• jna

    Min dotter har en lindrig utv.störning

    Jag har en dotter som fyller 10 år i april och som går i vanlig grundskola, i 2:an. Hon har jättesvårt för att lära sig saker, speciellt att ta in kunskap. Hon kan läsa / skriva "skapligt", matten är supersvår. Vi har fått rekommendationen att låta henne läsa särskolespåret i vanliga grundskolan. Hon är väldigt social o utåtriktad och vill leka med kompisar hela tiden. Hon har ingen assistent ! Ganska ofta uppstår det konflikter mellan barnen pga att det är svårt för vår dotter att känna av alla situationer (som en normalbegåvad). Min man o jag har olika åsikter om särskolan. Vi har haft svårt att acceptera hennes diagnos (som hon fick när hon var nyfödd). Vi har ända fram tills för 2 år sedan hoppats att det bara var en vanlig utvecklingsförsening. Ibland är hon ledsen över att barnen säger att hon är konstig o även ledsen över att hon inte hänger med i skolan. Hon läser den vanliga kursplanen. Jag lutar mer o mer åt särskolespåret men hur övertygar jag min man ? Ni som har era barn på Särskolan, har de kompisar och fungerar det bra ?

  • Svar på tråden Min dotter har en lindrig utv.störning
  • malda1974

    Jag har en son som blir 10 i mars med bla utvecklingsstörning, han går trean i särskolan. En superbra klass med lite barn och många pedagoger, bättre skolgång än den han har nu kan han nog inte få Han har kompisar både från sin klass och även de vanliga klasserna. 

  • jna
    viseversa skrev 2015-01-27 21:33:31 följande:

    En fråga bara. HUR kunde hon få diagnosen lindrig utv störning redan som nyfödd?


    Hej!

    Det fick hon inte !

    Hon fick en diagnos. De visste inte då hur mycket / lite hon skulle drabbas eftersom diagnosen har ett jättestort spann från att vara svårt utvecklingsstörd till att vara superbegåvad. Ibland sätter sig sjukdomen på intellektet och ibland på organen och ofta på båda. Hon hade ganska diffusa tecken då men de var ändå säkra på att hon hade den. Vanligt är att man har epilepsi, autism o utv.störning. Det har inte min dotter. Det är först från förskoleåldern som vi har insett att hon har stora problem med inlärningen.
  • jna
    malda1974 skrev 2015-01-27 21:38:34 följande:

    Jag har en son som blir 10 i mars med bla utvecklingsstörning, han går trean i särskolan. En superbra klass med lite barn och många pedagoger, bättre skolgång än den han har nu kan han nog inte få Han har kompisar både från sin klass och även de vanliga klasserna. 


    Hej !

    Så glad jag blir av ditt svar..... Härligt att höra. Nu ska jag kämpa vidare. Det ska ju faktiskt vara för vår dotters bästa och inte för någon annans skull.
  • jna

    Lindrig utv.störn.diagnosen fick hon förra året av en skolkurator o bekräftelse på den diagnosen fick vi av en barnpsykolog på barn o ungdoms habiliteringen för en dryg månad sedan.

  • Anonym (Byt till särskola)

    Jag tycker att det är vansinnigt orättvist mot flickan att ha henne i vanlig klass. Skillnaderna mellan henne och kompisarna kommer bara att bli större. Jag har ingen förståelse för att man väljer att göra så efter att ha träffat ett antal barn med utvecklingsstörning i skolan. Det har aldrig funkat med kompisar. Kompisarna är på en helt annan nivå och det är inte direkt som att de skaffar sig vänner för framtiden.. Varför ställa henne utanför?

Svar på tråden Min dotter har en lindrig utv.störning