• Anonym (Flick­vännen­)
    Äldre 27 Jan 20:43
    18588 visningar
    84 svar
    84
    18588

    Pinsam middag =(

    Hej! Jag vill bara dela med mig av min senaste upplevelse av min underbara svärfamilj.. Kan verkligen inte låta bli att förundras över sambons familj  

    Idag var vi bjudna på middag hos hans syster. Det började ju bra... eller inte. Varje gång vi blir bjudna på mat har dom lagat för lite och redan när vi kom dit visade det återigen sig direkt att maten inte skulle räcka så hon kommer på den geniala idén att göra korv med bröd till alla barnen (själv har hon tre och vi har ett) eftersom hon hittade ett korvpaket i frysen.. Ett problem bara, vårt barn kan verkligen inte få i sig varmkorv. Så jag erbjöd mig då att köpa hämtmat, men det gick visst inte. Erbjöd mig då att äta varmkorv så att vårt barn kunde få av den "riktiga" maten och det var ju inga problem. Men det visade sig återigen att maten inte räckte i alla fall, så ytterligare en vuxen i sällskapet fick äta varmkorv (3 barn+2 vuxna som delar på ett paket hotdogs). Tänkte då att maten inte är det viktigaste, så jag sätter mig ner och börjar samtala.

    När maten serveras till barnen (alla rymdes inte vid bordet) upptäcker jag att två av barnen sitter med varsin ipad och ser film medans de äter.. Jag försöker prata med barnen men de bara stirrar på mig och svarar inte. Totalt uppslukade av sina filmer. Snoret bara rinner från ena barnet och när min sambo fint påpekar det till sin syster blir hon sur, men torkar inte bort det (!!). Barnen kastar i sig maten med händerna och springer därifrån, utan att tvätta sig, för att spela dataspel. Ja, ni kan ju säkert tänka er själva hur deras ipads såg ut. Sedan när vi vuxna ska börja äta upptäcker jag att det är matrester kvar på mitt porslin. UÄK. Fanns såklart inget mer porslin så jag fick ställa mig och handdiska. Maten var jättegod, det var den. Och det var trevliga samtal. Men under hela middagen fick man ju vara rädd att stolen skulle braka ihop då den knaka och rörde sig bara man lyfte ett lillfinger. Och såklart händer det (lyckligtvis inte mig), stolen som svägerskans man sitter på brakar ihop och han faller till golvet. Såg absolut inget roligt i det, men min svägerska börjar skratta åt honom. När det var dags för efterrätt kom vårt barn vildgråtandes in till oss och berättar att kusinerna inte låtit henne vara med samt sparkat henne. Där var droppen och jag for därifrån. Det händer alltid någonting när vi är hos dem, men oftast blir jag bara ledsen över hur totalt isolerade barnen kan vara från omvärlden. Det enda de gör är att spela/se film och svarar aldrig när man pratar med dem. När vi var barnvakt åt dem en gång då sambons syster skulle på utlandssemester så var det totalförbud på datorer och tv under tiden de var här. I början skrek de och förde ett himla liv.. Men mot de sista dagarna var barnen mycket lugnare, gladare och socialare. Pratade med oss utan problem...

    Förstår inte hur sjabbig man kan tillåta sig själv och sin familj att bli. Verkligen ingen uppfostran alls på barnen. Blir rädd för vad som kommer att hända med barnen om inte föräldrarna tar itu med detta. 

  • Svar på tråden Pinsam middag =(
  • Anonym (What?­)
    Äldre 27 Jan 20:46
    #1
    -1

    Var maten verkligen jättegod? Hotdogs med bröd skrev du att du åt....

  • Anonym (Kalla­)
    Äldre 27 Jan 20:47
    #2
    -1

    Konstigt att du inte är mer förberedd när ni åker dit där, om det alltid är samma sak.

  • Anonym (Flick­vännen­) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 20:51
    #3
    Anonym (What?) skrev 2015-01-27 20:46:46 följande:

    Var maten verkligen jättegod? Hotdogs med bröd skrev du att du åt....


    Det kallas ironi ;) 
  • Anonym (What?­)
    Äldre 27 Jan 20:53
    #4
    +2
    Anonym (Flickvännen) skrev 2015-01-27 20:51:04 följande:
    Det kallas ironi ;) 
    Gör det? Det finns inget i meningarna runt den, som antyder om att det skulle handla om ironi: "Sedan när vi vuxna ska börja äta upptäcker jag att det är matrester kvar på mitt porslin. UÄK. Fanns såklart inget mer porslin så jag fick ställa mig och handdiska. Maten var jättegod, det var den. Och det var trevliga samtal. Men under hela middagen fick man ju vara rädd att stolen skulle braka ihop då den knaka och rörde sig bara man lyfte ett lillfinger."

    Intressant vinkling.
  • Anonym (Flick­vännen­) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 20:53
    #5
    Anonym (Kalla) skrev 2015-01-27 20:47:50 följande:

    Konstigt att du inte är mer förberedd när ni åker dit där, om det alltid är samma sak.


    Man kan aldrig vara helt förberedd eftersom det alltid händer nya saker. Men jag är alltid förberedd på att det inte kommer bli en lugn kväll. Lyckligtvis besöker vi dem inte så ofta. Och lyckligtvis kommer inte de hit, man kan ju undra vad som skulle hända då.. (Vi har bjudit in dem ett par gånger för den goda sakens skull men det är alltid såååå besvärligt för dem att komma för det är så långt och då måste dom ta bilen och så ska barnen kläs på och spännas fast i bilen och bla bla bla. Täckmantel för lathet kallas det. Dom orkar inte ens ta promenader med sin hund utan låter den kissa/bajsa på gården)
  • Anonym (Flick­vännen­) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 20:57
    #6
    Anonym (What?) skrev 2015-01-27 20:53:30 följande:
    Gör det? Det finns inget i meningarna runt den, som antyder om att det skulle handla om ironi: "Sedan när vi vuxna ska börja äta upptäcker jag att det är matrester kvar på mitt porslin. UÄK. Fanns såklart inget mer porslin så jag fick ställa mig och handdiska. Maten var jättegod, det var den. Och det var trevliga samtal. Men under hela middagen fick man ju vara rädd att stolen skulle braka ihop då den knaka och rörde sig bara man lyfte ett lillfinger."

    Intressant vinkling.
    Nähä, tänkte väl inte på att skriva det. Skulle kanske lagt in *ironi* efter texten, men trodde det var ganska uppenbart med tanke på att jag skrev tidigare vad jag åt Maten var absolut god! Jag har inget emot korv med bröd, men trodde ändå att själva ironin gick att förstå eftersom det inte direkt är vad man förväntar sig när man blir bjuden på middag...
  • Anonym (Kalla­)
    Äldre 27 Jan 20:58
    #7
    -1 +1
    Anonym (Flickvännen) skrev 2015-01-27 20:53:54 följande:
    Man kan aldrig vara helt förberedd eftersom det alltid händer nya saker. Men jag är alltid förberedd på att det inte kommer bli en lugn kväll. Lyckligtvis besöker vi dem inte så ofta. Och lyckligtvis kommer inte de hit, man kan ju undra vad som skulle hända då.. (Vi har bjudit in dem ett par gånger för den goda sakens skull men det är alltid såååå besvärligt för dem att komma för det är så långt och då måste dom ta bilen och så ska barnen kläs på och spännas fast i bilen och bla bla bla. Täckmantel för lathet kallas det. Dom orkar inte ens ta promenader med sin hund utan låter den kissa/bajsa på gården)
    Idag var vi bjudna på middag hos hans syster. Det började ju bra... eller inte. Varje gång vi blir bjudna på mat har dom lagat för lite och redan när vi kom dit visade det återigen sig direkt att maten inte skulle räcka 

    Varför äter ni inte innan ni går dit?

  • Anonym (Jisse­s..)
    Äldre 27 Jan 20:59
    #8

    låter nästan som min svärfamilj,, att det finns andra som har samma hemska svärfamilj som jag.

  • Anonym (Kalla­)
    Äldre 27 Jan 20:59
    #9
    -1 +1
    Anonym (Flickvännen) skrev 2015-01-27 20:57:32 följande:
    Nähä, tänkte väl inte på att skriva det. Skulle kanske lagt in *ironi* efter texten, men trodde det var ganska uppenbart med tanke på att jag skrev tidigare vad jag åt Maten var absolut god! Jag har inget emot korv med bröd, men trodde ändå att själva ironin gick att förstå eftersom det inte direkt är vad man förväntar sig när man blir bjuden på middag...
    Konstigt, att du inte förväntar dig det. Du skriver ju att maten aldrig räcker.
  • Anonym (Flick­vännen­) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 21:06
    #10
    -1 +1
    Anonym (Kalla) skrev 2015-01-27 20:59:37 följande:
    Konstigt, att du inte förväntar dig det. Du skriver ju att maten aldrig räcker.
    Jag tror någon känner sig träffad  Jag känner på mig att du är precis som min svärfamilj =) 
Svar på tråden Pinsam middag =(