• lotie

    Ska ärret se ut såhär ett år efter???

    Det är snart ett år sen och det är fortfarande ömt och sticker ut.
    Försöker bli gravid igen men rädd för att det kommer göra jätteont och bli jättefult efter.

    Nån som har samma eller tips på vad man ska göra? Kommer det bli bra igen?

  • Svar på tråden Ska ärret se ut såhär ett år efter???
  • IsDimma

    Jag har iofs aldrig gjort något kejsarsnitt. Men jag har några ärr på magen från andra operationer, en typ där du har ditt ärr och en inuti naveln. Dom är toppenfina. Så också två jag har mitt på magen. Sen har jag några andra ärr mitt på magen, dom ser ut som dina. Har, för dom fula ärren mitt på magen, gått 1.5 år sen operationen. Jag tror dom kommer se ut så här resten av livet. För dom andra, fina ärren har dom två första (naveln och blygdbenen) varit fina från början och dom andra två kanske sen efter ett halvår.

  • Birgitta02

    Mitt ärr från en portha-cat såg ut så. Nu har det gått tre år och det är inte alls så upphöjt längre och det har blekts. Så håll ut. Du kan nog få det rekonstruerat på ett mycket finare sätt. Lider du mycket av det så kan sjukvården betala. Snacka med din vårdcentral så skickar de remiss.

  • Fatheya

    Mitt ärr ser fortfarande ut sådär och sonen blir 11 nu i veckan. Det ömmar ibland men inte så farligt. Men ditt kan blekas en del med tiden, mitt kan jag väl räkna med att det är kört för.


    Son med asperger, adhd och tremor. Änka efter en lång kamp mot cancer.
  • Annelie 76

    En del får såna bl.a. jag. Såg på nåt program att det har ett eget namn som jag tyvärr inte kommer ihåg. Iaf blir alla ärr såna om man är den typen. Jag har opererat mig två ggr, blindtarmen som barn och utomkvedshavandeskap som vuxen och båda de ärren är fula. Blindtarmsärret är ljust men brett och något upphöjt trots att det är mer än 30 år gammalt.

  • Ellie

    Man har olika benägenhet att bilda "fina" eller "fula" ärr. Keloid kallas det när ärren blir sådär breda och utstående. Om du opereras igen, eller får ett sår kan det ev hjälpa lite att ha tejp över ärret (fråga på apoteket) några månader medans det bildas. Då är det större chans att få ett plattare, mjukare ärr.
    Googla lite på keloid behandling så kan du läsa om saker som ev fungerar, men det finns inget riktigt bra sätt att "bota" dessa ärr.

  • lotie

    Tack för alla svar!
    Jag har gjort två titthålsoperationer och bara ärret som satt där jag nu har snittet såg ut så. De andra blev vita och syns inte alls efter nån vecka. Så trodde jag hade bra läkkött. Jag kunde inte ha tejpen på för jag inte tålde den:( jag kan ju inte ha det såhär hela livet. Vad ska jag göra då?

  • Stoet

    Du kan operera ärret. Eller först prova sådant där hudplåster som smälter in i huden och gör ärr mindre. (Inte vanlig tejp)

    Lycka till!

  • lotie

    Det är inte försent att börja använda tejp nu 10 månader efter?

    Är det inte kirurgtejp man får från början? För den tål jag inte. Vit på en tejprulle.

  • Birgitta02
    DenEkonomiske skrev 2015-01-28 22:33:48 följande:

    Kirurgtejp is da shit!


    Micropore. Specialtejp just för ärr. Men hjälper sånt efter så här lång tid?
  • Duckan

    Både jag, min bror och pappa har sådan ärrbildning att det ser ut sådär. En del av oss har sådan dålig ärrbildning.

  • lotie

    Det klias och är ömt. Delen som de slet upp är bara ett litet vitt streck men där de skar upp är det såhär rött. Mina andra ärr är jättefina så jag har ju 50-50.
    Köpt silikon plåster idag micropor. Hoppas det hjälper.

  • Emmeliina

    Helst ska man tejpa ärr jättelänge efter, gärna ett år och skydda från solen. Det finns även tejp som heter steri strip, dyrare än den vanliga tejpen på rulle dock, men det finns på Apoteket. Det går nog inte att göra så mycket åt det ärret just nu men du kan ju göra rekonstruktion av det senare.

  • Tjolanta84

    Hej!
    Måste bara säga att jag är snittad och det är snart 4år sen och ska strax snittas igen då nr 2 är på väg.
    Det ser jätte fint ut, har jobbat på kirurg avdelning innan och sett många OP-ärr och ibland undrar man vem fan de är som sytt.
    Smärta kan du ha i snittet länge och du kan även ha känselbortfall länge till och med resten av livet.
    Min smärta försvann lite hela tiden men känner det fortfarande när man tränar en del muskler nere ärret.
    Du är sydd med fin teknik.
    Mitt ärr har bleknat mer och mer.
    Men nu ska ja då som sagt snart snittas igen så då börjar man på ruta ett igen men de spelar ingen roll för trosorna skymmer det och den enda som ska titta på de är ens älskade och om man tittar på de stora hela så kom en underbar person ut där igenom

Svar på tråden Ska ärret se ut såhär ett år efter???