• Anonym (Ihatethis)

    Min gifta chef trakasserar mig sexuellt.

    Har arbetat på min arbetsplats i snart 2 år. För några veckor sedan fick vi en ny chef, en manlig. Jag var precis mitt i en utbildning när den nya chefen kom. Jag höll på att utbildas "högre upp". Bli lite mer ansvarig kan man säga. Hur som helst.. På grund av utbildningen var jag tvungen att spendera mycket tid med min nya chef. Han var ju min "lärare" nu, han som skulle utbilda mig. Nästan varje dag på jobbet spenderade jag ett par timmar med honom för att bli tillräckligt utbildad innan jag skulle åka iväg på en tvåveckorskurs för att slutföra utbildningen.

    I början trodde jag att min nya chef bara var allmänt trevlig, kul och hade en väldigt omoget sinne för humor. Men efter jag arbetat nära honom några dagar började jag misstänka att han flörtade med mig. Han drog väldigt ofta sexuella skämt, gav mig komplimanger och försökte alltid "råka" ta på mina lår, armar, hand etc. Och en dag så erbjöd han mig skjuts hem efter jobbet och jag tackade ja då jag inte har körkort. När jag tackat för skjutsen och klivit in i min lägenhet får jag ett sms där det står "Godnatt sötis, du är så fin."..
    Jag kan inte beskriva hur obehagligt det kändes att läsa då han är gift och har en liten bebis hemma! Hans fru kommer ofta till vår arbetsplats och sätter sig och fikar med oss som jobbar där. Hon är så vacker, så snäll och så trevlig. HUR kan han göra såhär mot henne och bebisen?!

    Jag svarade inte på smset. Hoppades att han skulle fatta vinkeln och lägga av med allt. Nästa arbetsdag kunde jag knappt se han i ögonen. Men han var precis som vanlig. Övertrevlig och flörtig. Jag kände mig bara så obekväm att vara i hans närhet. När jag slutat arbeta för dagen och är påväg hem igen får jag ett till sms från min chef där det står "Vill vara djupt inne i dig nu". Herregud!!! Asså va?!! Vaaaaa??!! Men människa lägg av! Jag har aldrig visat mig intresserad av honom! Är han knäpp? Vad håller han på med??? :(

    Jag svarade inte på smset nu heller. Nästa dag på jobbet hör jag hur han pratade med sin fru i telefonen och sa ord som "Åh jag saknar dig så mkt min lilla gris, puss puss älskar dig!".
    Stackars henne. Jag ville spy på honom. Tycker så synd om henne. Denna gång när jag lämnar min arbetsplats får jag en bild på honom och hans nakna kropp....

    OCH NU ligger jag i min säng och har ångest över att jag måste gå till mitt jobb om några timmar och se han igen! Jag vet inte hur jag ska hantera denna situation. Jag är 19 år och han 31.. Jag känner mig så maktlös och.. Ja jag vet inte.. Borde väl förklara för honom att om han inte lägger av NU med detta så visar jag allt för hans fru och för hans övre chefer. Men det är så mycket lättare sagt än gjort.. Har flera gånger börjat skriva sms där jag ber honom att sluta men vågar inte skicka iväg der.. Vill verkligen att han ska sluta. Det är så himla obehagligt.

    Vad hade ni gjort?
    Har ni varit med om något liknande?

    Snälla hjälp mig att ta mig igenom den här extremt jobbiga och utmattande situationen!

    Kram!

  • Svar på tråden Min gifta chef trakasserar mig sexuellt.
  • sextiotalist

    Hur fungerar facket hos er.

    Ta kontakt med dom. Jag sitter själv i en styrelse och vi skulle ta tag i det direkt. Vi hade även fått stöd uppifrån direkt.

    Spara alla sms och eventuella mail.

  • Johanna83

    Förstår verkligen att det är svårt att säga ifrån. Du behöver inte skriva eller säga så mycket. Skriv bara sluta. Ett ord ska räcka. Du behöver inte förklara varför eller något annat. Annars har sextiotalist ett bra råd

  • nymedlem

    Fy vad obehagligt, lider med dig. Tycker dock att du ska messa honom att sluta innan du går vidare till högre chefer eller facket. Förhoppningsvis räcker det.

  • Anonym (H)

    Men vilken gris!!! Du behöver inte prata med honom, be hans chefer göra det istället.

  • Anonym (T)

    Stå upp för dig själv. Gör som tidigare skrev; skriv sluta. Lyssnar han ej på detta, då tar du det vidare. Högre cheferna, facket. Spara smsen han skickar.

  • Catti41

    Som de andra säger. Svara sluta. Inget mer. Inga smilisar. Om han sen inte slutar går du till hans chef, en annan chef, HR-avdelningen eller facket beroende på hur det är organiserat. Spara hans sms. De är ju väldigt tydliga. Jag skulle gissa att den här chefen har gjort sånt här förr, man bryter inte en sån här gräns så snart annars. Det kan va så att HR redan har ögonen på honom.

    Du har inte gjort något fel. Inte nåt. Finns inget du kan göra. Att du besvarar hans sms med ett enda ord :sluta - det är för att förtydliga att du inte gjort något. Du skulle egentligen inte behöva göra det. Du kan gå till en chef eller HR idag och visa din telefon.

    Däremot kan du nu behöva skydda dig själv. Han har gått över en stor gräns och har ett tydligt riskbeteende och kan inte läsa av din motvilja. Var inte ensam med honom. Låt honom inte skjutsa dig. Stäng inte dörrar om er. Ha gärna med nån annan - med vilken dålig ursäkt som helst.

    Han kommer bli sur på dig. Hade han varit vettig hade detta aldrig hänt. Han tror att du är positiv till hans närmanden för han fattar inte bättre. Du måste stå ut med surheten.

    Du gör en bra sak för dig, för andra och för de han troligen utsatt tidigare!!

  • Anonym (Pepp)

    Hoppas att du har sparat SMS:en. De kan du ha som bevis!

  • Förtryckt

    Jag hade skrivit" Jag vill att du ska sluta skicka erotiska sms till mig. Jag är inte det minsta intresserad och om du fortsätter har du en polisanmälan att vänta. MVH din professionella kollega".

    Vad är folk så rädda för? Det är ju han som gjort fel och inte du TS.

  • Anonym ((Ihatethis))

    Tack så mycket för era råd och ert stöd! Har skickat ett sms nu efter dagens jobb att jag uppskattar inte vad han skriver och att jag vill att han ska sluta. Har inte fått nått svar än men kommer säkerligen träffa honom på jobbet imorgon.. Usch vad jobbigt det kommer bli! :(

  • radwanska
    Anonym ((Ihatethis)) skrev 2015-01-28 23:14:22 följande:

    Tack så mycket för era råd och ert stöd! Har skickat ett sms nu efter dagens jobb att jag uppskattar inte vad han skriver och att jag vill att han ska sluta. Har inte fått nått svar än men kommer säkerligen träffa honom på jobbet imorgon.. Usch vad jobbigt det kommer bli! :(


    BRA! Alltså du borde ha gjort det direkt men det är jättebra att du gjorde det nu. Det jag har lärt mig om denna typ män är att de inte blir det minsta bekymrade av tystnad. De kommer bara köra vidare då för de märker då att du är en sådan som kan tryckas ned... Nej du måste stå upp för dig själv med rak rygg och säga SLUTA det är enda sättet att få stopp...

    Imorgon när du ser han på jobbet så ska du titta honom rakt i ögonen, med ryggen rak och ge honom ett leende. Som om inget särskilt har hänt. Tro mig, det är det allra bästa, oavsett om du vill stanna på jobbet eller inte. Då visar du att du inte har blivit nedtryckt och att han inte kan beröra dig mer.
Svar på tråden Min gifta chef trakasserar mig sexuellt.