• nov
    Äldre 27 Jan 17:14
    1222 visningar
    8 svar
    8
    1222

    Tar examen: jobb eller barn först?

    Tar examen till sommaren och jag har funderat på vad som är bäst att göra. Leta jobb kommer jag göra snart oavsett, men chansen för en fast anställning snart är inte så hög. Har ett stabilt förhållande sedan några år tillbaka, partnern har fast anställning idag. Vi är redo för barn.

    Jag vet att mycket spelar roll, men generellt sett, vad är ett smart val?
    Att jag som kvinna försöker att få en anställning, med förhoppning på fast anställning inom en snar framtid och vänta med barn?
    Eller att jag satsar på barn efter examen och tar jobbet senare?

    Jag tänker ur ett ekonomiskt perspektiv, och vill höra vad folk har för tankar, tips, förslag osv kring detta.
    Eftersom det ofta finns såna här val för oss kvinnor kan det bli en intressant diskussion.

  • Svar på tråden Tar examen: jobb eller barn först?
  • Äldre 27 Jan 17:53
    #1

    Jobb först. Vad ska du annars leva på som föräldraledig. Plus att det är lättare att få jobb med en färsk examen än med en flera år gammal.

  • Äldre 27 Jan 17:53
    #2

    Jag skulle jobba först. Utbildning är en färskvara och jag tror att det är bra att komma ut och börja jobba innan man börjar skaffa barn. Många vill dessutom skaffa barnen tätt och då går åren och utbildningen blir ännu äldre.

  • Äldre 27 Jan 18:06
    #3

    Jobb. Utan erfarenhet blir du omsprungen i kampen om jobb när din examen blir gammal.

  • MalinA­87
    Äldre 27 Jan 20:18
    #4

    Jag valde jobb först efter min examen. Fick fast jobb innan jag var klar med examensarbetet. Jag var 24 när jag tog examen.

    Hur gammal är du? Och vad har du pluggat?

  • nov
    Äldre 27 Jan 21:33
    #5

    Tack för era svar. Det låter klokt som ni säger att söka efter jobb först med en färsk examen.
    Är 27 och tar examen som beteendevetare.

  • MalinA­87
    Äldre 27 Jan 21:50
    #6

    Jag är 28 och tog examen som beteendevetare :)

  • Äldre 28 Jan 08:58
    #7

    Jag tycker man får tänka lite långsiktigt och se till sitt eget behov av trygghet.
    Är det viktigt för dig att ha ett jobb att komma tillbaka till eller är du en person som kan ta någon annan sorts jobb om du inte får jobb som det du är utbildad till, direkt efter ledigheten?
    Vad har ni för ekonomi, behöver du höja din SGI innan ni skaffar barn?
    Har ni andra saker ni vill kunna göra under den första tiden med barn som kommer kosta pengar, jag tänker resor, hobbies, byta boende mm?

    Jag kan bara tala för mig själv men för mig var det jätteviktigt att ha ett jobb jag trivdes med, en fastställd SGI och något att komma tillbaka till. Den tryggheten var viktig för mig. Jag visste också att vi hade en kollektivavtalad föräldralön och att jag kunde komma in och jobba extra vid behov.
    Nu råkade det bli så att jag skolade om mig efter min föräldraledighet så jag gick från föräldraledig till student och sedan vidare på ett nytt spår. Men det berodde på helt andra saker
    För oss var det också viktigt att ha så pass bra föräldrapenning att vi kunde ta ut relativt sett få dagar under ledigheten och spara till senare. Och det har varit guld värt att kunna ha långa sommarledigheter tillsammans.

    Å andra sidan går ju det mesta att lösa MED barn också, det ska man väl inte glömma

  • Äldre 25 Feb 17:07
    #8

    Jag tycker att du ska försöka få ett jobb, även om det inte blir en fast tjänst så har du fått lite erfarenhet och fått in en fot på arbetsmarknaden. Det är inte billigt att skaffa barn, det kostar mer än man tror och det är skönt att veta att man har en trygghet. Det kan också vara bra att börja jobba när kunskaperna är någorlunda färska. Jag själv gjorde lite annorlunda. Jag var höggravid på examensdagen på högskolan och var hemma ca 1 år innan jag fick en fast tjänst som jag inte kunde tacka nej till. Det fungerade också, så egentligen är det upp till dig och din partner. Det är naturligtvis viktigt att ni är överens och att ni är medvetna om att ett barn kostar pengar. För att få ner kostnaderna är second hand att rekommendera. Man behöver ju inte köpa en ny barnvagn t e x. Det är alltid bra att planera lite för framtiden och se lite hur en liten bebis får/tar plats i er värld. När jag började jobba så kunde min sambo inte vara pappaledig på heltid, han var hemma 3 dagar/vecka och de andra två dagarna tog min svärmor hand om dottern. Det blev en stor hjälp för oss och viktigt att att ha ett kontaktnät nära oss, släkt och vänner.  Så ur ekonomisk synvinkel är det bäst att skaffa jobb först, men om ni är redo att bilda familj så funkar det också. Lycka till med beslutet :)

Svar på tråden Tar examen: jobb eller barn först?