• Äldre 28 Jan 11:15
    28213 visningar
    41 svar
    41
    28213

    Vill inte bli Pappa!

    Så helt plötsligt från ingenstans kommer flickvännen och meddelar att hon är i 12e veckan och ska behålla barnet! Finns det något lagligt sätt jag kan undvika att bli Pappa? Känner mig inte alls redo för detta...
  • Svar på tråden Vill inte bli Pappa!
  • Anonym (Oj!)
    Äldre 22 Mar 16:06
    #11
    +3

    Jag blev till på ett liknande sätt.

    Han var sur så in i H-vete till att börja med.

    Hade inte alls tänkt sig ett liv med mamma.

    Farmor och farfar grep in och bestämde att han skulle ta sitt ansvar . Pappa surade ännu mer.

    Sedan föddes jag och vi började vår relation på vingliga ben.

    Jag var det enda barn pappa fick. Vi har samma intresse för musik och spelar ihop på lokala klubbar. vi har jättekul och han älskar mig lika mycket som jag älskar honom.Nu är jag det bästa han har och mamma och han är bästa vänner.

  • Kyrkby
    Äldre 31 Mar 17:14
    #12
    Anonym (klumpigt!) skrev 2015-01-28 11:26:11 följande:
    Nej det finns det inte.
    Men du behöver inte bli en aktiv pappa, du behöver inte ens träffa barnet, därför måste du betala underhåll.
    Du kanske däremot lärt dig en läxa när det kommer till det här att ha sex, vill du inte ha barn så finns det trots allt alternativ.
    Billigaste sättet att vara pappa på, undvik barnet, skicka underhåll en gång i månaden och se till så du inte tjänar allt för mkt pga av risken att få ett fett underhåll att betala.
    Tur för dig som kan dra dig undan, slippa alla nätter med sjukt barn, vara hemma från arbetet VAB:a, slipper att torka spyor, inte gå på klassmöten, osv osv.

    GRATTIS !!
  • Äldre 9 Apr 10:53
    #13

    Har du pratat med din flickvän hur du känner? Ni måste ju kunna diskutera om saken...eller?! Om ni inte kan prata om sådana saker så kanske man inte ska leva ihop heller är min spontana tanke.


    Och hur kunde hon komma o säga att ni ska ha barn ihop bara sådär? Använder ni inte skydd eller? Jag tänker, om du nu inte alls känner dig redo över huvud taget och frågar här hur du kan dra dig ur alltsamman, så BORDE ju du ha sett till att ni var skyddade, det är inte bara kvinnans ansvar att se till så att man är skyddad vid sex, det är lika ansvar. 

    Mitt råd är att du sätter dig ner med din flickvän och berättar att du inte alls vill ha barn nu och säger precis som du känner och så får ni gå därifrån. Om hon då är omöjlig och är helt inne på att behålla och skiter i vad du tycker så är hon inget att ha! 

  • Äldre 12 Apr 06:49
    #14
    -1 +3

    Mår lite illa av denna diskussion faktiskt. Hur kan så många prata om underhåll... fy för pappor som flyr. har du varit vuxen nog att stoppa in kuken så är du vuxen nog att hjälpa till med ett barn. Man up!

  • MadHat­ter
    Äldre 12 Apr 06:55
    #15

    Föds barnet blir du ju pappa i så väl biologisk som juridisk mening. Biologisk pappa kan du aldrig sluta vara, förstås. Juridiskt kan om mamman gifter om sig och ni alla är överens hennes make adoptera barnet.

  • MadHat­ter
    Äldre 12 Apr 07:04
    #16
    Anonym (Jesusgud) skrev 2015-01-28 11:32:21 följande:

    HAR ni varit överens om att ni inte ville ha barn, eller har du bara hoppats och utgått från det? Jag hopas du är intelligent nog för att ni i alla fall skulle ha haft det sammtalet...

    Men det spelar ingen roll, faktiskt. Nu kommer alla tala om för dig att du aldrig mer kan ha sex om du inte vill bli pappa, att det är ditt fel för att du stoppade kuken i någon. Eller så måste du sterilisera dig. För gud förbjude att en kvinna faktiskt skulle kunna stå fast vid de överenskommelser man gjort angående eventuella graviditerer.

    Jag blir så less. Kvinnor är inte hormonstyrda djur, så så länge man pratat om vad som händer innan det händer (dvs, är man överens om abort eller ej?) så ska de fan kunna stå fast vid den överenskommelsen.

    Att konstant ursäkta de äckliga våp som behåller, mot sin partners vilja - och tvärtemot den överkommelse de hade innan, och dessutom anse att de har Rätt är fan sinnesjsukt.

    Det är faktiskt lika sinnsessjukt som att påstå att "Alla män Måste våldta, de har inget val - de är så hormonstyrda, det är inte deras fel" 

    Kommer man överens om att man inte ska ha barn tillsammans så må man ju vara kapabel att stå för det också! 


    Ingenting av detta spelar någon roll för ts fråga. Vare sig om han skyddar sig i framtiden, börjar leva i celibat eller om han och tjejen varit överens om en abort.

    Föds ett barn som han är biologisk far till blir han även pappa i juridisk mening, det enda sättet för honom att inte vara pappa "på lagligt sätt" är att mamman gifter om sig och att de kommer överens om att den nye maken ska adoptera barnet. Då är ts inte juridisk far längre.
  • Anonym (Harre­jävlar­)
    Äldre 16 Apr 22:08
    #17
    atif skrev 2015-01-28 11:15:24 följande:
    Så helt plötsligt från ingenstans kommer flickvännen och meddelar att hon är i 12e veckan och ska behålla barnet! Finns det något lagligt sätt jag kan undvika att bli Pappa? Känner mig inte alls redo för detta...
    Är glad att jag är kvinna som kan välja om jag vill behålla eller inte för ni män har ju inte mkt o säga till om där. Jag tycker det är fel av henne att göra så och jag har svårt o förstå att man skaffar med en ofrivillig person. Det är ett livslångt beslut och jag tror det slutar illa att man tvingar någon in i ett sånt liv! Nej fy. Vad sa hon när du sa att du inte ville?
  • Äldre 18 Apr 21:27
    #18
    Akirea skrev 2015-04-12 06:49:11 följande:

    Mår lite ibaav denna diskussion faktiskt. Hur kan så många prata om underhåll... fy för pappor som flyr. har du varit vuxen nog att stoppa in kuken så är du vuxen nog att hjälpa till med ett barn. Man up!


    Har Du nagonsin varit tillsammans med en kvinna som inte fatt sex pga radsla for graviditet? Det har jag, lat oss bara sla fast vid att det inte ar populart (ref; se tradar typ "min man vill inte langre, ska jag lamna honom?) ....
  • Anonym (Jjs)
    Äldre 21 Apr 02:09
    #19
    -1

    När jag träffade min pojkvänn hade han precis gjort en tjej gravid en månad tidigare. Han var förtvivlad och ville absolut inte bli far. Hon ringde och smsade och ville inte göra abort.

    Det ända jag kunde föreslå var att han skulle säga

    1. Skulle du vilja växa upp utan far. Det skulle det barnet isåfall få göra.

    2. Vill du inte hellre bli gravid med någon som älskar dig som du kan leva med som en familj.

    Hon gjorde abort efter detta. Dock är v 12. Sent för abort i ditt fall.

  • Äldre 21 Apr 02:13
    #20

    Du kan säga ifrån dej faderskap genom att aldrig uppe dig som fader vid födseln.

    (Om ni inte är gifta eller förlovade)

Svar på tråden Vill inte bli Pappa!