• Anonym (Jenny­83)
    Äldre 28 Jan 11:00
    10938 visningar
    71 svar
    71
    10938

    Sjukersättning, har fått höra att det är jättesvårt att bli beviljad och extra svårt för jag är ganska ung

    Jag fyller 32 i maj och har sökt sjukersättning på 50%. Mina diagnoser är autism, social fobi och ångest. Har fått höra att det är jättesvårt att bli beviljad sjukersättning, att det är extra svårt med tanke på min ålder.

    Jag förstår inte varför min ålder ska spela nån roll för jag har ett funktionshinder som jag alltid kommer att ha, det kommer inte bli bättre. 
    Skickade in ansökan om sjukersättning för 2 veckor sen, skickade även med kopia på den neuropsykiatriska utredningsrapporten. Imorgon ska jag till läkaren för att få ett läkarutlåtande. Ska även träffa af arbetsterapeut/ sjukgymnast för att få en bedömning därifrån som jag sen ska skicka till fk.

    Men känns ändå som jag inte har så stora chanser att bli beviljad sjukersättning.
    Vad tror ni om mina chanser att bli beviljad sjukersättning? Stämmer det att det är svårare att bli beviljad om man inte så gammal?

  • Svar på tråden Sjukersättning, har fått höra att det är jättesvårt att bli beviljad och extra svårt för jag är ganska ung
  • Fjäril­slarv
    Äldre 28 Jan 11:12
    #1

    varför kan du inte jobba trots dina funktionshinder?

  • Anonym (Jenny­83) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 11:23
    #2
    Fjärilslarv skrev 2015-01-28 11:12:15 följande:

    varför kan du inte jobba trots dina funktionshinder?


    Jag letar efter jobb på 50% för det är det jag klarar av. Innan jobbade jag som städare på samhall men nu är jag arbetslös.
    Jag är väldigt stresskänslig, får panik av stress. Har stora problem, svårigheter med det sociala, få ångest i sociala situationer. Stressen och ångesten gör att jag får ont i kroppen och huvudvärk. Att vara bland folk tar mycket energi från mig, gör mig utmattad. 
  • Anonym (Lotta­)
    Äldre 28 Jan 11:29
    #3
    Anonym (Jenny83) skrev 2015-01-28 11:23:52 följande:
    Jag letar efter jobb på 50% för det är det jag klarar av. Innan jobbade jag som städare på samhall men nu är jag arbetslös.
    Jag är väldigt stresskänslig, får panik av stress. Har stora problem, svårigheter med det sociala, få ångest i sociala situationer. Stressen och ångesten gör att jag får ont i kroppen och huvudvärk. Att vara bland folk tar mycket energi från mig, gör mig utmattad. 
    Det borde gå att få hjälp mot det där.
    Förstår att du inte känner det själv när du är i det men tänk om alla skulle vilja ha sjukersättning för alla sina psykiska/fyiska åkommor som kan åtgärdas?
    Då skulle nog väldigt många bli liggande hemma på sofflocket.
  • Anonym (Jenny­83) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 11:44
    #4
    Anonym (Lotta) skrev 2015-01-28 11:29:44 följande:
    Det borde gå att få hjälp mot det där.
    Förstår att du inte känner det själv när du är i det men tänk om alla skulle vilja ha sjukersättning för alla sina psykiska/fyiska åkommor som kan åtgärdas?
    Då skulle nog väldigt många bli liggande hemma på sofflocket.
    Autism går inte åtgärda eller bota,  jag är inte lat för att jag har autism. Vill inte bara ligga hemma på sofflocket, vill jobba de 50% jag klarar av. Både vuxenhabiliteringen och af säger att ett jobb på max 50% är det som funka för mig.
    Men ska få hjälp av en arbetsterapeut/ sjukgymnast att hitta metoder att hantera och lindra stressen och ångesten. 
  • Anonym (Jenny­83) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 11:50
    #5
    Anonym (Lotta) skrev 2015-01-28 11:29:44 följande:
    Det borde gå att få hjälp mot det där.
    Förstår att du inte känner det själv när du är i det men tänk om alla skulle vilja ha sjukersättning för alla sina psykiska/fyiska åkommor som kan åtgärdas?
    Då skulle nog väldigt många bli liggande hemma på sofflocket.
    Autism är ingen psykisk åkomma utan ett neuropsykiatrisk funktionshinder.
  • Fjäril­slarv
    Äldre 28 Jan 12:00
    #6
    Anonym (Jenny83) skrev 2015-01-28 11:50:02 följande:
    Autism är ingen psykisk åkomma utan ett neuropsykiatrisk funktionshinder.
    nja autism är en form av utvecklingsstörning (nej inte diagnosen utvecklinfsst.rning utan en störning i utvecklingen).
  • Anonym (Jenny­83) Trådstartaren
    Äldre 28 Jan 13:33
    #7

    Anledningen till att jag bestämde mig för att söka sjukersättning är att jag uppfyller kraven. Både af och vuxenhabiliteringen rekommenderade mig att söka sjukersättning på 50%.
     Hade aktivitetsersättning pga nedsatt arbetsförmåga från fk när jag var yngre. 

  • Äldre 28 Jan 14:38
    #8

    Hej!


    Jag är 21 år och har haft sjukersättning på 100% sedan jag var 18.


    Jag har haft intyg både från en läkare om mina somatiska problem (har kroniska bindvävssjukdomen EDS och jag är väldigt dålig) plus en från psykiatrin om mina ångestproblem, sociala fobi mm, och har inte fått avslag på det någon gång.


    Dock har läkaren behövt komplettera intyget en gång då de va lite för opersoligt skrivet.

  • Anonym (.....­)
    Äldre 28 Jan 14:40
    #9

    Helt otroligt vad social fobi har ökat på några få år..


    Innan visste man inte ens om att det fanns.


     

  • Anonym (m)
    Äldre 28 Jan 14:41
    #10
    Anonym (Jenny83) skrev 2015-01-28 11:23:52 följande:
    Jag letar efter jobb på 50% för det är det jag klarar av. Innan jobbade jag som städare på samhall men nu är jag arbetslös.
    Jag är väldigt stresskänslig, får panik av stress. Har stora problem, svårigheter med det sociala, få ångest i sociala situationer. Stressen och ångesten gör att jag får ont i kroppen och huvudvärk. Att vara bland folk tar mycket energi från mig, gör mig utmattad. 
    låter till 95% som min son som utreds just nu. Han är 15 år. Jag ser för mig en precis likadan sits för honom, hur sjutton ska han kunna klara jobba heltid? Just nu går han en väldigt anpassad skolgång med inte hela dagar för annars slår huvudvärken till, han sover dåligt och sen är de kört i ett par dagar igen. Han behöver sova bra, äta bra och ha relativt lugnt omkring sig. Då funkar han.

    Tyvärr inget svar på din fråga TS, ville bara visa att det finns fler som är exakt som du och jag tror att samhället kommer se fler och fler med intyg på att de inte kan jobba 100%
Svar på tråden Sjukersättning, har fått höra att det är jättesvårt att bli beviljad och extra svårt för jag är ganska ung