• jaksu

    Levaxin

    Jag äter Levaxin 25 mg (den minsta dosen) Mitt TSH värde ligger på 5,5. Börjar ana om jag kanske borde äta en högre dos? Hör överallt (förutom från min läkare) att det är på tok för högt värde!


    Ger min lilla dos på 25 mg någon skillnad till ett värde på under 2,5?? 

  • Svar på tråden Levaxin
  • Jag är bara jag

    Ja,du ska definitivt ha en högre dos! 5,5 är på tok för högt. Jag hade 3,5 när jag fick levaxin,började med 25 mg,höjde efter 5 veckor,höjde igen efter ett tag så jag gick på 75 mg i flera år. Din låga dos gör ingen skillnad. Först i höstas blev värdet för lågt så jag fick sänka dosen igen.

  • jaksu

    Tusan då, vad är det med läkare nu för tiden?? Jag frågade även om det var några problem att bli gravid pga mina värden, men det var absolut ingen fara sa han! Jag antar att man inte kan ta extra själv utan får kontakta min läkare igen?

  • jaksu

    Kan även tillägga att han sa att jag egentligen inte är behov utav att äta Levaxin just nu men fick utskrivet iallafall. 

  • Jag är bara jag

    Jag går på en IVF-klinik där man måste ha under 2,0 och helst under 1,0 så ja,det kan både försvåra att bli gravid och öka risken för missfall. Byt läkare om han inte lyssnar!

  • jaksu

    Jag har, som tur är, en mamma som jobbar inom vården och hon ska höra med en som jobbar på medicin vart jag kan vända mig och få bäst hjälp. Känns bara så himla surt att man själv som patient ska få undersöka i det här och KRÄVA hjälp för att ens värden ska bli bra. Tur jag har er här på familjeliv för både råd och stöd!

  • Jag är bara jag

    Du är inte den förste och tyvärr inte den siste som måste trilskas med läkare om just det här med TSH!  Hoppas du får hjälp nu. {#emotions_dlg.flower}

  • enimini

    TSH bör ligga på under 2. Fritt T3 bör ligga på ca 75% inom referensvärdet och Fritt T4 på 50% för OPTIMAL hälsa. Sen kan det vara individuellt, en del kan känna sig hyper på dessa värden, andra för låga.

    De som ligger på botten/gränsen av referensvärdena brukar ofta ha kliniska symptom på hypo, så det är viktigt att man har en läkare som kan detta, tyvärr är det inte alla som fattar detta med individuella referensvärden.

    En bra läkare anpassar medicineringen genom att gå på de kliniska symptomen när diagnos har ställts. Så frågan är; hur mår du? Känner du dig hypo? Och vad är dina FT3 och FT4 värden? Det är trots allt dom som påverkar måendet, inte TSHet. Egentligen är TSHet endast hjälpsamt till att hitta att nåt är fel med sköldkörteln, början på diagnos. Efter det så säger det inte så mycket. En del får ett väldigt pressat TSH efter behandling, speciellt med naturligt hormon som Armour utan att för den delen vara det minsta överbehandlade.

    De flesta patienter blir underbehandlade även långt efter att diagnos ställts och medicinering satts in, just för att läkare är "TSH-dyrkare". Därför gäller det att "utbilda" sig själv om allt man kan komma över gällande detta och stå upp för sig själv. Ge dig inte, lägg dig inte ner bara för att dina prover är inom gränsen. Det kan göra stor skillnad i kvalitén på en hälsa genom att vara optimal eller bara följa läkarens regler.

  • Anonym (sixten9)

    det är sånt där en äter va om man vill få igång skitningen?
    Få sprätt på magen med andra ord..

    Då ska jag ge ett litet tips som är bättre, ta en matsked linfrön och blanda ut i ett glas vatten. Så håller du för näsa och drecker o ser glad ut!

    Kärringen min dricker sånt där och ta mej fan att det fungerar för hon gör då inget annat än springer på toan och lämnar fartränder ätter sig i toaletten!


    Bruna ränder,, o fruntimmer klagar på oss karlar att vi inte fäller tillbaka toalettringen efter oss, va sjutton är det i jämförelse med en fru som skiter fast i toan?!

  • Jag är bara jag
    Anonym (sixten9) skrev 2015-01-27 18:57:51 följande:

    det är sånt där en äter va om man vill få igång skitningen?
    Få sprätt på magen med andra ord..

    Då ska jag ge ett litet tips som är bättre, ta en matsked linfrön och blanda ut i ett glas vatten. Så håller du för näsa och drecker o ser glad ut!

    Kärringen min dricker sånt där och ta mej fan att det fungerar för hon gör då inget annat än springer på toan och lämnar fartränder ätter sig i toaletten!


    Bruna ränder,, o fruntimmer klagar på oss karlar att vi inte fäller tillbaka toalettringen efter oss, va sjutton är det i jämförelse med en fru som skiter fast i toan?!


    Du har fullständigt missförstått! Levaxin äter man om man har problem med sköldkörteln.
  • Anonym (sixten9)
    Jag är bara jag skrev 2015-01-27 19:01:40 följande:
    Du har fullständigt missförstått! Levaxin äter man om man har problem med sköldkörteln.
    Där ser man på haha men kändes ändå skönt att få in lite hämnd och tala om hur ett toalett besök ser ut efter min tant!
  • Jag är bara jag
    Anonym (sixten9) skrev 2015-01-27 19:12:03 följande:
    Där ser man på haha men kändes ändå skönt att få in lite hämnd och tala om hur ett toalett besök ser ut efter min tant!
    Jag tycker du ska ta det med tanten ifråga.  Flört 
  • jaksu

    Jag mår ganska bra i övrigt, väldigt trött men det är pga brist på D-vitamin så nu tar jag 1,5ml D-droppar om dagen. Jag har ju ganska många symptom men inga som jag lider något större av, jag är inte överviktig vilket är väldigt vanligt med detta.


    Det enda jag lider av är att jag har svårt att bli gravid men där spelar min PCO in också. Vill bara få ordning på värdena så att jag kan börja med pergotime.

  • Velveteen
    Jag är bara jag skrev 2015-01-27 15:47:20 följande:

    Jag går på en IVF-klinik där man måste ha under 2,0 och helst under 1,0 så ja,det kan både försvåra att bli gravid och öka risken för missfall. Byt läkare om han inte lyssnar!


    Hej! Intressant kommentar! När jag gick hos landstinget och gjorde IVF så ville de också att mitt TSH skulle ligga runt eller under 1. Och det "fungerade", vi fick ett barn. Men när vi nu försöker få till ett syskon på en privatklinik så har de TSH 2 som maxgräns, jag ligger inte så högt, men på 1,7 och det har inte funkat än att bli gravid. Men jag hittar inte något skrivet nånstans från någon vårdinstans att det är bra att ligga under 1. Dvs varför klinikerna har så olika värden!??
Svar på tråden Levaxin