• Äldre 27 Jan 17:53
    606 visningar
    4 svar
    4
    606

    Funderingar på kopparspiral

    Gick på p-piller i flera (10+) år, men hade ett uppehåll på några år och körde med kondom istället. Då fick jag väldiga problem med finnar. Särskilt på ryggen.
    Så för två år sen gav jag upp och skaffade p-piller igen. Finnarna försvann nästan direkt.
    Nu har jag fått veta att min pappa har haft blodpropp (han var ca 60-61 år då) och på min pappas sida av släkten har de dåligt hjärta och högt blodtryck.
    Detta gjorde att när jag ville förnya mitt recept på p-piller senast så tvekade barnmorskan av de anledningarna. Hon sa att de inte skrev ut piller om man har nära anhörig som haft blodpropp före 65 års ålder.
    Hon skulle återkomma om det hela, men har inte gjort det på snart två veckor. Nu har mina piller dessutom tagit slut.

    Jag funderar då istället på att testa kopparspiral, men är jättenervös inför detta. Jag kan inte för mitt liv förstå hur de kan föra in den där inuti mig utan att det måste göra tok-ont. :o
    Jag har tid bokad hos barnmorska den 13 februari, och tänker då kolla upp möjligheten att ha spiral. Problemen med finnar kommer säker komma tillbaka, men det får jag väl leva med...
    Ni som har kopparspiral, berätta! Gjorde det ont att sätta in den? Känner ni av den alls? Känns den av vid samlag? Blev mensvärken värre?

  • Svar på tråden Funderingar på kopparspiral
  • K grrl
    Äldre 27 Jan 18:05
    #1

    Jag har kopparspiral, det gjorde inte ont att sätta in den, men däremot fick jag typ mensvärk ett par dagar. Älskar den! Har inte mer mensvärk, men blöder våldsammare - det är som om allt kommer inom två dagar och så är resten lite stänk före och efter.

  • Äldre 5 Feb 07:07
    #2

    Jag har också haft kopparspiral och min erfarenhet är inte rolig. Jag tog ut den efter 8 månader och den dagen var helt underbar.
    Det gjorde riktigt riktigt ont att sätta in den, tog ipren ca 30 min innan men vad hjälpte det?
    Efter insättningen hade jag jätte ont där den satt, kunde inte ha byxor på mig på 3 dar. Låg naken på soffan på rygg konstant i 3 dar..hade det svårt att resa på mig och gå på toa. Att sova var ett kapitel för sig, kunde endast ligga på rygg medan det hela tiden var smärta som kom och gick i olika styrkor.
    När mensen sen kom så fick jag mensvärk som kändes som knivar 5 dar innan mensen som sedan fortsatte 4-5 dar efter att mensen började.
    Jag blödde kraftigt  de 7 första dagarna och mensen varade aldrig mindre än 10 dar i streck.
    Sen hade jag uppehåll ifrån helvetet i ca 2 veckor sen började proceduren om.

    Jag kan inte rekommendera spiral men alla har ju inte samma upplevelse.
    Det gjorde dock inte alls ont att ta ut den.

  • Anonym (!!!!!­)
    Äldre 19 Feb 23:48
    #3

    Såg på datumet att ut förmodligen redan satt in den men jag skriver detta ändå ifall någon annan funderar på detta.

    Jag satt in en kopparspiral för ungefär ett år sedan och jag har inte fött barn. Jag vill såklart inte skrämma någon men den upplevelsen var fruktansvärt traumatisk för mig. Det är den värsta smärtan jag någonsin varit med om. Jag fick höra att det kunde "kännas lite" att stoppa in en kopparspiral när man aldrig fött barn, det var nog the understatement of the year! Värken efteråt höll i sig i 3(!!) dygn som började släppa när jag skulle ringa akuten. Från första dagen hade jag blödningar under hela perioden som spiralen var i och jag gav det ändå 1,5 år eftersom jag inte klarade av att ta ut den pga den traumatiska upplevelsen. I efterhand har jag fått en gynekologskräck och hyser agg mot allt som heter preventivmedel. Symptomen är väldigt vanliga, men av någon anledning så "hyschas" det med dom. Att det gör j'vligt ont att sätta in en spiral för någon som aldrig förr barn är inte heller okänt. Tänk på detta och läs verkligen på innan du bestämmer dig, fråga vänninor och lita på din magkänsla. Om jag hade vetat hur ont det skulle göra att sätta in den skulle jag aldrig i min vildaste fantasi ens fundera på att sätta in den.

  • Äldre 20 Feb 00:04
    #4

    Hur gick det? Jag funderar också på kopparspiral så skulle vara intressant att läsa! :)

Svar på tråden Funderingar på kopparspiral