• Anonym (Ts)
    Äldre 27 Jan 23:39
    958 visningar
    11 svar
    11
    958

    hur gör jag nu?

    Hej där ute!
    Jag har fått aktivitetsstöd från försäkringskassan ett tag nu. Men idag fick jag hem ett brev där det stod att jag inte kommer få något mer.. I korta drag stod det att jag haft aktivitetsstöd i 450 dagar.. Fine inga problem med det MEN borde inte dom höra av sig att stödet kommer att upphöra? Det brukar bli nästan 4000 kr, och jag lever redan på existens minimum.. Jag ska ringa soc imorgon och se om jag kan få hjälp där. Men vad gör jag annars? Kommer inte kunna betala räkningar osv..

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden hur gör jag nu?
  • Anonym (Jobba­!)
    Äldre 27 Jan 23:42
    #1
    Anonym (Ts) skrev 2015-01-27 23:39:38 följande:

    Hej där ute!
    Jag har fått aktivitetsstöd från försäkringskassan ett tag nu. Men idag fick jag hem ett brev där det stod att jag inte kommer få något mer.. I korta drag stod det att jag haft aktivitetsstöd i 450 dagar.. Fine inga problem med det MEN borde inte dom höra av sig att stödet kommer att upphöra? Det brukar bli nästan 4000 kr, och jag lever redan på existens minimum.. Jag ska ringa soc imorgon och se om jag kan få hjälp där. Men vad gör jag annars? Kommer inte kunna betala räkningar osv..

    Tacksam för svar


    Som alla andra normala människor, skaffa ett jobb och sluta lev på oss andra! Avskyr snyltare som du!
  • Anonym (Sjuks­kriven­)
    Äldre 28 Jan 07:25
    #2

    Tyvärr är det nog så att du måste själv hålla reda på när dagarna tar slut. Ring socialkontoret och boka en tid. 

  • Anonym (Arb.s­ökande­)
    Äldre 28 Jan 07:27
    #3
    Anonym (Jobba!) skrev 2015-01-27 23:42:57 följande:

    Som alla andra normala människor, skaffa ett jobb och sluta lev på oss andra! Avskyr snyltare som du!


    Ja men tänk om det vore så lätt. Bara att skaffa jobb ju.

    Suck!!!
  • Äldre 28 Jan 08:11
    #4
    Anonym (Arb.sökande) skrev 2015-01-28 07:27:46 följande:
    Ja men tänk om det vore så lätt. Bara att skaffa jobb ju.

    Suck!!!
    Plugga väl?
  • Anonym (Fas 3)
    Äldre 28 Jan 11:29
    #5
    Anonym (Ts) skrev 2015-01-27 23:39:38 följande:

    Hej där ute!
    Jag har fått aktivitetsstöd från försäkringskassan ett tag nu. Men idag fick jag hem ett brev där det stod att jag inte kommer få något mer.. I korta drag stod det att jag haft aktivitetsstöd i 450 dagar.. Fine inga problem med det MEN borde inte dom höra av sig att stödet kommer att upphöra? Det brukar bli nästan 4000 kr, och jag lever redan på existens minimum.. Jag ska ringa soc imorgon och se om jag kan få hjälp där. Men vad gör jag annars? Kommer inte kunna betala räkningar osv..

    Tacksam för svar



    Det är inte FK:s uppgift att hålla reda på när dina dagar tar slut. Det är ju i första hand du själv och i andra hand din handläggare på AF som ska ha koll. FK betalr ju bara ut pengarna och har inget med själva åtgärden att göra. Nu vet jag inte men förr hade du ju hamnat i en FAS 3 placering nu men eftersom den nya regeringen lovade att avskaffa Fas 3 så vet jag inte vad det heter idag. Ersättningen är väl densamma som du har nu men kräver arbete (sysselsättning) på samma tid som du är arbetssökande för.

    Jag har då däremot aldrig hört om någon som inte vetat om att de är på väg in i Fas 3 utan att veta om det och jag vet att det varit rätt strikta regler på under vilka förutsättningar du kunnat ha ett "glapp" i placeringen och sedan komma tillbaka. Eftersom du redan verkar ha förbrukat dina dagar utan att de sett till att få en sysselsättningsplacering så vet jag inte om du ens får börja där och då är det ju soc som finns kvar såvida inte de bedömmer att du inte gjort vad du skulle för att själv försörjda dig genom att skita i att dagarna bara rinner iväg utan att kolla upp när du ska börja i Fas 3
  • Anonym (Arb.s­ökande­)
    Äldre 28 Jan 11:34
    #6
    nevermind skrev 2015-01-28 08:11:33 följande:

    Plugga väl?


    Har man skulder kan man inte plugga heller.
  • Anonym (Jobba­!)
    Äldre 28 Jan 11:52
    #7

    Ursäkterna för att slippa göra nåt för att få pengar bara rinner ur din mun här....

    Jo! Du kan visst få ett jobb! Du väljer att inte jobba, och du väljer att det är svårt att få jobb... Plugga kan du visst göra! Det jag hör och blir så arg på är att du vill bara FÅ pengar och sen gå hemma och pilla dig i naveln!!!

    Det är såna som du som förstör för de som är sjuka p och behov av hjälp på riktigt!

  • Äldre 28 Jan 12:47
    #8
    Anonym (Arb.sökande) skrev 2015-01-28 11:34:10 följande:
    Har man skulder kan man inte plugga heller.
    Va? Vad är det för ny regel?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 19:33
    #9

    tack för vissa av svaren, jo jag är ju i fas tre nu men det har jag vart sen oktober.. vet inte riktigt varför det vart så här nu men min soc tant betalade ut de pengar som saknades.

    och till er otrevliga, jag sitter inte bara hemma och pillar navel ludd.. jag har en utbildning, men det är inte så jävla lätt att få ett jobb. just nu har jag praktik, så jag jobbar i princip gratis, så lägg ner med eran attityd..

  • Anonym (Fas 3)
    Äldre 29 Jan 10:44
    #10
    Anonym (Ts) skrev 2015-01-28 19:33:13 följande:

    tack för vissa av svaren, jo jag är ju i fas tre nu men det har jag vart sen oktober.. vet inte riktigt varför det vart så här nu men min soc tant betalade ut de pengar som saknades.

    och till er otrevliga, jag sitter inte bara hemma och pillar navel ludd.. jag har en utbildning, men det är inte så jävla lätt att få ett jobb. just nu har jag praktik, så jag jobbar i princip gratis, så lägg ner med eran attityd..


    Du kan inte ha praktik om du är i FAS 3, så är det bra. Där är det sysselsättning som gäller fram tills du får ett riktigt jobb.

    Ekonomiskt ska det inte vara någon skillnad mellan dag 450 i A-kassan (aktivitetsstödet) och ersättningen vid FAS 3 så hur det kan ha blivit mindre pengar denna månad än innan stämmer inte. Dessutom om du varit FAS-3 placerad sedan oktober så är ju de 450 dagarna slut sedan dess de kan ju inte ta slut nu.
  • Äldre 2 Feb 22:48
    #11

    Jisses. Tyvärr är det inte alla som lyckas få arbete även om man söker många jobb. Jag tror att man får ett dåligt sjävförtroende och självkänsla efter ett tag och det syns och lyser igen. Ett tips, spela på att du har det, bara det kommer öka dina chanser att gå vidare i en arbetsintervju.

    Företagen är ute efter att tjäna pengar och vill därför ha pigga, alerta, sjävsäkra (i lagom dos så klart) anställda med den kompetens som krävs.

    Det är tyvärr idag svårare än någonsin att hitta ett arbete. Stå på dig, bättre på ditt sjävförtroene/självkänsla. Gå till manpower, andra bemmaningsföretag och visa upp dig. Jag ska hålla tummen. Lycka till!

Svar på tråden hur gör jag nu?