• zarah

    vad kostar ert barn i månaden?

    Läser många trådar om att underhåll och barnbidrag inte räcker till. Därför undrar jag vad kostar era barn i månaden ut över hushålls avgifter så som hyra el mm.

    Undrar mest på barn mellan nyfödd och 5 år.

    Vi lägger 200 kr på blöjor, 130 på välling, 1200 på förskolan. Sen kläder är helt olika kan ligga mellan 0-1000 beroende på om jag hittar kap i affären eller om det behövs nya skor osv. Sen försäkring tror den ligger på 100 kr i.månaden. sen mat kostnad med på kanske 500.

    Vår dotter är 2.

  • Svar på tråden vad kostar ert barn i månaden?
  • JohCas

    Nu är våran son bara 7månader. Men vi lägger ungf 1500:- i månaden.

    Då är det ersättning, gröt, burkmat, blöjor, salvor/puder, oljor, örontops, försäkring, fika på öppna förskolan 4ggr i månaden á 20:-, nån alvedon ibland inräknat. Blir väl betydligt mer omkostnader när han börjar på dagis. Kläder köpte vi bara i stl 44 när det behövdes i början. Samt till julen när det skulle va finkläder. annars har vi fått mycket presentkort av generösa släktingar på p.o.p bl.a så nu har vi "köpt" på oss kläder upp till stl 80. Han har 62/68 idag.

  • carpediem1

    Vi har ett barn på 4år, och ett barn som är strax under året. 
    Har billiga barnförsäkringar via facket, köper alltid deras kläder begagnat. Det vi köper nytt är ytterkläder och skor, men yngsta får ärva ytterkläder. 

    Äldsta barnet kostar kanske 600kr i mat/månad
    försäkring 130kr/mån
    kläder & skor (om man slår ut alla årets inköp) 250-300kr
    0 kr i förskola  (15h/v).

    Så äldsta kostar ca 980-1030kr/månad.

    Yngsta äter inte mycket än, max 200kr/mån i mat
    försäkring 130kr/mån
    kläder och skor 100kr/mån

    Så för yngsta blir det 430kr/mån.

    Vi använder tygblöjor, så det har enbart varit en engångskostnad, och får tillbaka en hel del när vi säljer vidare dem sen, så svårt att räkna på. 

    Förstår inte hur folk kan tycka det är dyrt med små barn. Kostnaderna kommer ju öka med åldern när de börjar få fritidsintressen och äta mer, men när de är små är det ju inte så mycket som kostar. 

  • sahara1989

    Vår dotter är 1 år och vi lägger nog mellan 2000-2500 kr i månaden. Då ingår allt. Blöjor, mat, hon äter mycket smoothie klämmisar och älskar välling på sugrör. Kläder och  barnförsäkring. Ibland kan det bli mer tex när vi skulle köpa overall, mössa och skor då blev det mer men oftast så är det den summan. 

  • zarah
    carpediem1 skrev 2015-01-28 13:21:45 följande:

    Vi har ett barn på 4år, och ett barn som är strax under året. 
    Har billiga barnförsäkringar via facket, köper alltid deras kläder begagnat. Det vi köper nytt är ytterkläder och skor, men yngsta får ärva ytterkläder. 

    Äldsta barnet kostar kanske 600kr i mat/månad
    försäkring 130kr/mån
    kläder & skor (om man slår ut alla årets inköp) 250-300kr
    0 kr i förskola  (15h/v).

    Så äldsta kostar ca 980-1030kr/månad.

    Yngsta äter inte mycket än, max 200kr/mån i mat
    försäkring 130kr/mån
    kläder och skor 100kr/mån

    Så för yngsta blir det 430kr/mån.

    Vi använder tygblöjor, så det har enbart varit en engångskostnad, och får tillbaka en hel del när vi säljer vidare dem sen, så svårt att räkna på. 

    Förstår inte hur folk kan tycka det är dyrt med små barn. Kostnaderna kommer ju öka med åldern när de börjar få fritidsintressen och äta mer, men när de är små är det ju inte så mycket som kostar. 


    Nej det är jag med svårt för att förstå att alla tycker att barnen kostar så mycket. Därför jag undrar vad det är som kostar.
    Har förståelse när dom kommer upp i åldrar när det är aktiviteter och så då kan jag absolut förstå att det drar iväg i pengar.

    Men just när dom är så små förstår jag faktiskt inte.
  • pigglet

    Första året tyckte jag inte att de kostade just något alls, vi gick nog plus på barnbidraget.

    Sedan har kostnaderna ökat stort för varje år. Större boende är nog den största enskilda kostnaden, hade vi inte haft barn bodde vi kvar i lägenheten där hyran var under 2000/månad. Nu har vi hunnit avverka ett par hus - de är inte gratis att köpa och har lite högre månadskostnad.

    Kläder lägger vi fortfarande inte mycket på.
    Mat, kanske så där 700 / barn?
    Fritidsaktiviteter, oj, med läger, utrusningar, avgifter för kurser osv blir det många tusen/år. Och så detta skjutsande, all bensinkostnad. Vågar nog inte räkna på det där.
    Sedan är det förstås utrustning  - alla barnen har skridskor, längdskidor, slalomutrustning, badkläder, inne- och utegympakläder, leksaker inne och ute, snowracer, möbler och inredning i sina rum. Vi har en studsmatta, lekstuga, sandlåda. Vi åker slalom på helgerna nu på vintern, liftkorten går på ca 4-6oo för en dag (för hela familjen).

    Och så åker vi på semester ibland. Lånar husvagn och lagar all mat där, men vill man besöka turistattraktioner så är det dyrt. När vi är på semester så kan det gå i snitt 1000 kronor/dag, om vi besöker sådant.

    Barnförsäkringar har redan nämnts. Med ålder kommer kanske mobil osv och abonnemang.

    När man spaltar upp det så här låter det väl som att vi öser ut pengar, faktum är att jag räknar oss som sparsamma och köper i princip allt utom vinterkläder begagnat osv. Har inte så värst mycket utgifter, om man betänker att vi ändå är 5 i familjen. Men visst kostar barnen.

  • frökenelisabeth

    Lägger ett par hundra på kläder kanske och 5-600 på mat. Sparar några hundralappar på ett konto varje månad. Det klart dyraste här är dagis (bor inte i Sverige), omräknat till svenska kronor kostar det lite drygt 4000 kr per månad. För ett barn då.... 

    När konsumentverket räknar på hur mycket det kostar att ha barn så är de största posterna i början nog inkomstbortfall pga föräldraledighet och "större lägenhet" och sånt. 

  • got

    Men ni har ju inte med några engångskostnader/ sällankostnader som julklappar, födelsedagspresenter, födelsedagskalas, cyklar, skidskor, bilstol osv. För att inte tala om VAB, medicin, eventuella glasögon osv.

    Zarah, ditt barn kostar enligt dig 2130kr plus kläder (vilket varierar). Jag har inte några egna erfarenheter av underhåll men har förstått att personen som betalar underhåll betalar ca 1200 kr. 1200+1200 (som boendeföräldern själv får stå för) och 1050 i barnbidrag=3450.

    Så Zarah, då betyder det att du (om vi tar dig som exempel) skulle ha 3450-2130= 1320kr "över" per månad som skulle täcka dessa "sällankostnaderna" + kläder. Är det mycket tycker du? Jag vet som sagt inte och jag kanske har fel gällande vad pengarna ska räcka till men jag tycker inte att det låter jättefett...

  • zarah
    got skrev 2015-01-28 22:24:08 följande:

    Men ni har ju inte med några engångskostnader/ sällankostnader som julklappar, födelsedagspresenter, födelsedagskalas, cyklar, skidskor, bilstol osv. För att inte tala om VAB, medicin, eventuella glasögon osv.

    Zarah, ditt barn kostar enligt dig 2130kr plus kläder (vilket varierar). Jag har inte några egna erfarenheter av underhåll men har förstått att personen som betalar underhåll betalar ca 1200 kr. 1200+1200 (som boendeföräldern själv får stå för) och 1050 i barnbidrag=3450.

    Så Zarah, då betyder det att du (om vi tar dig som exempel) skulle ha 3450-2130= 1320kr "över" per månad som skulle täcka dessa "sällankostnaderna" + kläder. Är det mycket tycker du? Jag vet som sagt inte och jag kanske har fel gällande vad pengarna ska räcka till men jag tycker inte att det låter jättefett...


    Visst engångs kostnader är ju sin sak.
    Nu har ju inte cykel skridskor och födelsedags saker varit aktuellt för mig riktigt än då hon är så liten fortfarande. Gällande julklappar köpte jag en sak till henne i julklapp. Då hon ändå får en drös med saker annars ifrån familj och vänner.

    Visst det kostar. Men det är man väll ändå medveten om när man skaffar barn? Vissa verkar förvänta sig att BB och underhåll ska täcka alla kostnader för barnet. Det fungerar ju inte så i verkligheten... Speciellt inte ju äldre dom blir
  • aleakim

    Vår 9 månaders kostar ungefär;

    Mat 300 kr
    Blöjor 160 kr
    Kläder 200 kr
    Försäkring 140 kr
    -------------------------
    Totalt 800 kr

  • nozpa

    Har 3 barn. 3½, 2 och 3 månader. 2 åringen är billigast helt klart.

    3½ åringen, ca 500kr/mån på aktiviteter, 1200 på förskolan, mat har jag ingen aning om. Hon äter alltid hemma förutom lunch 3 dagar/veckan.
    Kläder ca 1300kr/mån ungefär. Leksaker/böcker ca 500/mån.
    Bio/lekland/badhus 100:-/mån. Försäkring. Osäker, har inte koll på vad den kostar, men 100-150:- kanske?

    2 åringen. Kläder ca 700:-/mån, blöjor 200:-, leksaker/böcker 200:-, mat ingen aning. Äter allt hemma.
    Lekland/badhus 100:- Försäkring samma som 3½ åringen.

    3 månader. Kläder 7-800/mån, mat + droppar, 800:- Blöjor ca 200:- Försäkring, samma som dom andra 2. Leksaker/böcker 50 spänn typ.

    Sedan är det ju såklart övriga kostnader. Sparande, hygienartiklar, vinter och sommarlek, bilstolar, vagnar, fikor, presenter, julklappar, semestrar osv. Men ja, vissa av de sakerna kan man ju styra ganska rejält vad det kan och får kosta. Så svårt att sätta summa på det. En bilbarnstol kostar ca 3000-3500, men den har dom ju ganska många år. Så blir ju högst 500 år på det. Ni fattar. :)

    Ungefär 6500-7000 om man inte räknar med mat för dom 2 äldsta, samt inte räknar på inkomstbortfall, boende osv.

    Vi får ungefär 3700 i BB för 3 barn. Så nä, dom är inte så oerhört dyra enligt mig. Men räknar ju med att det blir dyrare med åldern såklart. 2 åringen lever billigt hon. :)

  • Guapa

    Första halvåret har det gått åt rätt mycket pengar på "mer eller mindre nödvändiga" prylar, typ barnvagn, babyskydd, spjälsäng etc.

    För vår del:
    Barnvagn - 8000 (ny)
    Liggdel - 2000 (ny)
    Babyskydd m bas- 2900 (ny)
    Spjälsäng - 400 (begagnad)
    madrass, bäddlinnen - 400 
    Babysitter - 900 (begagnad)
    Bärsele - 1400 (ny)
    Bärsjal - 700 (ny)
    åkpåse till vagnen - 900
    fårskinn till vagnen - 350 

    Så delar man upp det blir det ca 3000 kr per månad det första halvåret (dock kan vi säkert få tillbaka ca 50% av utläggen om vi säljer grejjerna fort, om vi inte vill spara till nästa barn dvs).

    Övrigt skulle jag säga
    blöjor ca 350-400 kr/månad (han sket mer än 5 ggr/dag i flera månader!)
    kläder ca 500 kr (Hade vi inte fått så mycket kläder från familjen så hade den här posten kunnat skena iväg hur mycket som helst. Särskilt med en kräkbebis som behöver runt 8 ombyten per dag, och en tvättstuga som man fr boka max 2 pass åt gången..)
    Försäkring 170 kr/mån.
    Övriga prylar, typ nappflaskor, nappar, hakklappar, ersättning/gröt, plastskedar, barnstol, torkdukar, våtservetter, hudvård ca 300 kr/månad

    Så totalt bebis 0-6 månader ca 4300 kr per månad men då ingår dyra engångskostnader som barnvagn etc. Självklart skulle man kunnat få ner kostnaden betydligt om man köpt allt begagnat etc.

  • got
    zarah skrev 2015-01-28 22:36:36 följande:
    Visst engångs kostnader är ju sin sak.
    Nu har ju inte cykel skridskor och födelsedags saker varit aktuellt för mig riktigt än då hon är så liten fortfarande. Gällande julklappar köpte jag en sak till henne i julklapp. Då hon ändå får en drös med saker annars ifrån familj och vänner.

    Visst det kostar. Men det är man väll ändå medveten om när man skaffar barn? Vissa verkar förvänta sig att BB och underhåll ska täcka alla kostnader för barnet. Det fungerar ju inte så i verkligheten... Speciellt inte ju äldre dom blir
    Klart man är medveten om det. Men det gäller ju båda föräldrarna? Jag har läst trådar där boendeföräldrar inte verkar tycka att de ska bidra med något själv men också trådar där föräldrar kämpar och kämpar för att få det hela att gå ihop eftersom underhållsföräldern inte vill betala det deras barn faktiskt kostar. För som du var inne på så kostar ju barn ofta mer ju äldre de blir...
  • pigglet
    pigglet skrev 2015-01-28 22:15:30 följande:

    Första året tyckte jag inte att de kostade just något alls, vi gick nog plus på barnbidraget.

    Sedan har kostnaderna ökat stort för varje år. Större boende är nog den största enskilda kostnaden, hade vi inte haft barn bodde vi kvar i lägenheten där hyran var under 2000/månad. Nu har vi hunnit avverka ett par hus - de är inte gratis att köpa och har lite högre månadskostnad.

    Kläder lägger vi fortfarande inte mycket på.
    Mat, kanske så där 700 / barn?
    Fritidsaktiviteter, oj, med läger, utrusningar, avgifter för kurser osv blir det många tusen/år. Och så detta skjutsande, all bensinkostnad. Vågar nog inte räkna på det där.
    Sedan är det förstås utrustning  - alla barnen har skridskor, längdskidor, slalomutrustning, badkläder, inne- och utegympakläder, leksaker inne och ute, snowracer, möbler och inredning i sina rum. Vi har en studsmatta, lekstuga, sandlåda. Vi åker slalom på helgerna nu på vintern, liftkorten går på ca 4-6oo för en dag (för hela familjen).

    Och så åker vi på semester ibland. Lånar husvagn och lagar all mat där, men vill man besöka turistattraktioner så är det dyrt. När vi är på semester så kan det gå i snitt 1000 kronor/dag, om vi besöker sådant.

    Barnförsäkringar har redan nämnts. Med ålder kommer kanske mobil osv och abonnemang.

    När man spaltar upp det så här låter det väl som att vi öser ut pengar, faktum är att jag räknar oss som sparsamma och köper i princip allt utom vinterkläder begagnat osv. Har inte så värst mycket utgifter, om man betänker att vi ändå är 5 i familjen. Men visst kostar barnen.





    Skillnaderna i inkomst är naturligtvis den allra största "kostnaden", och den glömde jag helt. Första året lever man ju på föräldrapenning, sedan går många ner i arbetstid - att jobba 75% är ju rätt vanligt. Sedan är det VAB också, skulle vi jobbat under småbarnsåren hade vabbandet påverkat ekonomin enormt.

    Så jämför man vår ekonomi nu, med barn, mot hur det skulle varit om vi levt utan barn så blir skillnaden väääldigt stor.
  • LaOtona

    Förskola ca 1200, eventuellt en hundring till.
    Försäkring ca 2-300.


    Blöjor max 70 kr men det är snarare 50 kr för hon har bara blöja på natten.


    Mat har jag ingen aning om men vi handlar inte mer för att hon finns.


    Kläder, max 100 kr/månad. Köper det mesta begagnat, har fått massa begagnat och farmor/mormor köper ofta till henne.


    Leksaker köper jag också ofta begagnat eller får så max 50 kr/månad om man inte räknar med julklapp och födelsedag för då blir det ytterligare ca 100 kr per månad om man slår ut det på ett år.


    Hon är 2 år.


     

Svar på tråden vad kostar ert barn i månaden?