• Anonym (mamma)

    Hur tycker ni att man på bästa sätt minskar BMI på en 7åring?

    Barnet har alltid varit lite runt ändå sedan födseln.
    Syskonen äter samma mat och de är mycket smala.

    7åringen har mycket bättre aptit än syskonen.
    Men är också bra mycket längre än vad syskonen va vid samma ålder.

    Skolläkaren tog upp ämnet med barnets vikt häromdagen.

    Kan man säga till ett barn som vill ha mer middag. att nej nu är det stopp?

    Barnet är mycket aktivt, ute mycket alla årstider.
    Äger ingen bil så barnet är van vid att vi går kortare sträckor, till och från skola alt cyklar/sparkcykel

    Barnet själv är inte besvärat av detta utan leker obehindrat precis som syskonen
    ute, i pulkabacken, i simhallen, i skogen, springer till kompisar etc.

    Frukost i skolan eller havregrynsgröt hemma.. ev med kokt ägg, iblnad rostat bröd.
    skollunch eller hema yoghurt med flingor , macka utan smör men med ost i mackjärnet.Varierad middag fisk kött fågel med pasta ris pommes eller potatis.
    Det är att barnet är mer hungrigt än de andra barnen och gärna äter 2 portioner.

    (de andra barnen har notiser från skolläkaren om det motsatta att de bör äta fler kalorier per dag)

    Dricker aldrig läsk. dock sockerfri fun light.
    Köper visserligen både fredags och lördagsgodis men oftast är det en mycket liten påse eller nyttigare godis som nötter och torkad frukt.

    Så eftersom vi alla rör oss här liksidigt mycket och äter samma kost men ett barn ökar sin BMI pga matlusten

    Hur får jag barnet att äta mindre??

  • Svar på tråden Hur tycker ni att man på bästa sätt minskar BMI på en 7åring?
  • Anonym (faster)

    mina barns kusin har problem med övervikt - och när jag ser henne äta är det precis som inte hon har någon mättnadskänsla - utan fortsätter att äta tills maten är slut -kanske även så för din dotter? att hon inte riktigt kan känna att det räcker? 

    ett tips skulle ju kunna vara att middagen läggs upp på tallrik, som man är på restaurang - och det är vad som serveras. 

  • MammaTillEnPojke

    Är det en pojke eller flicka? Är det en pojke så kan han behöva mängden mat i förebyggande syfte. Det kan vara så att han har en benägenhet att bli större, - rent muskulöst också. Då är det en väldigt dålig idé att banta honom (däremot är ett väldigt bra tips att addera extra proteinrik mat).

    Pojkar som kommer in i tonåren, rasar fetter av från. Tvärtom med flickor, varför det är avgörande vilket kön barnet har.

    Jag kan tillägga att jag är personligtränare, coach och kostrådgivare. Min pojke har också alltid varit stor, men jag trodde aldrig på att banta honom då jag läste mycket om ämnet och kom fram till det jag skrivit till dig här och nu.

    Mycket riktigt också, nu är han stor och muskulös (inte en gnutta fett på kroppen) och spelar amerikansk fotboll. ;)

  • Anonym (mamma)

    Det är en flicka.

    Vi har aldrig maten på matbordet men hon blir riktigt irriterad om hon inte får gå och ta lite tid.
    Hon vill oftast ha mer av den proteinrika maten som mer av fisk kött fågel sällan hon vill ha mer av kolhydraterna.

    Hon blir mätt. men behöver mer för att bli mätt.
    Hon har inga problem med att säga att hon är mätt när hon ätit en tallrik havregrynsgröt och ett kokt ägg.. men får hon tex inte ett kokt ägg till så ser hon direkt på mängden om det är för lite för henne och säger.." jag blir inte mätt på det här varför får jag så lite du vet jag vill ha mer annars blir jag inte mätt"

    Jag vill ju inte banta en 7åring..  jag vill inte säga åt henne att hon redan nu ska tänka på vikten och skapa ätstörningar.
    Hon vet hon är rundare än syskonen.. hon kan feltolka mig då jag säger till henne
    "vilket vackert tjockt hår du har"
    Då blir hon arg för hon har minsann inte "tjockt" hår.
    Så jag vill hålla mig utanför riskzonen här för att inte ge henne dålig självkänsla eller självförtroende pga sin kropp, Idag är hon mycket självsäker av sig och mycket bestämmande och framåt på ett mycket positivt sätt.

    Samtidigt vill jag ju hjälpa henne.. ge henne sunda matvanor vilket i detta fall är storleken på portionerna.
    VI har hund och hon är jätteduktig på att följa med ut på promenader.. gå eller cykla eller sparkcykla med.

  • spirituality

    Fylla ut med mer frukt och grönsaker, och äta magert kött som fisk och kyckling. Ha nyttiga och bra matvanor helt enkelt. Man ska inte banta barn (om de inte är extremt överviktiga, vilket din flicka inte verkar vara); om de äter bra så brukar det rätta till sig själv när de växer på längden.

  • Anonym (säg inget)
    Anonym (mamma) skrev 2015-01-28 10:28:31 följande:

    Det är en flicka.

    Vi har aldrig maten på matbordet men hon blir riktigt irriterad om hon inte får gå och ta lite tid.
    Hon vill oftast ha mer av den proteinrika maten som mer av fisk kött fågel sällan hon vill ha mer av kolhydraterna.

    Hon blir mätt. men behöver mer för att bli mätt.
    Hon har inga problem med att säga att hon är mätt när hon ätit en tallrik havregrynsgröt och ett kokt ägg.. men får hon tex inte ett kokt ägg till så ser hon direkt på mängden om det är för lite för henne och säger.." jag blir inte mätt på det här varför får jag så lite du vet jag vill ha mer annars blir jag inte mätt"

    Jag vill ju inte banta en 7åring..  jag vill inte säga åt henne att hon redan nu ska tänka på vikten och skapa ätstörningar.
    Hon vet hon är rundare än syskonen.. hon kan feltolka mig då jag säger till henne
    "vilket vackert tjockt hår du har"
    Då blir hon arg för hon har minsann inte "tjockt" hår.
    Så jag vill hålla mig utanför riskzonen här för att inte ge henne dålig självkänsla eller självförtroende pga sin kropp, Idag är hon mycket självsäker av sig och mycket bestämmande och framåt på ett mycket positivt sätt.

    Samtidigt vill jag ju hjälpa henne.. ge henne sunda matvanor vilket i detta fall är storleken på portionerna.
    VI har hund och hon är jätteduktig på att följa med ut på promenader.. gå eller cykla eller sparkcykla med.


    Jag tycker inte du ska säga något. Hon mår ju bra och rör på sig. Fortsätter hon likadant så kommer hon inte bli en ohälsosam vuxen. Om ni är för oroliga för att hon lever ett stillasittande liv så kanske ni kan hitta någon form av extra aktivitet för henne, typ någon bollsport eller dans eller så?

    Annars blir det bara elakt att hennes smala syskon får äta hur mycket de vill bara för att de är smala, medan hon minsann inte får ta en portion till för att hon är rundare. 
  • Anonym (en tanke)

    Bara laga så att det blir precis en portion till alla (och ta undan eventuella matlådor innan)? Vill hon ha mer mat är det bara att påvisa att maten är slut men att hon gärna får ta mer grönsaker.

  • Mrs Green
    Anonym (en tanke) skrev 2015-01-28 18:50:47 följande:

    Bara laga så att det blir precis en portion till alla (och ta undan eventuella matlådor innan)? Vill hon ha mer mat är det bara att påvisa att maten är slut men att hon gärna får ta mer grönsaker.


    Så gör vi. Vi har alla i familjen en tendens att äta för stora portioner, så om vi ser att det blir mycket mat lägger vi undan till matlådor först, så att det inte blir kvar att ta om. Vill man ha något mer efter maten finns det grönsaker och frukt.
  • Anonym (ändra)

    Pommes = endast vid få tillfällen och gör då egna istället, det är bättre.
    Överlag nyttig mat, de barn som behöver mer kalorier kan du lägga en extra smörklick i deras mat.

    Som ovanstående skrev, gör bara en portion till alla och erbjud mer grönsaker isf.

    Ge också mat oftare. Frukost, mellis, lunch, mellis, kvällsmat och ev kvällsfrukt eller något. Skicka med frukt eller grönsak till skolan som barnet får ta på första rasten. Be läraren om hjälp att påminna.

    Ofta men mindre per gång är bättre för kroppen på många sätt.

    Lightprodukter gör också så att man blir hungrigare så försök att inte ha så mycket sånt.

    Ang godis, inför att de får välja tio bitar eller så om det är plockgodis eller max 100 gr om det är annat. (Det kanske du redan gör, du skrev att de fick lite godis)

    Mer rörelselek, sätt på musik och dansa hela familjen, hitta en rolig lekpark en bit bort att gå till, ut och åk pulka, spela fotboll eller vad som nu passar er och vädret.

Svar på tråden Hur tycker ni att man på bästa sätt minskar BMI på en 7åring?