• Anonym (Ledsen)

    Tiggarna i Sthlm

    Idag när jag var i stan så gick jag förbi en kvinna som satt och tiggde. Hon hade ingen jacka och visade mig med kroppsspråket att hon frös. Jag tyckte så oerhört synd om henne att jag köpte en varm jacka till henne på en affär (halva reapriset så den kostade bara 400 kr, men ändå). Sagt och gjort så gick jag tillbaka till kvinnan och gav henne jackan. Döm om min förvåning när hon med ett missnöjt ansiktsuttryck river åt sig jackan, lägger den på marken bakom sig och sträcker fram handen mot mig och vill ha pengar! Antagligen gick hon medvetet utan jacka för att få sympatier. Jag gick förbi igen efter 30 minuter och inte ett spår syntes av jackan...

    Jag har alltid "försvarat" tiggarna när folk har pratat om att det är organiserad verksamhet mm. Jag har också gett pengar då och då, samt tänkt att skriverier som ovan är av SD-sympatisörer... Nu vet jag bättre :( Vet egentligen inte vad jag har för syfte med detta inlägg, jag ville nog bara skriva av mig. Känner mig ledsen, korkad och har så uppenbart blivit utnyttjad. Jag är inte fattig, men hade kunnat spendera dessa 400 kr på något fint till mina barn eller stöttat de som säljer situation Stockholm. Jag har inte berätta detta för mina vänner eftersom jag skäms över att vara så lättlurad.

    Vad är era tankar kring detta?

  • Svar på tråden Tiggarna i Sthlm
  • Tihi

    Mina tankar är att om man nu vill stödja något så ska man stödja en organisation där man vet att det man ger hamnar till verkligt behövande och i rätta händer och inte till lurendrejare som tiggaren du råkade ut för.

  • Anonym (Ledsen)
    Tihi skrev 2015-01-27 16:54:56 följande:

    Mina tankar är att om man nu vill stödja något så ska man stödja en organisation där man vet att det man ger hamnar till verkligt behövande och i rätta händer och inte till lurendrejare som tiggaren du råkade ut för.


    Absolut, jag stödjer andra organisationer också. Har väl lärt mig nåt av detta...
  • Anonym (joråsåatte)

    Tja, min första tanke var att det var aningens naivt att gå in och spendera 400 kr på en jacka som du säger var på halva reapriset dvs som då från början kostat en bit över tusenlappen.  Du kunde lika gärna gett kvinnan en femtilapp så kunde hon köpt en begagnad jacka någonstans om hon ville eller köpt mat för pengarna om hon hellre ville det.

    Sen brukar just SD-anhängara berätta om sådana här incidenter. De brukar också skriva att de blev så förvånade för de trodde att det var påhitt från just SD-anhängare....just sayin'

  • Donum

    Jag undrar lite... Om man tycker att tiggare lever lyxliv på vad de får och att det är orättvist på något sätt, varför börjar man inte tigga själv då?


    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Anonym (joråsåatte)
    Donum skrev 2015-01-27 18:08:28 följande:

    Jag undrar lite... Om man tycker att tiggare lever lyxliv på vad de får och att det är orättvist på något sätt, varför börjar man inte tigga själv då?


    En utmärkt fråga 
  • Anonym (Ekonomisk)

    Din tanke var ju god, men att köpa en sån dyr jacka till en tiggare? Som dessutom inte blev det minsta tacksam. Nej, det är bättre att skänka pengar till Rädda Barnen typ. 

  • Madmoiselle

    Dömmer du alltid en hel grupp människor för att en individ beter sig illa ur den gruppen? Om en tandläkare beter sig illa mot dig på ett mingelparty, är alla tandläkare idioter då? Om en kristen är otrevlig och dryg är alla kristna det då? Om en muslim är fundamentalist, är alla muslimer fundamentalister då? Eller är det bara vissa grupper där en individ får representera alla? För du vet väl att tiggarna är individer också va? De är inte en homogen grupp på något sätt där alla är exakt likadana.

    Vad gäller ligor så är det bara en myt, läser du på ser du att alla som jobbar med det här eller har större kunskaper om tiggarna än vi Svenssons inte har hittat minsta bevis som tyder på tiggarligor, det är för dåligt betalt för det.

  • Anonym (Slödder)

    Sluta ge tiggarna NÅGOT alls så är snart våra butiksentréer fena och fina igen.

  • Anonym (rutan)

    jag kan tänka mej att du blev ledsen, men då igen, de sitter ju å tigger pengar, inte kläder, och anledningen till att personen satt utan jacka är högst troligen att den fiskar sympatier ( nu säger jag nte att personen satt och tiggde för skojs skull, bara att det kanske kommer mera pengar att sitta och tigga utan jacka än med jacka på) .

    Förut när jag rökte brukade jag slänga en cigg åt dom när jag gick om, det var dom alltid nöjd över. Tackade och tog emot.

  • Anonym (snäll)

    Även om hon hade verkat glad för jackan hade jag inte valt det sättet att hjälpa på. Jag ger aldrig tiggare direkt utan ger till organisationer.

Svar på tråden Tiggarna i Sthlm