet utan någon att trampa på, men det är ju något helt annat än den rappakalja du bjuder på i trådstarten. Om jag var du skulle jag nog börja nysta i den änden, du kan säkert få en del intressanta svar av dig själv.


    Mycket bra analys.

    Hat och rädsla för vissa grupper kommer inifrån.
  • glutten
    mr me skrev 2015-01-27 15:40:58 följande:
    Det har jag gjort.

    Kan du pekar ut något som är fel? Eller lansera en egen tes? Eller komma med någon slags substans i ditt nästa inlägg?

    De vore ganska roligt som omväxling att se en feminist prestera ett inlägg som är genomtänkt, väldisponerat och innehåller något tänkvärt.

    Cool
    Det finns noll poäng för mig att lägga tid på något du lika gärna kan lära dig genom att googla. Problemet är att du absolut inte vill lära dig, så att börja diskutera med dig är fullständigt lönlöst.

    Du säger: Det här går feminismen ut på! Därför är den dålig!

    Jag säger: Du har helt missuppfattat ett antal grundläggande saker, och du gör extremt ohederliga tolkningar och drar enormt märkliga slutsatser utifrån dina egna missuppfattningar.

    Ergo: Orkar ej. Har haft diskussioner som den här vääääldigt många gånger. Alla dina frågor i TS kan du dessutom få svar på om du bara googlar. Men det finns säkert andra som vill bråka lite, så lycka till!
  • Anonym (suck)
    Anonym (Beorn) skrev 2015-01-27 15:42:58 följande:

    Möjligen är ditt enorma kvinnohat en produkt av både jämställdheten, feminismen och kvinnans frigörelse, vissa män har svårt att ta detta eftersom de är antingen psykopater eller inte tillräckligt jagstarka för att ha en egen identitet utan någon att trampa på, men det är ju något helt annat än den rappakalja du bjuder på i trådstarten. Om jag var du skulle jag nog börja nysta i den änden, du kan säkert få en del intressanta svar av dig själv.


    Kan bara hålla med.

  • Anonym (källa?)
    mr me skrev 2015-01-27 15:16:19 följande:

    Över 90 procent av alla överfallsvåldtäkter begås inte av vita, svenska män.


    Men hur vet du det?
  • mr me
    Anonym (källa?) skrev 2015-01-27 15:50:30 följande:
    Men hur vet du det?
    Jag gjorde helt enkelt så att jag kollade med ett antal tingsrätter. Det är ganska enkelt att maila till Sveriges tjugo största, begära ut målförteckningar och skumma igenom dem. Det ger inte en exakt siffra, men tillräckligt bra för ändamålet.
  • mr me
    Bjoer skrev 2015-01-27 15:52:53 följande:

    Men lol, läs lite historia.


    Det har jag gjort, jag har läst en hel del historia. Har du själv läst historia och vad är det du vill upplysa mig om eller anser att jag förbiser i sådana fall?
Svar på tråden Är feminismen en produkt av den "jämställde mannen"?