• Anonym (ts)
    Äldre 27 Jan 20:52
    7204 visningar
    56 svar
    56
    7204

    Är detta skadligt för mitt barn?

    Hon är 14 månader gammal. Är det skadligt för henne att kolla barnsånger på tv 3-4 timmar om dan. Hon älskar det. 

    Är det skadligt att jag säger nej till henne hundra gånger om dan? hon vill pilla och äta allt hon kommer åt. Känns som jag måste säga nej hela tiden. 

    När hon slår och biter mig så säger jag nej högt och bestämt, samt håller fast hennes händer. Då skriker hon och försöker få loss händer och slår mig mer. Hur kan jag få henne att sluta?

  • Svar på tråden Är detta skadligt för mitt barn?
  • Anonym (plupp­)
    Äldre 27 Jan 20:59
    #1
    +1

    Jag skulle nog försöka dra ner tv-tittandet till max 1h/dag, och ha några dagar i veckan då hon inte får titta. Spela musik istället. Jag rekommenderar Wrangsjö "bra att ha låtar" (eller sånger).

    Tror inte att det är skadligt att du säger nej flera gånger, men ge henne positiv kritik och säg "ja, vad bra" eller "duktig" när hon inte gör dumma saker -- så att hon fattar skillnaden.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 21:02
    #2
    Anonym (plupp) skrev 2015-01-27 20:59:06 följande:

    Jag skulle nog försöka dra ner tv-tittandet till max 1h/dag, och ha några dagar i veckan då hon inte får titta. Spela musik istället. Jag rekommenderar Wrangsjö "bra att ha låtar" (eller sånger).

    Tror inte att det är skadligt att du säger nej flera gånger, men ge henne positiv kritik och säg "ja, vad bra" eller "duktig" när hon inte gör dumma saker -- så att hon fattar skillnaden.


    du menar ha musik på men utan bild?
  • Äldre 27 Jan 21:02
    #3
    +1

    Dra ner på tv-tittandet och avled om du kan istället för att alltid säga nej är mitt tips.

  • Anonym (F)
    Äldre 27 Jan 21:06
    #4

    3-4 h om dagen är mkt tid, tv/tittande hjälper inte till med språkutveckling på samma sätt som social interaktion. Tycker att det låter lite orimligt att hon orkar hålla koncentrationen så länge. På sikt kommer det ju bidra till att hon kommer fortsätta vara van att titta på så mkt tv, och kommer att leda till inaktivitet och kanske övervikt. Men framförallt finns det saker som är långt mkt mer utvecklande för henne.

    Ett så litet barn behöver du inte säga nej till hela tiden, prova istället att avleda henne, ta bort saker hon inte får ha eller lyfta bort henne- anpassa miljön, tex stäng dörrar dit hon inte får gå. När hon gör fel, tex slåss eller kastar saker visar du hur man gör istället: " inte slåss, man ska klappa fint"

  • Anonym (.....­)
    Äldre 27 Jan 21:11
    #5

    Ta bort tv-tittandet helt. Du kan spela musikCDs. Säg nej när du menar nej och inte hela tiden.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 21:44
    #6
    Anonym (.....) skrev 2015-01-27 21:11:14 följande:

    Ta bort tv-tittandet helt. Du kan spela musikCDs. Säg nej när du menar nej och inte hela tiden.


    jag menar nej varje gång jag säger det :)
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 27 Jan 21:47
    #7
    Anonym (F) skrev 2015-01-27 21:06:07 följande:

    3-4 h om dagen är mkt tid, tv/tittande hjälper inte till med språkutveckling på samma sätt som social interaktion. Tycker att det låter lite orimligt att hon orkar hålla koncentrationen så länge. På sikt kommer det ju bidra till att hon kommer fortsätta vara van att titta på så mkt tv, och kommer att leda till inaktivitet och kanske övervikt. Men framförallt finns det saker som är långt mkt mer utvecklande för henne.

    Ett så litet barn behöver du inte säga nej till hela tiden, prova istället att avleda henne, ta bort saker hon inte får ha eller lyfta bort henne- anpassa miljön, tex stäng dörrar dit hon inte får gå. När hon gör fel, tex slåss eller kastar saker visar du hur man gör istället: " inte slåss, man ska klappa fint"


    4 timmar uppdelat i 2-3 omgångar. Hon kan koncentrera på den minst 1-1,5 timme per gång. 
  • Anonym (Stina­)
    Äldre 27 Jan 21:51
    #8

    Barn under 2 åt ska inte titta på tv alls! Stör utvecklingen i tal. Sitt och läs böcker och sjung sånger med henne. Finns många trevliga sångböcker!

    Man ska inte överkonsumera ordet "nej". Bättre att plocka undan saker och försöka avleda henne bitvis. Men självklart måste man ju säga nej också.

  • Anonym (T)
    Äldre 27 Jan 21:54
    #9

    Menar du att hon orkar koncentrera sig på tvn uppemot 1 timme i sträck? Det är jättelång tid för en sån liten. Sitter hon stilla då och bara tittar eller vad gör hon?

  • Anonym (Inte så bra)
    Äldre 27 Jan 21:58
    #10

    4 timmar tycker jag låter väldigt mycket per dag.. Min 12 månaders kollar aldrig mer än några 10 minuter hit och dit...

    Om barnet är sjukt så skulle jag göra undantag och låta kolla lite mer just den dagen om barnet är trött eller ledsen med feber..men nä 4 tim låter för mig väldigt mycket iaf..

Svar på tråden Är detta skadligt för mitt barn?