• Phillippa

    femåring - förskola eller inte?

    Jag är så osäker på vad såsom är rätt och fel och vad jag ska göra med min femåring?!

    Hon började på förskola när hon var två år men har alltid varit ledig minst en dag i veckan eftersom vi jobbat högst 80%.

    Nu har hon en lillebror på 1,5 år och har gått 15 h sedan han kom. Hon är social och har kompisar på förskolan men är också väldigt känslig och vill ha mycket närhet och vara med oss föräldrar.

    Nu i januari började hon på en ny avdelning (pga av omorganisation) och sedan dess har hon inte velat gå dit. Själv har jag svårt att motivera varför jag ska tvinga iväg henne när jag är hemma men samtidigt så lär hon ju inte känna de andra barnen om hon inte går dit...
    Vad s

  • Svar på tråden femåring - förskola eller inte?
  • Phillippa
    Phillippa skrev 2015-01-28 08:59:50 följande:

    Jag är så osäker på vad såsom är rätt och fel och vad jag ska göra med min femåring?!

    Hon började på förskola när hon var två år men har alltid varit ledig minst en dag i veckan eftersom vi jobbat högst 80%.

    Nu har hon en lillebror på 1,5 år och har gått 15 h sedan han kom. Hon är social och har kompisar på förskolan men är också väldigt känslig och vill ha mycket närhet och vara med oss föräldrar.

    Nu i januari började hon på en ny avdelning (pga av omorganisation) och sedan dess har hon inte velat gå dit. Själv har jag svårt att motivera varför jag ska tvinga iväg henne när jag är hemma men samtidigt så lär hon ju inte känna de andra barnen om hon inte går dit...
    Vad s


    Lillebror hjälpte visst till att posta lite tidigt ;).

    Vad ska jag göra? Hålla henne hemma helt, låta henne gå när hon vill eller se till att hon är på förskolan tis-tors?
  • Maddi

    Jättesvår fråga detta. Man känner sig hemsk om man skickar iväg någon som inte vill och man är hemma själv. Frågan är om hon kommer börja i förskoleklass med några av barnen som går nu? Om hon isåfall kan bli lite ensam där med om hon inte får kompisar nu. Samtidigt brukar barn i den åldern få vänner lätt, de är ju inte som vuxna som kan ha svårt att finna nya.

  • ellisellinor

    Att vara på förskolan kontinuerligt kan vara tryggt och förutsägbart för barn. barn gillar struktur och tycker inte om förändringar. omställningen till att ingå i en ny barngrupp kan vara främmande och hon vet inte vad som förväntas av henne.

    Som förälder kan man stötta barnet med att prata positivt om förskolan. bjuda hem något barn från förskolan för att leka. det kan underlätta för flickan och det kan kännas roligt att gå till förskolan då, när hon vet att hon har en vän där.
    förskolepersonalen har säker bra tips hur ni kan få henne att komma till förskolan. prata med personalen hur de uppfattar din dotter när hon är där. tycker de att hon inte trivs? i så fall, vad kan man göra åt situationen.  

    det kan vara så att du ser en sida hemma och hon fungerar helt annorlunda på förskolan och det finns inget att vara orolig för. jag tror att din oro kan släppa lite om du vet att hon har det bra på förskolan. samt då är det lättare för dig att trygga henne med att det är bra på förskolan. 

    sedan är det så att hon har nyligen fått en lillebror, hon vet om att ni är hemma när hon ska iväg. klart man protesterar lite, det är mycket mysigare att vara hemma med mamma och lillebror =). 

    det är bra att hon kommer iväg till förskolan, får stimulans och leka med andra barn.

  • Mother of 4

    Jag hade låtit henne gå helt klart, antar att hon börjar skolan i augusti?

    Viktigt att komma in i gänget.

  • fluu

    Är det inga problem att ha henne hemma och hon inte längre trivs så hade jag haft barnet hemma, men då under förutsättning att vi hade möjligheter till att träffa andra barn ändå.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Phillippa

    Ja, hon ska börja i förskoleklass till hösten och tanken är väl att några från förskolan hamnar tillsammans så visst hade det varit bra om hon kände några innan ...

    Hur motiverar jag för henne att hon måste till förskolan fastän lillebror får vara hemma?

  • Phillippa

    Ja, hon ska börja i förskoleklass till hösten och tanken är väl att några från förskolan hamnar tillsammans så visst hade det varit bra om hon kände några innan ...

    Hur motiverar jag för henne att hon måste till förskolan fastän lillebror får vara hemma?

  • Flickan och kråkan
    Phillippa skrev 2015-01-28 11:20:52 följande:

    Ja, hon ska börja i förskoleklass till hösten och tanken är väl att några från förskolan hamnar tillsammans så visst hade det varit bra om hon kände några innan ...

    Hur motiverar jag för henne att hon måste till förskolan fastän lillebror får vara hemma?


    Vi är i lite liknande sits. Jag motiverar min 5,5-åring med:
    - Att jag tycker att det är viktigt att han umgås med andra barn i samma ålder. (Vi bor på landet och har mycket aktiviteter efter skola och förskola och är nyinflyttade så det blir alldeles för lite för honom annars). Han behöver inte tycka att det är viktigt, men jag tycker att det är viktigt.
    - Att 5-årsgruppen under året (särskilt under våren) förbereder inför förskoleklassen då de ska börja i skolans lokaler. De får träffa andra barn i samma ålder som också ska börja förskoleklass, besöka skolan, äta i bamba, träffa personal etc etc.
    - Att jag tycker att det är viktigt att han får prova på och göra andra saker än de vi gör hemma. Jag snöar in på det jag tycker är kul och orkar. Med andra vuxna så får han möjlighet att prova på andra saker.
    - Storebror tyckte inte att det var jättekul att börja i ny klass och ny skola utan att känna en själ (vi flyttade i somras). Trivs kanon nu, men skönt att ha med sig kompisar/någon man känner när man börjar.
    - Ibland måste man göra saker som man inte tycker är det bästa och roligaste i världen. Och det är ok att inte vilja och hellre vilja vara hemma etc. men regelbundet i förskolan vill jag att han går (av ovanstående orsaker). Han behöver inte dela min uppfattning .
  • ellisellinor

    Phillippa

    Din dotter är fem år, det är inte hon som bestämmer vad som är bäst. Hon har inte den förmågan. Det är du som mamma som bestämmer, sätter gränser och vägleder henne utifrån hennes adekvata ålder. 

    om du tycker det är svårt att motivera en femåring, så kan det vara lämpligt att gå en föräldrautbildning. COPE och KOMET är kända föräldrautbildningar som kommunen står för. 

    När mina barn var små gick jag föräldrautbildningar och jag blev mycket tryggare i min roll som mamma. det är någonting jag verkligen rekommenderar, för det är så utvecklande =)
    Jag tycker inte att du är en dålig förälder, tvärtom- du vill det bästa för ditt barn, men du är osäker och då kan det vara skönt att lära sig lite nya strategier för att själv blir trygg med sina beslut.

  • Flickan och kråkan
    ellisellinor skrev 2015-01-28 11:34:51 följande:

    Phillippa

    Din dotter är fem år, det är inte hon som bestämmer vad som är bäst. Hon har inte den förmågan. Det är du som mamma som bestämmer, sätter gränser och vägleder henne utifrån hennes adekvata ålder. 

    om du tycker det är svårt att motivera en femåring, så kan det vara lämpligt att gå en föräldrautbildning. COPE och KOMET är kända föräldrautbildningar som kommunen står för. 


    Fast osäkerheten beror ju inte på att hon inte vågar fatta beslutet utan att hon faktiskt inte är säker på att det finns någon god motivering. Det är ju en himmelsvid skillnad.

    I år tycker jag att jag har goda anledningar att komma med. När han var 4 år? Nej. Philippa kanske inte ser de anledningar jag ser för just mitt barn. Hon måste ju själv komma fram till om hon anser att det finns viktiga anledningar för hennes dotter eller inte att gå i förskolan innan hösten då hon börjar förskoleklass. DÅ kan hon motivera sin dotter, även om dottern kanske ändå inte vill eller delar hennes uppfattning i frågan .
  • fesun

    Har också gärna mina barn hemma så mkt som möjligt, men det känns också viktigt att de kommer in i gruppen. Dessutom ska hon ju snart börja förskoleklass, vilket också är nytt, främmande och kanske otryggt, framförallt om hon inte kommer känna någon i klassen. Och då kan hon ju inte få slippa. 15 h är dessutom inte mkt. I värsta fall kanske ni kan kompromissa, att hon går två dagar, eller att du följer med henne någon dag i början?

  • Mother of 4

    Här går majoritet från 5 års på dagis i samma klass, de var väldigt tighta när de började skolan.

    Dottern har samma bästisar nu dom hon hade på dagis och hon är 9 år nu.

    Men klart man kan komma in i gänget ändå. Finns de i dotterns klass som kommer från dagmamma helt själv och det gick kanon.

    Här går de på femårs och hälsar på i skolan flera gånger så de får lära känns fröknar och barnen på skolan innan. Sen börjar de med att lära sig kamratskap och matte mm. Rutiner mm

    Du får lyssna på din magkänsla

  • Phillippa

    Tack för alla svar! Skönt att höra för- och nackdelar.

    Jag anser mig inte vara osäker i mitt föräldraskap i övrigt men däremot i den här frågan.

    Att de ska bli en grupp inför förskoleklass var dock en god motivering. Däremot kommer de bara att hälsa på i skolan en gång tillsammans under en timma. Det blir inget ätande i bamba mm.

    Å andra sidan klarar de flesta som t ex flyttat att komma in i en ny klass även utan denna förberedelse.

    Det är sista året vi faktiskt kan välja att låta henne vara hemma, eller inte...

    Antingen så kommer hon att känna sig osäker nu på den nya avdelningen eller så känner hon sig osäker när hon börjar förskoleklass utan att känna någon. Moment 22!

    För mig är det så klart enklast att hon är på förskolan men jag är rädd att det ska skada anknytningen mellan storasyster och lillebror om jag kör iväg henne?!

    Åh, kan inte bestämma mig!

  • Duckan

    Min dotter hamnade inte i samma klass som ett enda barn från fsk och det har gått hur bra som helst att få nya kompisar i klassen. Det är inget större problem skulle jag säga. Kan du ha henne hemma och roa henne, så varför inte ts?

  • PapaPenita

    Jag tycker att du ska lyssna på ditt barn. Vill hon inte, så låt henne slippa. Snart kommer skolplikten som ett brev på posten och då KAN hon inte vara hemma.

    Ett annat alternativ är ju att skola in henne på nytt, dvs att du är med i en vecka eller så, för att se om det blir någon skillnad.

    Ni kan ju träffa kompisarna på förskolan på eftermiddagar och helger, om inte annat.

    En sista sak: vänd ALDRIG ditt gråtande barn ryggen.

  • PapaPenita
    PapaPenita skrev 2015-01-28 19:04:13 följande:

    Jag tycker att du ska lyssna på ditt barn. Vill hon inte, så låt henne slippa. Snart kommer skolplikten som ett brev på posten och då KAN hon inte vara hemma.

    Ett annat alternativ är ju att skola in henne på nytt, dvs att du är med i en vecka eller så, för att se om det blir någon skillnad.

    Ni kan ju träffa kompisarna på förskolan på eftermiddagar och helger, om inte annat.

    En sista sak: vänd ALDRIG ditt gråtande barn ryggen.


    *Kompisarna FRÅN förskolan

    Skulle det givetvis stå!
  • Phillippa

    Tack alla!

    Jag tänkte vara med henne någon dag nästa vecka på förskolan och se om hon kan komma att trivas bättre efter att ha gått kontinuerligt ett tag. I annat fall får hon stanna hemma med mig och lillebror till hösten.

  • fluu
    Phillippa skrev 2015-01-28 23:02:12 följande:
    Tack alla!

    Jag tänkte vara med henne någon dag nästa vecka på förskolan och se om hon kan komma att trivas bättre efter att ha gått kontinuerligt ett tag. I annat fall får hon stanna hemma med mig och lillebror till hösten.
    Låter bra!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden femåring - förskola eller inte?