• Anonym (mamma)

    Dela eller inte

    Inspirerad av en annan tråd om att dela eller inte dela rum. Jag (vi) står så småningom inför samma dilemma.
    Vi bor i en 4:a. Det finns två rum som är ganska lika i storlek som just nu är sovrum åt mig/sambo & mitt barn. Sen har vi ytterligare ett rum som är lite kombinerat lekrum/kontor(lite större men svårmöblerat pga fönster o garderober). (plus vardagsrum, kök osv)

    Nu är det så att vi kommer få ett barn till. Och, första tiden kommer bebis troligtvis sova inne hos oss. Men sen då? Till saken hör att sambon har även ett lite äldre barn som kommer och hälsar på ibland. (kanske en helg i mån)

    Hur skulle ni lösa situationen? 

  • Svar på tråden Dela eller inte
  • Påven Johanna
    puss skrev 2015-01-28 11:03:12 följande:

    Hur ofta kommer sambons barn och hur gammal är hen?


    Spelar det någon roll? Det är ju bara en unge som hälsar på ibland. Hen kan väl sitta längst ut på en pinnstol med benen i kors och mössan i handen under besöket. 

    Själv har jag aldrig bott på ett sätt som gjort att inte alla familjens medlemmar och där ingår självklart både mina barn sedan tidigare förhållande och makens barn sedan tidigare förhållande haft egna rum. För mig har det varit en viktig sak att ombesörja så att förutsättningarna för vårt liv tillsammans optimerats. Dit hör bland annat för mig att alla har rum de är nöjda med. 
  • puss
    Påven Johanna skrev 2015-01-28 11:11:17 följande:
    Spelar det någon roll? Det är ju bara en unge som hälsar på ibland. Hen kan väl sitta längst ut på en pinnstol med benen i kors och mössan i handen under besöket. 

    Själv har jag aldrig bott på ett sätt som gjort att inte alla familjens medlemmar och där ingår självklart både mina barn sedan tidigare förhållande och makens barn sedan tidigare förhållande haft egna rum. För mig har det varit en viktig sak att ombesörja så att förutsättningarna för vårt liv tillsammans optimerats. Dit hör bland annat för mig att alla har rum de är nöjda med. 
    Pinnstol också
  • Kina79

    För att svara på frågan tycker jag att det hade varit intressant att få redan på kön och ålder på alla barnen.

    Sen är ju också frågan om ni behöver ett kontor, eller om det kan ställas in skrivbord och dator i ert sovrum eller vardagsrummet.

  • Anonym (mamma)

    Som det står i ts så kommer sambons barn ca en helg i månaden. (finns inget bestämt)

    Trodde inte kön och ålder spelade någon roll, men, det handlar om en flicka 8år & en pojke 4år.

    Vi får inte plats med någonting mer i vårt sovrum. Att ge barnen helt egna rum kommer inte att funka. Och att ha ett rum som står helt tomt bortsett från 2dagar/mån är inte hållbart eftersom vi behöver utrymmet. 

    Missförstå mig inte, jag älskar mitt bonusbarn och försöker göra vad jag kan för att hon ska trivas. Skulle hon någon gång börja komma hit oftare så får vi ta oss en ny funderare på hur vi ska göra. 

  • Anonym (Mam2)
    Anonym (mamma) skrev 2015-01-28 12:58:55 följande:

    Som det står i ts så kommer sambons barn ca en helg i månaden. (finns inget bestämt)

    Trodde inte kön och ålder spelade någon roll, men, det handlar om en flicka 8år & en pojke 4år.

    Vi får inte plats med någonting mer i vårt sovrum. Att ge barnen helt egna rum kommer inte att funka. Och att ha ett rum som står helt tomt bortsett från 2dagar/mån är inte hållbart eftersom vi behöver utrymmet. 

    Missförstå mig inte, jag älskar mitt bonusbarn och försöker göra vad jag kan för att hon ska trivas. Skulle hon någon gång börja komma hit oftare så får vi ta oss en ny funderare på hur vi ska göra. 


    Är det 8 åringen som är mannens barn? Varför kommer barnet så sällan? Varför inte varannan vecka? Har du ditt barn på heltid?

    Ge hans barn eget rum så kanske barnet vill komma till er?
  • Kina79

    Jag hade låtit 4åringen och bebisen dela rum. I kontoret hade jag inrett så att flickan kan bo där och när hon är där så är det hennes rum.
    Eller om ni kan ta det lite större och ha både kontor och sovrum där. I de andra två kan bebisen och 4åringen sova. Antingen i samma rum och ha ett lekrum/flickans rum. Eller egna rum, men i det ena ska det då vara inrett så det funkar till flickan också när hon hälsar på.

  • Anonym (bu)

    Två lösningar.

    1) Alla barnen delar på ena sovrummet (bebisen kan flytta dit när ni inte längre orkar ha hen hos er i erat sovrum) och ni tar det andra sovrummet. Om ni vuxna delar med en bebis behöver ni kanske det 'bättre' rummet men i längden behöver nog de tre barnen det för att inte slå ihjäl varann.

    2) Ni föräldrar flyttar ut i vardagsrummet och gör de två rummen till barnens rum. Om ni inte kommer på ett rättvist sätt att dela på rummen kan ni göra det ena rummet till ett sov/vilorum och det andra till ett lekrum.

  • nymedlem

    Ge alla barnen egna rum när bebis blivit äldre och sov i vardagsrummet själva + ha en kontorshörna i v-rummet.

  • Anonym (mamma)

    Det är 8-åringen som är sambons ja. Vi skulle gärna se att hon fick komma oftare, och hon vill det själv med. Men, tyvärr är det hennes mamma som vägrar låta henne komma oftare. 

    Alternativet med att vi sover i vardagsrummet fungerar inte. Vi får inte ens plats med vår säng där. 

    "kontorsdelen" går att flytta till kök/vardagsrum, används mest kvällstid ändå.

    Det finns 3 st sovrum. Jag och sambon behöver den ena. Bebis kommer självklart sova hos oss första tiden. (första året)

    Att ha ett sovrum och ett lekrum har varit tanken, men svårt att dela av. Funderingarna finns på att skaffa en våningssäng (och därmed frigöra utrymme i sovrummet) och låta äldsta tjejen få en hörna därinne (de få gånger hon är hos oss) Hon sitter mest och ritar och pysslar, och då krävs ju inte så stort utrymme. (hon brukar sitta hos oss i köket, men skulle vilja ge henne en plats så hon kan få vara ifred)

  • Anonym (mamma)

    Tror ni min idé funkar? Varför/varför inte?

Svar på tråden Dela eller inte